23 Декември, 2025

​Българският елит прогнил като тенекия – източник за кризи и разпад на държавата

​Българският елит прогнил като тенекия – източник за кризи и разпад на държавата

На върха се сменят „лъвовете“ и „лисиците“, но винаги представителите им се спускат отгоре

Българите приемат, че управляващите използват властта единствено за решаването на своите лични интереси, показват резултатите от специално социологическо проучване

Райко Иванов, Агенция Е-СКАН

Историята на социалното развитие ясно показва, че отделните общества, независимо от етапите, на които се намират и процесите протичащи в тях, винаги притежават една висша група от хора, които се отличават от останалата маса. Става дума за онзи кръг, който благодарение на своите способности в различните аспекти на човешката дейност постигат успехи по-големи от средните за даденото общество. Този кръг, който наричаме елит (от латински – избираем, б.а.) и който се противопоставя на останалата огромна част от обществото, без която не може да съществува. В зависимост от сферата на дейност наблюдаваме и говорим за научен, културен, образователен, бизнес и т.н елит.

Висш според теоретиците на елита е политическият, защото той държи инструментите на властта и по този начин непосредствено влияе върху протичането на обществените процеси и събития. По-надолу всички съждения и характеристики се отнасят именно до този елит, касаещ пряко държавното управление.

Безспорно е въздействието на елита върху обществените събития. Което и значимо историческо събитие да вземем, трудно можем да си го представим без активното участие на главните действащи лица в него. Какво би била Великата френска революция например без Марат, Робеспиер или Дантон, без идеите на Монтескьо или Русо? Какво би било нашето Възраждане без лицата, които го символизират и които го осмислят? Следователно доминиращата, определящата роля на елита в обществените събития се реализира чрез идеите, които изразяват и чрез решенията, които вземат и промотират. Казано образно елитът се превръща в такъв, когато се превръща в механизъм, произвеждащ и налагащ колективната воля, която съответства на характера на времето и социалните предизвикателства. Tова предполага да започне да формулира и диктува дневния ред в обществото. Практически това е невъзможно без да има синхрон между личните интереси, които елитът реализира в хода на обществените събития и националния такъв. Разкъсването им води до създаването на една изкуствена среда за възникването на даден елит, което неминуемо се отразява върху неговата същност и характерни белези.

В последните две-три десетилетия българското общество е разтърсвано от сериозни социални събития. Прави впечатление, че не рядко се наблюдава доста сериозно разминаване в оценките на хората и официално тиражираните и налаганите чрез медиите позиции за едни или други събития или техни детайли. Ето защо интересно би било да се хвърли известна светлина върху това 

как суверенът възприема притежаващите по-значима власт

и привилегии в обществото, базирайки се на някои принципи от теориите за елита, споделени по-горе. Резултатите и анализът върху тях са следствие от неотдавна завършилото изследване на агенция Е-СКАН: „Обществени оценки за състоянието на българския елит“.

Данните от проучването недвусмислено показват недоверието на българина към публичните институции. То е израз на рязкото разграничаване, което хората правят между публичния и частния си живот, в което се проявява критичното отношение на обикновените хора към притежаващите властта и собствеността. За тях държавата като синтезиран образ на властта е толкова чужда и далечна, че хората най-спокойно могат да минат и без нейните институции

Неслучайно средните стойности за доверието на хората към основните публични институции имат много ниски стойности, а степента на недоверие към всяка една от тях е минимум 2 пъти по-висока от регистрираното доверие. Изключение правят само местните форми на властта, но и при тях недоверието изпреварва доверието. От централните форми на властта с най-ниско доверие се ползват органите на съдебната система (средна стойност 1,88), а с най-високо президентската власт (2,1). Тук е коректно да се спомене, че максималните възможни стойности, с които са оценявани отделните форми на властта са 5, а минималните 1.

Графика 1: Оценки за работата на следните институции

Българинът ясно осъзнава, че през последния четвърт век общественият ресурс е преразпределен и е формирана една тясна за обществените мащаби прослойка, която контролира собствеността и властта и поради това имат по-големи възможности в обществото. 86% от участниците в проучването са на това мнение, като твърдо заявяващите това са 56%, а делът на тези, които приемат това твърдение с известни резерви е 30%. На противоположното мнение са едва 14% от респондентите. На повърхността на явлението изглежда безапелационен фактът, че имаме формирана доминираща прослойка по отношение останалата част от обществото, която притежава по-големи възможности в отделните сфери на обществения живот. Това обаче не я прави елит при един по-задълбочен поглед на нещата и съобразяване с условията за превръщането и в такъв.

