17 Февруари, 2025

​Преходът е мислен като неуспех, той не произведе справедливост

​Преходът е мислен като неуспех, той не произведе справедливост

Едвин Сугарев, Svobodata.com

Помним ли се? В каква степен сме способни да разчетем собственото си минало, за да извлечем от него уроците, които са насъщни за нашето настояще? Възможно ли е една нация да има нормално битие, ако вместо устойчиви принципи и достойни за следване примери нейното минало произвежда само увеличаващи се бели петна?

Тези – а и много други тревожни въпроси са поставени ребром от резултатите в социологическото изследване на Алфа Рисърч, което бе представено на нашето внимание. То повече от ясно маркира част от грижливо премълчаваните истини за българския преход: старателно култивираната амнезия; преформатирането и подмяната на историческите реалности с целенасочено конструирани митологеми; пълната неспособност да се осмисли историята и да се извлекат насъщните поуки от нея.

На какво се дължи замъгления и де факто подменен образ на комунистическа България в съзнанието на българина? Причините са много, и аз ще се спра само на една от тях:миналото бива четено през призмата на настоящето; тоталитарна България бива е осмисляна на фона на силно деформирания и дори извратен преход към демокрация. Неговите неблагополучия създават деформациите в по-далечната историческа памет – например Тодор Живков бива идеализиран, защото прочитът на неговата диктатура се състои върху хаотичното, непрозирно, наситено с несигурност настояще. Липсата на обяснение защо този преход не успя се проектира върху паметта за по-далечното минало – като 

създава бели петна и като го идеализира и митологизира

Преходът е мислен като неуспех, защото въпреки че формално постигна своите цели, той не произведе справедливост, нито пък качество на живот. Неговата реализация е мнима, а неговата идентичност – съмнителна – тъй като в България преходът се реализира като перестройка, сиреч като сценарий за съхраняване на политическата власт на БКП чрез нейната трансформация на политическа основа – и оттам – възвръщане на политическите й позиции чрез нова, преформатирана матрица. Този сценарий, писан още през 80-те в мозъчните центрове на КГБ, се провали в редица страни от Източния блок – в Полша, Чехия, Унгария и прибалтийските републики – но в България, за съжаление, до голяма степен успя. Именно поради това равносметките от българския преход са горчиви: защото след четвърт век преход от тоталитаризъм към демокрация настъпихме своите следи.

Моделът „Кой“ го доказа - върнахме се пак там, откъдето бяхме тръгнали – в омерзителната реалност на една власт, която е изчерпила изцяло нормалните свои ресурси – и въпреки това не иска да напусне политическата сцена. Една неявна власт, в която видимите фигури са политически марионетки, а невидимите нишки, под които те танцуват, са в ръцете набезскрупулни олигарси и продажни политици, които защитават не българските национални приоритети, а чужди геополитически интереси.

Причините?

Те са много – и спорът за тях е с десетилетна давност, превърнал се е в битка за миналото. Политиците днес знаят, че бъдещето принадлежи на този, който владее това минало – но и че тази власт се осъществява не чрез оповестяването на неговите реалности, а чрез кодовете на подмяната и забравата. Казването, че всички са маскари; нагнетяването на общественото битие с вериги от непрекъснати скандали, при което всеки нов похлупва предишния и само дни по-късно за него не си спомня никой; активните мероприятия за морален линч над неудобните и политическите противници, осъществявани не само по маниера на ДС, но и с помощта на вечно оцеляващата мрежа от нейни кадри; натрапената чалга-философия, според която модел за следване е успелият на всяка и всякаква цена, в най-вулгарния материален смисъл на думата; опростачването и моралното безразличие на обитаващите публичната сфера – всичко това доведе до парадокса да не помним не само комунизма, но и какво ни се е случвало само преди години – и да повтаряме същите грешки отново и отново.

Тази липса на памет е производна от страха от свободата, типичен за тези географски ширини. Хората, прекарали голяма част от съзнателния си живот при комунизма, просто не знаеха какво да правят с нея. Тя им изглеждаше като ужасяващото неизвестно; тя изискваше от тях отговорности, които не бяха свикнали да поемат – и този страх подтискаше паметта за комунизма като зло; те го помнеха като блаженото време, в което някой се грижеше за съдбата им, казваше какво трябва да се прави и какво не, даваше и наказваше – и най-важното: държеше всички в едно приравнено и мизерно, но предвидимо битие. Тогавашният мизерен, онищостен свят им изглеждаше подреден в своята вечна повтаряемост и стереотипност – и това се възприемаше като огромно предимство пред

хаоса в настоящето

Много жесток е въпросът защо е така, на какво се дължи тази липсваща памет. Елементарният отговор е: ние не създадохме маркерите, чрез които да помним. Липсваха ни Пражката пролет, липсваше ни Харта 77, липсваше ни Солидарност. НТе че не е имало съпротива, напротив – българската съпротива бе най-ранната – и безжалостно смазаната – поколения ни делят от партизанските битки на горяните и борбата на парламентарната опозиция след 9-ти септември: за идещите след тях времето бе спряло да тече, а да си спомняш миналото бе рискован акт.

Резултатът е: впесъчено живеене, което не може да се оформи в сюжет. Изтичане на години в някакво просташко безвремие, което няма как и за какво да бъде запомнено. Отчайващо усещане за липса на перспектива – при което хората постепенно свикнаха с късия хоризонт на бездарното комунистическо безвремие – и мисленето за нещо различно бе възможно само в кода на утопията.

Отново се връщам назад в паметта – помня почти ден по ден 1989 г., по същия начин и първите години на прехода. Помня, защото маркерите бяха създадени, достойнството да живееш беше възвърнато, времето бе започнало отново да тече. Тези години могат да бъдат описани, те носят сюжет – подобно описване впрочем е предприемано много пъти.

