Александър Йорданов
Новината, че новоизбраният председател на македонския парламент Талал Джафери е започнал да изпълнява функциите си и вече е провел в своя кабинет в Събранието първата си среща – с представителя на Европейския съюз посланик Самуел Жбогар, е добра новина. Тя е знак, че постепенно ситуацията се успокоява, че Европейският съюз и САЩ помогнаха отново на страната да избегне по-сериозна криза. Предстои да бъде избрано и новото правителство. Руският сценарий за дестабилизация на страната успя само временно, което показва, че
всички руски сценарии са временни,
дори и да продължават, както бе у нас, понякога трагично дълго. Светлината на хоризонта в Македония предполага отново и отново да се връщаме към събитията в тази страна и да търсим отговори на много въпроси. Да започнем от най-важния.
Когато в една държава няма единна нация, когато различните етнически общности в нея не формират обща национална идентичност, е логично тя да е постоянно в стресово състояние.
Република Македония боледува от липса на идентичност. Показателно е, че политическите партии се изграждат по-скоро на етническа, а не на идеологическо-политическа основа. Всеки етнос формира по една, две, че и повече партии. Те нямат ясно определена идеология. Целта им е да пазят интересите на етноса, а той най-често се разбира като нещо различно от общия държавен интерес. За 26 години Конституцията е променяна 32 пъти. Говорещите на западен български диалект се самоопределят като македонци, макар предците им да са се самоопределяли като българи. Само албанците са наясно с произхода си. Конституцията определя държавата като мултиетническа и говори за части от други народи, които я населяват: власи, бошняци, турци, сърби, роми. От всички тези етноси е трудно да се създаде единна нация. И от там идват главните проблеми на страната. Без единна нация е почти невъзможно да се формира и обща национална цел, да се отстояват общи национални интереси и приоритети. Псевдопатриотизмът и т.нар. антикизация – търсене на корени в античността, кражбата на чужда история – българска и гръцка, само прави още по-куриозна и опасна политическата безпътица в страната.
Малко история
В Македония 10 години управляваха заедно две партии – една македонска и една албанска: ВМРО-ДПМНЕ и Демократичния съюз за интеграция. Сега съюзът им се разпадна и в това няма нищо неестествено. ДСИ, както и още няколко албански партии, са склонни да направят управленска коалиция заедно със Социалдемократическия съюз. Кое ги обединява? Обединява ги това, че ДСИ като идеология е по-близо до социалдемокрацията. Факт е, че ВМРО-ДПМНЕ спечели парламентарните избори, но няма мнозинство за формиране на правителство. Логично е тогава тази партия да остане в опозиция, а правителството да се формира от партиите, които осигуряват новото парламентарно мнозинство. Това е демокрацията. Това казва и член 90 от македонската конституция, който задължава президент да даде мандат за съставяне на правителство не на партията, която е победила на изборите, а на тази или тези от тях, които гарантират мнозинство за съставянето на правителство. Това казва конституцията, затова и тези, които днес протестират срещу формираното парламентарно мнозинство, всъщност демонстрират срещу демокрацията. Единственият демократичен изход от кризата е да се формират институциите на държавата – парламент и правителство, и те да започнат да работят. Всяко друго решение означава усилване на хаоса, на безредиците, не безизходността.
Президентът Георги Иванов по Конституция няма право да обвързва с условия даването на мандат за съставяне на правителство.
Това е по-скоро формален акт, който той трябва да извърши в рамките на 10 дни според конституцията. Този акт фиксира завършването на един процес – готовност на дадена партия или коалиция да състави правителство. Такава готовност показаха единствено партията СДСМ и няколко албански партии. Друга партия с готовност да състави правителство няма. Но със своето решение Иванов стана практически
генератор на кризата
Преекспонирането на т.нар. „тиранска платформа”, т.е. на договореността на албанските партии, които имат само 17% от местата в парламента, т.е. далеч са от всякакво „етническо” мнозинство, е също провокация към стабилността на страната. В „тиранската платформа” исканията са напълно в духа на Конституцията на страната и Охридското споразумение. Желанието на албанците да видят и себе си отразени в държавните символи след като конституцията им дава правото да бъдат държавотворен народ, е продиктувано от убеждението им, че така по-лесно държавата ще преодолее спора с Гърция за името и ще ускори процеса на евроинтеграция и членство в НАТО. А за албанската общност това е най-важното.
Кой имаше и продължава да има интерес от дестабилизацията на Р Македония?
Интерес от дестабилизацията на Р Македония и от политиката на дестабилизация имат само държави, които открито не желаят тази част от Балканите да влезе в ЕС и НАТО. Не е тайна, че Русия не желае ново разширяване на НАТО – това Кремъл е заявявал многократно. Сърбия, водейки се по руски акъл, също не гори от желание да стане натовска държава, а и трудно би приела още една част от бивша Югославия да стане преди нея член на Европейския съюз. Това са държавите, които не само имат интерес от дестабилизацията на Р Македония, но и усилено хвърлят съчки в тлеещия огън. Антиевропейската и антиамериканската пропаганда в Македония се усили особено много през последните години. А изявленията на бившия премиер и лидер на ВМРО-ДПМНЕ Никола Груевски, както и на президента Георги Иванов, все повече съвпадат с изявленията на Кремъл, така че няма място за съмнение кой дестабилизира Македония.
Мнозина задават провокиран от Москва въпрос:
ще се разпадне ли Македония
Самото задаване на този въпрос е провокация към Македония. Разпад се получава, когато една или друга общност се изолира в свои етнически анклави. Когато обаче тази по-малка общност иска да присъства, отговорно и пропорционално на своето парламентарно представителство, в държавното управление тя е фактор на стабилността, а не на разпадането. Нима не е показателен фактът, че избрания сега за председател на парламента депутат Талат Джафери е бивш министър на отбраната на Македония, при това в правителството на Никола Груевски? Защо някои мислят, че на един албански политик може да се повери отговорността за отбраната на страната, а същият не може да ръководи парламентарната институция, в която той е само пръв сред равни? Както българските народни представители са представители на целия народ, така и избраните в македонския парламент, без значение от какъв етнос са, са представители на всички „народи” в Македония. Моето мнение е, че
албанците в Македония са гарант за целостта на държавата
Достатъчно е да изтъкна като аргумент факта, че в момента във временното правителство, което управлява страната именно на албанци са поверени някои от най-отговорните ресори: вицепремиер за реализиране на Охридския рамков договор, министър по европейските въпроси, министър на вътрешните работи, министър на икономиката, министър на труда и социалната политика, министър на образованието и науката, министър за местното самоупавление, министър на околната среда и градоустройството, и още четирима министри без ресор. Следователно някои от най-важните ресори на държавата – вътрешни работи, социална политика, икономика, околна среда, образование, местно самоуправление и сега се управлява от представители на албанската общност. За какво тогава се протестира? И защо не се протестира срещу временното правителство с толкова много албанци в него, а се вдигна ръка срещу парламента? Отдавна Македония не е „само на македонците”, а на всички свои граждани: македонци, албанци, власи, бошняци, турци, сърби и роми. И на тези, които се самоопределят като българи.
Език, автономия и политика
Дали албанците искат въвеждането на албанския език като втори официален език може да стане известно само ако има действащ парламент и правителство. Докато липсват тези институции всякакви политически балони могат да се реят в пространството. Албанските партии имат само 20 народни представители в 120 местния парламент, т.е. абсолютно недостатъчно за каквито и да е промени. Отдавна е прието албанските депутати да говорят от трибуната на парламента на албански език, а македонските да слушат синхронен превод. Така е и в парламентарните комисии. Това че сега някои се правят на изненадани от факта, че новоизбрания председател на Парламента е говорил на два езика, не им прави чест. Не е важно на какъв език говори, а какво казва председателят. Езикът е само средство за изразяване на мисълта. Няма никакво значение от какъв етнос е председателят на парламента. Важно е дали е законно избран и дали е македонски гражданин. В парламента (както впрочем това е и в България, и във всяка демократична държава) влизат, говорят и гласуват граждани, а не етноси, не кръвни телца, не цветове на кожата. Опасно е, ако псевдонационализма, който често залива Македония, прерасне в расизъм, в етническа омраза. Нека не забравяме, че този „архаичен” национализъм е на първо място „антибългарски”, а едва след това – антиалбански. И неговата анбългарска същност е проявявана многократно, включително чрез репресии срещу граждани, които пазят като зеницата на окото си своето българско национално самосъзнание.
