Кирил Топалов
В българската културна традиция през Възраждането, а и до днес, наред с имената на създателите на българската азбука, просвета и култура Кирил и Методий и на св. Иван Рилски стои и името на Климент Охридски, като един от най-почитаните български светци – просветители и народни будители, пише проф. Кирил Топалов в анализ, предоставен специално на Агенция БГНЕС.
С личността и с делото си Климент Охридски изразява най-пълно връзката между двете книжовни школи – Плисковско-Преславската и Охридската. Заедно с едни от най-добрите ученици на Кирил и Методий – Наум и Ангеларий, прогонени от Моравия и намерили топъл прием в своята родина България, за която според пространното житие на Климент, съставено от Теофилакт Охридски, те „закопнели…, мислели и се надявали”, Климент поставя началото на Плисковско-Преславската, а след това и на Охридската книжовна школа.
Изпратен от българския цар в югозападната част на България – Македония, той създава за кратко време не само мащабно учебно дело (подготвя повече от 3500 учители, духовници и писатели), но и мощна книжовна школа, която оставя силна следа в българската средновековна култура. Най-силната част на тази следа е неговото собствено обемно литературно творчество, голяма част от което е запазена и до днес и е изследвано както от българската, така и от чуждестранната славистика. Разбира се, за компетентните специалисти е ясно, че делото на Кирил и Методий и техните ученици, най-видният от които е Климент Охридски, е първо българско, а по-късно, по своите резултати, то придобива и общославянско значение.
Като българско делото на Климент Охридски е възприемано и през епохата на Българското възраждане през ХVІІІ – ХІХ век. Основополагащи за проучването на този проблем са следосвобожденските изследвания на Йордан Иванов, Александър Теодоров, Цветана Романска, Маньо Стоянов и др., като едни или други страни от делото на Кл. Охридски се разглеждат в почти всички изследвания, посветени на дейността на Кирил и Методий и учениците им, особено в частта, посветена на създаването, спецификата и развитието на българските азбуки – глаголицата и кирилицата.
В своята „История славянобългарска“, в главата „Тук събрахме накратко имената на българските светци, колкото са просияли от българския народ в последно време“, първият български будител Паисий Хилендарски пише: „Деветият светец е Климент, охридски архиепископ, велик чудотворец. И досега неговите мощи почиват непокътнати в Охрид (…) Тия петима светци – Климент, Сава, Ангелария, Наум и Еразъм – живели във времето на свети Кирил и Методий. Родом българи, изучени били по елински и водели свят, славен и прочут навсякъде живот.“ Името на Климент Охридски като български архиепископ и светец се споменава и във всички преписи на „История славянобългарска“, както и в другите опити на съвременници на Паисий в Зографския манастир да се напише българска история. А в текста на един от тях – Йеросхимонах Спиридон – намираме и интересно сведение, че при построяването на този манастир имало и идея той да бъде наречен с името на великия охридски светец и чудотворец Климент. През Възраждането няма български учебник по история, в който да не е отдадена дължимата почит на делото на Кирил и Методий, а по повод на тях – и на най-близкия и най-видния им ученик и следовник Климент. В учебниците на Добри Войников и Димитър Душанов се подчертава обстоятелството, че Климент е изпратен от българския княз Борис да просвети българите в онзи край на държавата си и той за кратко време подготвя 3500 ученика.
Важна роля за популяризирането през тази епоха на образа и просветителската и апостолска дейност на Климент Охридски изиграва превеждането и отпечатването от архимандрит Партений Зографски през 1858 г. в цариградското списание „Български книжици“ на известното пространно Климентово житие, съставено още през ХІ век от архиепископ Теофилакт Охридски, което, макар и написано от висш византийски духовник, представя светеца като истински закрилник и учител на българския народ. Показателно е, че още в заглавието той е наречен „нашият отец Климент, български архиепископ“. Това житие не само става много известно, но и подтиква и други да се заемат с превеждането му. Черпейки данни от него, някои автори на учебници привеждат и други свидетелства за народополезната дейност на светеца. В двата учебника, които издава – „Кратък извод от българска история“ и „Българска история“ – Драган Манчов пише, че като изпратил Климент да бъде пастир и наставник на населението, българският цар му дал голяма свобода да проповядва и наредил на тамошния управител да му помага във всичко; че като управлявал Охридската област, Климент успял да изучи около 3500 ученика, да подготви четци, поддякони, дякони и попове, да изпрати около 300 души от тях в различни области на България, а самият той, като неуморен проповедник, съставил лесни и прости слова за всичките празници. Данни от Теофилактовото житие на Климент привежда в своя учебник по история от 1873 г. и Райчо Каролев: „Той учеше децата, като показваше на едни значението на буквите, като обясняваше на други мисълта на написаното, а на трети оправяше ръката да пишат, и нощем се трудеше, като се молеше, четеше и пишеше книги…“
Още по-живо и писателски е разказал всичко това Петко Славейков в своя вестник „Гайда“ през 1866 г.: „Много говорил с него благочестивият този цар за просвещението на България и облажавал царството си, че му било дарено такова добро от бога (…) Като видял, че народът в тази област съвсем не знаел словото божие, защото нямало по български поучителни слова и по-многото от българските свещеници умеели само да четат, без да проумяват гръцките съчинения, той положил нови трудове да срути тази стена на невежеството и сън на очите си не давал, защото само в грижите за народа си намирал храна и почивка за себе си.“
Възторжени думи за Климент Охридски като народен духовен водач, български учител и просветител казват по един или друг повод и Васил Априлов, Спиридон Палаузов, Георги Раковски, Тодор Бурмов, Марин Дринов, Любен Каравелов, Васил Друмев, Кузман Шапкарев, Йордан Хаджиконстантинов-Джинот, и много други български възрожденски дейци. От неговото дело се интересуват в научноизследователската си работа и много чужди слависти от ХІХ век, между които Вукол Ундолски, открил първи, през 1840 г., Климент като писател и утвърдил неговото авторство на редица произведения, Осип Бодянски, Измаил Срезневски, Пьотр Лавров, Павел Йосиф Шафарик, Юрий Венелин и др. Те подчертават българския произход на делото на Кирил и Методий и на техните ученици, сред които най-виден е Климент. Големият чешки учен от ХІХ век Павел Йосиф Шафарик, един от първите откриватели, наред с Ундолски, на Климент Охридски като писател, позовавайки се на най-старото му житие, определя Климент като българин, който заедно с Наум, Ангеларий, Сава и Горазд още от младите си години не само става близък с Кирил и Методий, но и ги съпровожда в целия им апостолски път. Шафарик излага подробно мисията на Климент в Македония, където е изпратен от българския цар Симеон, за да разпространи сред българското население и в тази част на българската държава светлината на знанието и на християнската вяра, посочва и някои от по-важните произведения, посветени на светеца.