Парадоксален въпрос е защо въпреки всичко успяваме да ги забравим. Възможният отговор е: защото българският преход към демокрация е територия на съкрушените надежди, е свободно падане в опростачването и абсурда – или поне така го възприемат повечето българи. Няма как от него да бъде обгледан комунизма, тъй като самият преход е осъзнаван като деградация и усещан като депресия – което го лишава от възможността да бъде гледна точка към каквото и да било.

И още една важна причина: защото не сме способни да разрушим берлинската стена в себе си. Иначе казано: да обгледаме и обсъдим комунизма означава да видим своето собствено битие през онези години такова, каквото е било – сиреч белязано със стадно безразличие, малодушие и абсурд. Трябва да ни е срам първо от него – сиреч да се срамуваме от собственото си примирено живуркане, за да отхвърлим комунизма като срамно дело. Ако не сме способни, няма как един ден да не настъпим своите следи – и да не усетим, че обитаваме някаква реплика на някогашния комунизъм, по-завоалирана може би, но във всеки случай не по-малко омерзителна.

Иначе казано: България се промени в годините на прехода – българинът е този, който не се промени. И големият провал на българския преход не е в това, че си останахме най-бедната и най-корумпирана държава в Европа. Големият провал е в това, че 

българинът не успя да еволюира от поданик в гражданин

Не придоби гражданско съзнание и самочувствие, не се почувства суверен на властта в тази страна, който избира своите управници не да го управляват, а да му служат. Не се създаде гражданско общество – и неговата липса е пагубния фактор в България, защото тъкмо то е единственият възможен коректив на политическото разпасване и затъването в корупционното блато. И именно защото не се създаде гражданско общество, българският преход към демокрация не е приключил – защото без него и самата демокрация еневъзможна; то е нейната сърцевина, нейното съдържание.

От библията знаем, че Мойсей е водил своето племе четиридесет години през пустинята. Едва ли обетованите земи са били толкова далеч – и едва ли са били толкова обетовани. Водил ги е, за да забравят робството в Египет – и да постигнат в себе си свободата, да се превърнат от роби в свободни хора. Тъй че може би двадесет и пет години не стигат, за да станем достойни за свободата си, за да приемем с достойнство отговорността си на свободни хора, които сами, със собствените си ръце, градят съдбата си. Може би сме още в средата на пустинята, кланяме се на Златния телец и се питаме къде се e дянал Мойсей.

Българският път през пустинята на прехода оставя след себе си следи: наистина те не се запечатват в националната памет – тъй като тя по условие изхвърля съкрушените мечти и болезнените спомени – но не е трудно да се взрем в индивидуалното си битие, да си спомним събития и хронологии – и да ги видим през времето. Това са следи на бродещи без посока – те сноват в объркващи криволици; връщат се и пак тръгват в същата посока; обикалят в кръг.

Струва ми се, че изводът от всичко казано дотук просто се налага: българският преход към демокрация не е завършен. Не е завършен, защото постигна формалните си цели, но не исъщностната си сърцевина – да разкрепости и освободи българите, да ги превърне от поданици в граждани, да ги направи способни сами да определят съдбата си, да градят собственото си бъдеще. Не е завършен – защото преходът от тоталитаризъм към демокрация няма как да бъде дело на самите тоталитаристи; защото благодарение на постоянния, стратегически премислен саботаж от тяхна страна самият преход изгуби моралния си кредит, нравствения си фундамент, превърна се в уродлива пародия на самия себе си. 

Липсват основните характеристики на демокрацията,

без които тя е само фасада: духовната свобода, готовността на хората да поемат отговорност за общия си живот и личната си съдба, устойчивите нравствени ценности, гражданското общество и гражданското самосъзнание. Както свободата трябва да бъде ежедневно отстоявана, така и битката с рецидивите на робството предполага дълга борба – и борба, която се извършва в съзнанието на всеки от нас, докато след Берлинската стена рухне и стената вътре в нас.

Тази борба се води днес. Води се в нашите души, води се по улиците и площадите – въздига се в пикове и затихва – все пак хората се отчайват. И точно когато всичко е замряло, и ти се струва, че по-висока степен на вътрешната ти нетърпимост и омерзение е невъзможна, някакъв случаен сблъсък, някакво уж ежедневно късо съединение изтласква гражданската енергия отново на повърхността. Защото тя – оказа се – съществува – и не може да бъде смазана, не може да бъде унщожена. И в това е големия парадокс на подлите времена, които обитаваме – те са наситени с отчаяние и покруса, но съдържат в себе си и пламъчето на надеждата, което вече не може да бъде угасено.

Сподели:
В Париж решават бъдещето на Европа, а Радев баламосва политическото стадо с вейпове

В Париж решават бъдещето на Европа, а Радев баламосва политическото стадо с вейпове

България от години няма своя национална доктрина, няма и свой национален идеал, които да отстоява и да и бъдат светилник в настъпващия евразийски мрак

Идиотизъм с библейски мащаби – как нарцистичният Тръмп подчини Америка на Путин

Идиотизъм с библейски мащаби – как нарцистичният Тръмп подчини Америка на Путин

Сега президентът от Белия дом изпраща послание към всеки диктатор, всеки автократ и всеки войнолюбец по света, че суверенитетът подлежи на преговори, че нашествията може да бъдат легитимирани, че военните престъпления може да бъдат опростени, ако просто знаете как да погалите егото на този нарцисист

  "Восток - дело тонкое"! 

"Восток - дело тонкое"! 

Украйна даде кредит на Вашингтон, който администрацията на Тръмп отказва да изплаща