В случая не говорим за поддръжка на пътя, а за дефекти при изпълнение на проекта, а защо той е приет по този начин – предстои да установим след наша проверка. Това коментира в ефира на Нова ТВ министърът на регионалното развитие Николай Нанков. А поводът е тежката катастрофа по пътя София – Своге, при която загинаха 16 пътници.
Той е категоричен за спиране на пътя не може да говорим, но са дадени предписания за отстраняване на пороците на пътя. По думите на Нанков 25 точки на нередности са констатирани през март т.г. от нарочна комисия. Но предписанията не са изпълнени. И след като по институционален ред не са решават проблемите, тогава се отива към съдебно решение. АПИ е ангажирана с отстраняването на пороците, дори когато се констатирани от МРРБ. Както и поставянето на самите знаци, които се поставят на съответните участъци, с концентрация на ПТП, посочи регионалният министър.
Той обясни, че 2011 година е подписан договор за ремонта на този участък от пътя София-Своге – там са посочени както ангажиментите и всички дефекти, които трябва да бъдат отстранени от изпълнителя. Този опасен асфалт е положен през 2014 г. Има възлагане на строителство, увеличен бюджет по договора за ремонта. Отделно на това, пътят се въвежда в експлоатация две години след полагането на асфалта, което е необяснимо. Той е приет от 20-членна държавна комисия без нито една забележка, което наистина е притеснително, защото само няколко месеца след това се констатират зачестили ПТП-та точно в тази отсечка, където е станала катастрофата вчера. Тогава се поставя и знак за повишена концентрация на ПТП, посочи Нанков.
След инцидента край Своге се оказа, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) пет пъти карала фирмата да отстрани дефектите от опасния път. Появиха се много коментари, че некачествен ремонт на пътя е причина за катастрофата. Тази причина беше посочена и след заседанието на ръководните фактори от МВР, Транспортното и Регионалното министерство.
Нанков заяви, че след като фирмата не е отстранила дефектите, ще стартира процедура по привеждане на банковата гаранция на изпълнителя. Нанков ще проверява лично дали това е направено. Тази мярка обаче прекратява гаранционната поддръжка. "Не съм убеден, че парите по гаранцията ще стигнат", каза още министър.
Той гарантира, че всички длъжностни лица със своето действие или бездействие в тази ситуация ще понесат своята отговорност.
„Защо е предписан този асфалт и приет по този начин е работа на процесуално-следствените органи да установят причината за това. Ние ще окажем пълно съдействие”, допълни Нанков.
Министърът подчерта, че вече и изработена нова наредба за строителство на пътищата, която е съобразена със съвременните норми за изграждане на пътната инфраструктура.
Вече сме изработили нова наредба за проектиране на пътища. 30 години проектираме по норми от времето на комунизма, изтъкна регионалният министър.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг