27 Ноември, 2024

„Златна малинка“ за Националния филмов център за цялостно творчество

„Златна малинка“ за Националния филмов център за цялостно творчество

Авторът

Защо политикономисти, политолози и eдин PR селектират ново българско игрално кино за „Златната роза“

Петър Марчев*

Да, традициите отдавна не са това, което бяха. Но една стара българска социалистическа традиция – всеки да работи не това, за което е учил – продължава ревностно да се спазва по нашите географски ширини. Злободневният пример е от подготовката на фамозния Фестивал на българското игрално кино „Златната роза 2023“. Съгласно Статута на фестивала, всички филми трябва да бъдат оценени от 2 /две/ селекционни комисии от по трима члена – една за пълнометражни и втора за късометражни ленти, като във всяка от тях трябва да участва и директорът на Националния филмов център като четвърти член. Вероятно някоя студентка първокурсничка специалност „Право“ може да си мисли, че Статутът на един фестивал е с ранг на Конституция и трябва да се спазва – ако не за друго, поне от кумова срама. Нищо подобно – очевидно НФЦ е обладан от някакъв артистично-анархистичен poltergeist – палав дух, на когото въобще не му пука за разни-мазни статути-батути. 
И така, със Заповед № 171/07.07.2023 на изп. директор Петър Тодоров на ИА „НФЦ“ това изискване от Статута е зачеркнато и е създадена

 само 1 /една/ комисия от 4 члена

 Да, бройката на комисиите не е толкова важна, но по-притеснителен е съставът на тази Селекционна комисия, в която четем името само на един доказан кино-специалист /кинокритикът Александър Донев/. Останалите трима члена са служители на НФЦ и е редно да ги споменем поименно:  Виолета Стаменова /завършила е ВИИ „Карл Маркс“, специалност „Политикономия“/, Ростислав Малчев /СУ, специалност „Политология“/ и Кремена Димитрова, чийто трудов стаж е предимно в областта на комуникациите и PR-а. Тоест, оценката на представените филми от страна на тези чиновници има същата тежест като мнението на всеки един зрител в киносалона, избран на случаен принцип, и тя варира от „харесвам“ до „не харесвам“ - без да е стъпила на някакъв професионален опит и познания в сферата на кинопроизводството.
По-притеснителен е фактът, че участието на преобладаващ брой служители на НФЦ в комисията по селекцията е 

крещящ пример за конфликт на интереси:

 в смисъл, че в селекцията попадат изключително филми, финансирани от Филмовия център. А независимото кино се игнорира. 
Защо? 
Ето един възможен отговор на този въпрос: за да не разбере публиката, че и с 15 000 лв. е възможно да се създаде художествен продукт, съпоставим с подобен, но произведен с бюджет от 955 000 лв. А хората от така наречената публика са и данъкоплатци, които се вълнуват как и за какво се харчат парите от техните данъци.
Какво може да се направи в този казус?
Ако на Министъра на културата му пука какви безобразия вършат неговите подчинени, има достатъчно време 

да се назначи нова Селекционна комисия

 от киноспециалисти. Която да вземе авторитетни решения.
А ако и на новия Министър му пука за културата колкото и на Веждичката, най-добре да му връчим един „Златен скункс“. А на Националния филмов център – една „Златна малинка“ за цялостно творчество…

*Авторът е журналист и белетрист, независим кинопродуцент.

Сподели:
В Италия  откриха раннохристиянска базилика

В Италия откриха раннохристиянска базилика

Археолозите твърдят, че това откритие вероятно демонстрира по-мащабна византийска строителна програма

С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник

С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник

В 11.00 часа Академичният съвет на Софийския университет начело с ректора проф. Георги Вълчев ще поднесе венец пред паметника на св. Климент Охридски

Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев

Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев

"Изследователят на непознатото, мисионерът, Човекът, Будителят в истинския смисъл на думата"