20 Декември, 2025

Учени разкриха тайните на гробницата на Черния принц в катедралата в Кентърбъри

Учени разкриха тайните на гробницата на Черния принц в катедралата в Кентърбъри

катедралата в Кентърбъри, снимка: pixabay


Повече от 600 години след смъртта на Черния принц учените за първи път надникнаха вътре във великолепната гробница в катедралата в Кентърбъри, пише „The Art Newspaper“. Те разкриха за първи път конструктивните детайли на шедьовърa на английската средновековна металообработка, включително доспехите, възпроизведени с най-голяма прецизност, до най-малките детайли.

Едуард Черният принц, син на Едуард III и баща на Ричард II, е считан, в зависимост от източниците, или за военен герой, или за военнопрестъпник в Стогодишната война между Англия и Франция. Прякорът му може да идва от бронята, превъзходно описана в изображението – или от разказите за клането на обикновени жители след обсадата на Лимож през 1370 г.: съвременният историк Фроасар твърди, че 3 000 мъже, жени и деца са били убити от Едуард със „страстна жестокост”, въпреки че други историци оспорват твърдението.

Едуард умира не на бойното поле, а от дизентерия в Уестминстър на 8 юни 1376 г., диктувайки на смъртното си ложе подробни инструкции за гробницата си — и изследването за първи път разкрива колко точно заповедта му да бъде изобразен „в пълно бойно снаряжение върху саркофага“ е била спазена. Толкова точно, че сега екипът вярва, че истински оръжейник е помогнал за направата на скулптурата в реален размер върху саркофага.

Екипът от историци на изкуството и учени, ръководен от Джесика Баркър, старши преподавател по средновековно изкуство в The Courtauld Institute of Art, извърши изследването, без да компрометира оригиналния материал. Те са плъзнали ендоскоп, обикновено използван в медицината, през един от оригиналните малки отвори на бронята, разкривайки, че е излята на секции, невидими отвън, държани заедно от сложна система от болтове и щифтове. Детайлите отвън са изследвани с ръчен преносим рентгенов флуоресцентен спектрометър.

Баркър описва метода като „напълно уникален и иновативен“, който демонстрира технологичната изтънченост на средновековния период и определя скулптурата като една от най-ценните оцелели такива във Великобритания.

„Има нещо дълбоко вълнуващо в начина, по който бронята му е изобразена върху саркофага“, казва тя. „Това не е просто броня – това е неговата броня, същата броня, която виси празна над гробницата, възпроизведена с пълна вярност дори до малки детайли като позицията на нитовете.”

Изследването също така даде нова датировка на скулптурата - десетилетие след смъртта на Едуард, което предполага, че въпреки че Ричард II вярно е следвал инструкциите на баща си, това не се е случило веднага. Екипът предполага, че Ричард е поръчал две изображения, много тясно свързани стилистично, гробницата в Кентърбъри и скулптурата на дядо му Едуард III в Уестминстърското абатство, утвърждавайки образа на собствената си кралска линия. И двете произведения на изкуството са революционни след векове, в които надгробните изображения са изпълнявани от камък или дърво, или представяни едноизмерно от метал. / БГНЕС
Сподели:

Коментари (0)

Вълшебна коледна работилница за деца и родители отварят в природонаучния музей в Пловдив

Вълшебна коледна работилница за деца и родители отварят в природонаучния музей в Пловдив

Малките творци ще се превърнат в помощници на Дядо Коледа, като декорират еленски рогца или стъклени камбанки – празнични сувенири, които ще отнесат у дома

Културен преврат: Тръмп превзе Центъра за изкуства "Кенеди" и добави името си към него

Културен преврат: Тръмп превзе Центъра за изкуства "Кенеди" и добави името си към него

След масови чистки и самоназначение за председател, Доналд Тръмп сложи името си до това на Джон Кенеди, докато продажбите на билети се сринаха наполовина

Италия разследва Васил Божков за близо 300 изчезнали антични артефакта

Италия разследва Васил Божков за близо 300 изчезнали антични артефакта

Италианските власти проверяват произхода на антични предмети от колекцията на българския бизнесмен, след като въпросите за незаконния трафик на културни ценности отново излизат на дневен ред