Много от теоретиците на елита по различен начин обясняват циркулацията му (например известна е при Парето периодичната смяна между „лъвовете“ и „лисиците“), но всички са единодушни, че зараждането и утвърждаването на новия елит става от средите на стария и се движи отвътре навън и не се спуска отгоре.

Изследването разкри, че българинът е схванал много добре спецификата на събитията у нас след 1989 година и по-голямата част от респондентите смятат, че елитарната прослойка в българското общество е „спусната отгоре“ в хода на обществените събития. В действителност едва 8% са на противоположното мнение, а 60% са твърдо убедени, че т.нар. политически елит е спуснат „отгоре“. 32% от респондентите вярват в това отчасти. Генезисът на управляващата прослойка предопределя и отсъствието на редица съществени белези, които превръщат тази група от хора в елит. Според 72% от анкетираните характерно за управляващите в България е използването на властта единствено за решаването на своите лични интереси. По този начин те загърбват решаването на висшите национални интереси. Именно нарушаването на единството между личните и национални интереси т.е издигането от страна на управляващите на националния интерес до свой интерес или своите интереси до националните такива е в основата на отсъствие понастоящем в българското общество на елит в истинския смисъл на думата. Управляващата прослойка колкото и често да се преструктурира вътрешно е от отломките на бившия комунистически елит и най-важното не може да произведе и промотира национално отговорни идеи и да вземе необходимите ефективни решения за обществото. С други думи резултатите от проучването говорят, че установеният в периода на прехода управляващ елит не е в състояние да наложи нова единна обществена воля и да диктува дневния ред в обществото. Именно затова той е 

псевдоелит, приспосособен , а не самоутвърдил

се в хода на обществените събития. Обществените оценки от проучването са в синхрон с тази теза.

Графика 2: Степен на съгласие със следните твърдения

Оценките, които българските граждани дават за същностните характеристики и ролята на елита в много голяма степен се припокриват с оценките им за значимостта му в отделни исторически периоди от развитието на обществото. И това е естествено, защото колкото в по-осезаема степен съществуването на елита се е чувствало в обществото, колкото в по-голяма степен той е диктувал дневния ред и насочвал колективната воля, толкова ефектът от неговото съществуване и управление е по-висок. Изследването показва, че респондентите, макар да разполагат с по-непосредствени впечатления за сегашният елит, той не се радва на тяхното одобрение и оценяване. Напротив, елитът ни от последните десетилетия акумулира най-силно неодобрение и ролята му на генератор на обществената воля е принизена в най-силна степен. Индиректно присъдата, което общественото мнение е дало за характера на сегашния елит се потвърждава и от този индикатор. Най-високо е оценена ролята на елита в периода на значим стопански и културен напредък между двете световни войни,(31%), в периода на т.нар.“развит социализъм“(29%) и в драматичния за българската национална кауза период до I световна война (23%).

Графика 3: Период от изминалото столетие, в който България е управлявана най-добре

Изследването успя да регистрира оценките и отношението на българските граждани към управляващия ни елит в последните десетилетия, за които както стана ясно по-горе наблюдаваме преструктуриране от отломките на бившия комунистически елит и вътрешноелитни рекомбинации. Всяка една от тях следва дадени обществени събития и общото между тях е, че се ползват с незначителна обществена подкрепа, погледнато в един по-дълъг исторически хоризонт и от значимостта на протичащите процеси. С най-голямо доверие в последните години се ползва управлението на Иван Костов, поради

значимостта на целите стоящи пред това управление, 

без да коментираме начина по който бяха реализирани и страничните последици от това. Най-неефективни според участниците в проучването са били правителствата на Андрей Луканов, Жан Виденов и Пламен Орешарски.

Графика 4: Оценка за управлението на страната след 1989 година

Така недвусмисленият извод, който се натрапва от изследването е, че българският елит е прогнил като тенекия – източник за кризи и разпад на държавата.

Сподели:

Коментари (0)

Кремъл с нова хибридна агресия срещу България - всяване на страх и тревога, разделение в обществото

Кремъл с нова хибридна агресия срещу България - всяване на страх и тревога, разделение в обществото

Руските действия целят най-малкото предотвратяване на управленски решения и действия, които са в ущърб на дългосрочните руски интереси в страната и в региона, особено що се отнася до енергетиката и развитието на стратегическото ни партньорство със САЩ

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

Тръмп се опитва да "отмени" целия напредък на дипломацията от последните няколкостотин години, връщайки се към споразуменията, основани на лични пазарлъци, към „частната дипломация“

САЩ са пред голяма опасност...

САЩ са пред голяма опасност...

Тръмп е всичкото онова, което САЩ някога не бяха и срещу което САЩ се бореха с всички възможни средства...