Албанците в Р Македония не желаят никаква автономия
Нито европейската, нито американската политика, имат интерес от такава автономия. И албанците добре знаят това. Мултиетническа Македония е факт, който не се нуждае от допълнителни „проекти”. „Автономни” процеси провокира единствено Москва. Пример затова са проруските сепаратисти в Украйна, които дори създадоха ментетата „народни републики” –Донецка и Луганска.
А сега накъде?
Партията на Зоран Заев СДСМ иска да се спазват конституцията и законите на страната. Ако обаче президентът продължи да не предоставя според чл.90 от Конституцията мандат за съставяне на правителство на партиите осигуряващи парламентарно мнозинство, то не е изключено тези партии след като избраха председател на парламента да гласуват и правителство. Това ще е ход на ръба на правото, но може да се окаже единствено възможен при възникналите извънредни обстоятелства. Защото основна задача на парламентарната институция е да избере правителство на страната. И тя има дълг към гражданите и към Конституцията да направи това. Стане ли това единственият ход, който остава на президента Иванов е да подаде оставка.
Парадоксът на македонската ситуация е в това, че има мнозинство за правителство, но на него му се пречи, включително и с провокиране на размирици, да състави такова правителство. Но нека отново се запитаме: защо когато албанците правеха правителствени коалиции и с ВМРО-ДПМНЕ и със СДСМ в миналото, това бе нещо нормално, а сега предизвиква политическа истерия. Защото сегашната политическа истерия е „вносна”, руска стока. Ясно е, че само след като има работещ парламент и работещо правителство, може да се търси отговор на въпроса за т.нар. „втори официален език”. Говоренето за него преди това е политическа спекулация. Никакъв език не може да стане нито първи, нито втори, нито трети, ако няма съответната конституционна или законова промяна. Така че демократичния ред в Македония трябва да бъде следният: първо парламент, ръководство и правилник на парламента, сетне избор на правителство и едва след това се внасят законопроекти – от правителството или от депутати.
Заплашва ли България случващото се в Македония ?
Най-опасното за България е забавянето на процеса на започване на преговори на Р Македония за членство в ЕС, както и забавянето на членството на тази страна в НАТО. България няма интерес в региона да има държави, които остават извън членството в ЕС и НАТО. България е натовска държава и за нас разширяването на НАТО в нашия регион е национален интерес. И е добре това да го казвам не аз, а новото българско правителство. Ако е българско правителство. България има интерес Р Македония да бъде нормална демократична държава, а не да плува в антични блянове, в постюгославска носталгия, във водите на своя македонизъм, който винаги е бил антибългаризъм в постоянно действие. А нормалност означава да се спазват демократичните правила, т.е. „правилникът за движение” на една държава. България няма интерес от ескалацията на кризата. България е решителен противник на провокативните призиви за федерализация, които постоянно пуска под формата на „предупреждения” руското Министерство на външните работи. България е против възраждането на балканските национализми, защото знаем от собствената си история, че това означава да покрием отново Балканите с черни забрадки.
На добър час на новия председател на македонския парламент Талат Джафери. На дневен ред е новото правителство. Сценарият на противниците на Р Македония е на път да се провали.
Още от Лачени цървули
В Париж решават бъдещето на Европа, а Радев баламосва политическото стадо с вейпове
България от години няма своя национална доктрина, няма и свой национален идеал, които да отстоява и да и бъдат светилник в настъпващия евразийски мрак
Идиотизъм с библейски мащаби – как нарцистичният Тръмп подчини Америка на Путин
Сега президентът от Белия дом изпраща послание към всеки диктатор, всеки автократ и всеки войнолюбец по света, че суверенитетът подлежи на преговори, че нашествията може да бъдат легитимирани, че военните престъпления може да бъдат опростени, ако просто знаете как да погалите егото на този нарцисист
"Восток - дело тонкое"!
Украйна даде кредит на Вашингтон, който администрацията на Тръмп отказва да изплаща