Законът за културното наследство не работи, но позволява законна корупция. Това каза служебният министър на културата проф. Велислав Минеков, който участва в инициативата "Властта говори! Открито".
„Основният проблем е законът за културното наследство и затова от години протестирам срещу него. Това не е единственият проблем. Другият проблем е това, което направиха предишните управляващи с НИНКН. Той беше смазан, той беше унищожен, той беше оставен в състояние на колапс. А това беше в удобство на тези, които целят разрушението на тези паметници, на обекти с изключителна архитектурна стойност и значение за България“, каза той.
По думите му на това се дължи разрухата, която ни преследва от години.
„Каква е целта? Целта е корупция, която се състоя. Има корупция, която не сте я забелязали, а има и законна корупция. Нещата така се извършват, че този които пожелае да получи в правилна посока сумата, която е определена като възнаграждение за неговото действие или бездействие. Когато насочите корупцията към министъра и неговия последен подпис следва разруха и това го виждаме навсякъде. Другото е невъзможността за действие на Закона за културното наследство и в момента сме дали много предложения как да бъде така поправен, че ние да запазим нашата история“, обясни проф. Минеков и добави, че проблемът не е само в недвижимото културно наследство.
Служебният културен министър коментира и случая с „Двойната къща“ в София.
„Участвах в протестите. По време на втория протест, ние се бяхме събрали около 100-ина души, наглостта преля и пред очите ни къщата беше съборена. Впоследствие се оказа, че е предлаган подкуп на бивш министър. А след това къщата по някакъв начин е отпаднала като статут. Обещано е част от възстановяване на фасадата. Ужасяващо е получилото се, то е комично“, коментира той и призова заинтересованите да сезират българската и европейска прокуратура.
Министър Минеков добави още, че сградата на Централни хали се нуждае от ремонт и реставрация. Той обясни, че новите купувачи са поискали там да има голям магазин, това е било още преди 2-3 години и е имало достатъчно време и за провеждане на обществени обсъждания, които не са се състояли, но няма как да каже защо те не са се случили.
„Това е дейност, която не засяга министерството. Кой какво ще върши в собствения си имот е негова работа, с изключение на това, което е забранено от закона. Ние ще държим да се запази фасадата, ще държим да се възстанови вътрешната конструкция и фонтана. Ние не може да забраняваме дейност“, обясни той.
От думите му стана ясно още, че са необходими инвестиции за спасяването на културните ни ценности в Караново и Александрово и обясни, че разрухата там се дължи на незаинтересоваността на управляващите досега.
Той каза още, че директивите, касаещи авторското право ще бъдат приложени, но не можа да се ангажира кога това ще се случи и добави, че другата седмица ще работят по тази тема.
Минеков обяви, че се подготвя и нова методика за избор на директори на културни ведомства: театри, оркестри, опери и така нататък.
„Пожелах да видя всички последни конкурси. Тук министърът е възможно да избере подходящия човек при тази методика. Подходящият може да не е особено кадърен и достоен за това място, но той ще му бъде верен. Но това води до щета и е масово. Необясними са комисиите за избор на директор. За съжаление вътре има буквално казано маргинални организации. Или всичко е направено в стил имитация на жури. Трябва да има нова система и освен това ограничение в мандатността“, каза той и коментира още, че театрите у нас са твърде много и затова хората, работещи там получават мизерни възнаграждения, а битовите условия на места са под всякаква критика./БГНЕС
Велислав Минеков
Още от Арт Фактор
Премиера: "Моите истории" на Георги Борисов в Софийска градска художествена галерия
Двутомното издание на бележития български творец ще бъде представено от Тони Николов и Румен Леонидов
HBO попари киноманите: Мини сериалът „Пингвин“ приключи…(Видео)
Базиран на комикси на DC, в него няма супергерои - само обикновени смъртни хора с обичайните си скучни планове за живота
Археолози откриха най-старата азбука в древна гробница в Сирия
Писмеността е датирана около 2400 г. пр.н.е., като тя предхожда с около 500 години други известни азбучни писмености.