По време на своето пътуване из Македония в средата на ХІХ век руският славист Виктор Григорович открива и събира много български книжовни паметници, сред които и текстове, свързани с широкия народен култ както към Кирил и Методий, така и към личността и делото на Климент, които публикува в руския научен печат. Григорович е намерил житията и службите, които Теофилакт Охридски е посветил на Климент, като някои пасажи от тях е изследвал съпоставително с гръцкия оригинал, съобщава за молитви към светеца, които е открил, за негови икони, описва свързани с него надгробни и други надписи, неговите мощи в охридската църква „Свети Климент“ и др.
Култът към Свети Климент Охридски изиграва важна роля и в борбата на българския народ в средата на ХІХ век за отделяне от Фенерската патриаршия и за възстановяване на независимостта на Българската църква, загубена при падането на Балканите под османско владичество през ХІV – ХV век. Голям е приносът в това отношение на труда на Тодор Бурмов „За началото, разпространението и утвърждаването на християнската вяра между българите“, публикуван в цариградското списание „Български книжици“. Правейки компетентен преглед на книжовната дейност на Климент, той изтъква огромната, решаваща роля на делото му за окончателното християнизиране на българския народ в Македония, като подчертава, че този успех се дължи не само на неуморната му и разностранна апостолска дейност, но и на факта, че неговите поучителни слова са били „прости и ясни и за най-простия българин“. Марин Дринов и Гаврил Кръстевич разглеждат, понякога спорейки, въпроса за възникването, дейността и по-късно унищожаването през 1767 г. на Охридската българска архиепископия от Цариградската патриаршия и за ролята на Климент за създаването, развитието и огромното значение на Охрид като втори духовен, религиозен и политически център на българската държава в продължение на цяло хилядолетие, а по времето на цар Самуил – и като единствен център.
Изследователите са посочвали многократно, а и прегледът ни до тук показва, че през Българското възраждане култът към св. Климент е почти неотделим от този към неговите учители св. св. Кирил и Методий и че датите на този култ – 27 юли, денят на смъртта на светеца през 916 г., както и 25 ноември – сливане с празника на Св. Климент Римски, чиито мощи са открити и донесени от Кирил и Методий и учениците им в Рим, се честват, особено в Македония, със същата тържественост, както и 11 май, празникът на Солунските братя.
Известно и обяснимо е също така, че през Възраждането най-силно, всенародно и емоционално паметта на Климент се чества в Македония, и особено в Охрид – центъра на неговата дейност и на създадената от него Охридска книжовна школа.
Обяснимо е защо култът към свети Климент е най-емоционално поддържан в Охрид и Охридско, и въобще в Македония. Макар и да не е роден в този древен български край, Климент посвещава най-зрелия период от живота и дейността си, самостоятелната си изява като духовен, културен, а и политически апостол на новата, християнската българска държава, като пратеник на върховната власт на тази държава – самия цар Симеон, именно в този последен, но и така важен етап от живота си. Той е облечен не само с духовната, но и с политическата власт в този отдалечен от центъра в Преслав, но така важен за държавата български район, който има изключително важно геополитическо и военно-стратегическо значение и към който Византия винаги е проявявала нескрити апетити. Неслучайно царят нарежда на местните управители да се подчиняват на Климент – той е истинският негов политически „пълномощник“ в Македония. В съзнанието на македонските българи споменът за него се допълва от историческия или легендарен спомен за великия и трагичен цар Самуил, когато Охрид е столица на Западното българско царство и седалище на Българската патриаршия. А тази народна памет се допълва и от друг исторически и легендарен спомен – за независимата Охридска българска архиепископия от края на царуването на Самуил и окончателното завладяване на България от Византия, чак до ликвидирането на тази архиепископия през 1767 г.
Затова споменът за дейността на свети Климент е главният фактор, наред с донесените и утвърдени от самия него и в този край на отечеството памет, почит и чувство за сродство с българските първоучители Кирил и Методий, за постепенното изграждане и затвърждаване през вековете на българското етническо съзнание, или, казано на по-съвременен език, на националната идентичност на българите от Македония.
Още от Култура
Георги Господинов присъединява към дългия си списък международни отличия още една награда
Писателят получи Голямата награда за литература на Софийския университет
Бурни аплодисменти за Джон Малкович, залата в Народния театър е пълна
Благодаря ви за подкрепата, сподели преди това директорът Васил Василев пред събралите се около театъра
Камбаните на "Нотр Дам" отново огласиха Париж - за първи път след пожара през 2019 г.
От 7 до 8 декември ще се проведат церемонии за повторното откриване на катедралата