24 Ноември, 2024

УМБАЛ "Св. Екатерина": Пациентката почина заради липса на технологично време, а не заради невъзможност да доплати

УМБАЛ "Св. Екатерина": Пациентката почина заради липса на технологично време, а не заради невъзможност да доплати

Пациентски организации искат обяснение, очакват се становищата на Министерството на здравеопазването и на НЗОК

Пациентски организации „Заедно с теб“ поискаха обяснение от мистър Кирил Ананиев за пациентка, починала в УМБАЛ „Света Екатерина“ на 22 април 2018 г. заради невъзможност, според тях, да си доплати медицинско изделие - аортна клапа, за което НЗОК заплаща по-ниска цена от 1 април 2018 г. Пред БНР Пенка Георгиева от организацията обясни: „Първо бяхме сигнализирани от пациенти и консултация с лекари от болницата. Жената наистина е със сериозно сърдечно заболяване, с придружаващи заболявания, хронична бъбречна недостатъчност, диабет, атеросклероза. Тя се е нуждаела от поставянето на такава клапа на аортата, която е по-щадяща процедура и би спасила живота й. Жената постъпва на 21 април и на 22-ри е починала, защото болницата не е могла да осигури тази клапа. НЗОК от 1 април въвежда намаляване на цените на медицинските изделия, включително и на тази протеза за аортата. По този начин застрашава живота и здравето на пациентите. Ние имаме и други сигнали“.

Георгиева посочи, че пациентите, които се нуждаят от такава клапа, не са много. „Всички искаме да се пестят публични средства. Въпросът е, че трябва първо да има нормативна база, да се осигури сигурността, здравето и лечението и тогава да се намаляват цените. Да се намери механизъм, по който фирмите да намалят цените, а не това да бъде за сметка на болниците или за сметка на пациентите“, коментира тя.

От болница „Света Екатерина“ обясниха, че пациентката е починала заради тежкото си общо състояние, в което постъпва в последния момент в болницата, а не заради липсата на аортна клапа.

Проф. д-р Юлия Джоргова от Университетска болница „Св. Екатерина“, началник на отделението по Кардиология, обясни, че в конкретния случай не са имали технологично време. „Нещата излязоха малко като че ли сме я чакали да плати – това не е така. Ние чакахме одобрение от Касата за нейния случай, но тук не ставаше въпрос толкова да доплати жената. Има около месец между първото й изследване, когато установихме, че трябва да й се постави клапа, и второто й идване. Вторият път тя дойде в крайно тежко състояние“, обясни д-р Джоргова и добави, че в болницата не се държат на склад такива клапи, които са изключително скъп консуматив и не може да се държат дълго време. Тя бе категорична, че жената не е починала, защото не е могла да плати. Лекарят обясни обаче, че тези суми са непосилни за пациентите им, които са възрастни и болни, заради което тя се надява НЗОК да преосмисли решението си:

„Алармираме за това, че имаме списък с чакащи пациенти. Една не малка част от тях няма да могат да намерят тези пари. В нашата чакаща листа имаме над 30. От тях в момента имаме десетина одобрени“.

По-късно се очакват становищата на Министерството на здравеопазването и НЗОК.

Сподели:

Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата

Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним

София изкара 171 снегорина през нощта, силният вятър събори дървета и строителни огради

Безброй боклуци по улиците от контейнерите и многото незавършени строежи

Претърсват дома на Киро Японеца