22 Декември, 2025

Тодор Живков – демонът на миналото на път към бъдещето или как историята се превръща в адвокат на дявола

Тодор Живков – демонът на миналото на път към бъдещето или как историята се превръща в адвокат на дявола

Похвални думи могат да бъдат отправени и към Хитлер, Сталин, Мао, и към всеки друг тиранин, разбирал унищожаването като благо на народите си

Димитър Бочев, специално за Faktor.bg

                                             „Погрешните мнения приличат на фалшива монета,
                                              която е пусната в началото в обръщение от големи
                                               престъпници, а после я харчат честни хора, които 
                                               продължават престъплението, без за знаят какво
                                                вършат.”
                                                                                            Жозеф дьо Местр            

Едно безобразно интервю в електронните медии тези дни ме изкара от равновесие. Поводът е знаменит: 19-тата годишнина от смъртта на Тодор Живков. Политическото наследство на един държавник, властвал над страната ни десетилетия наред, подлежи, разбира се, на равносметка. Подобна равносметка е естествена необходимост, направена подобаващо, тя е израз на историческата отговорност на един историк пред нацията. Равносметката обаче, която проф. Искра Баева прави, прилича по-скоро на празненство – тя е изградена не на базата на фактите, а в разрез с фактите. Чествайки Живков като обединител на нацията, интервюираната продължава черно на бяло: „Тодор Живков е държавник, който се опитвал да даде по-добър живот на хората и по-добро място на България в конкретните исторически условия.” Същите, абсолютно същите похвални думи могат да бъдат отправени със същото основание и към Хитлер, и към Сталин, и към Мао, и към всеки друг тиранин – всички те са се опитвали да работят за благото на народите си – така, както те са го разбирали. Субективно, погледнато с очите на Живков и неговите многобройни днешни политически последователи, сигурно е така. Задачата на един историк обаче е не да се превърне в апологет на коментираната историческа личност или на коментираното събитие, а да даде обективна научна преценка. Подобна преценка може да бъде дадена, само ако коментаторът съпостави коментираните исторически личности и събития със стратегическите национални интереси – от една страна – и с фундаменталните, общочовешките морални ценности и добродетели – от друга. А стратегическите национални интереси на никоя държава не са безправието, господството на една еднопартийна диктатура, 

удавила за цели десетилетия страната ни в терор и насилие, 

погубила стотици хиляди сънародници и похитила без остатък човешките права и гражданските свободи на цял един народ. Това са още по-малко фундаменталните морални ценности и добродетели на християнската ни цивилизация, към която принадлежим и ние от хилядолетие. Нима това е по-добрият живот на хората, който едноличният тиранин според маститата ни историчка е обезпечил, нима това е по-доброто място на България в конкретните исторически условия? 
През цялото си съществуване НР България бе съставна част от Съветската империя, която неслучайно най-сърцатият американски президент окачестви като царство на лъжата и злото. С Живков воглаве страната ни опозори името си пред света както чрез безпощадния вътрешнополитически терор, така и чрез подкрепата си за най-колосалната агресивна сила в цялата история на човечеството – СССР. Под водачеството на Живков София подкрепяше завоевателната политика на Кремъл и в Афганистан, и в Ангола, и в още десетки страни по света, и в ООН, и в още редица международни форуми. Под водачеството на Живков българската армия опозори и себе си, и нацията ни като, за разлика от румънската, взе участие в агресията на Варшавския пакт срещу Пражката пролет – агресия, разгромила всички онези общочовешки морални и политически ценности, които либерализмът на чехословашките интелектуалци и въплъщаваше, и олицетворяваше. Докато под егидата на Живков българската комунистическа държава въплъщаваше и олицетворяваше варварството.
 Да възхваляваш с авторитета на академичната си титла един физически носител на безправието, в което доскоро тънеше страната ни, един държавник, участвал лично, собственоръчно в убийства и издевателства, обезпечили победата на режима над демократичната опозиция, значи да превърнеш историческата наука, за която Херодот казваше, че не бива да се страхува от никоя истина и не бива да се прекланя пред никоя лъжа, 

в адвокат на дявола

Опитите на интервюираната да ни увери, че личността на Тодор Живков е противоречива и сложна, че той е не само диктатор, а и баща на нацията, наричан с умиление от милиони свои сънародници „Тато”, са по същество опити да се омаловажат злодеянията и лично на Тодор Живков, и на оглавения от него режим. Нищо противоречиво и сложно, нищо нюансирано няма – филмът, в който Тодор Живков и тодорживковщината вкараха страната ни, не е цветен – черно-бял е. По силата на своята природа тоталитаризмът не обича алтернативите – предпочита безалтернативността. Така че Тодор Живков бе лидер на една деспотична, безалтернативна държава, дошла насилствено на власт и насилствено упражнявала заграбената власт – кажи-речи половин век наред. Нищо патриотично, нищо национално, нищо родолюбиво няма в една държавна политика, въдворяваща насилие – такава политика е антинационална, антинационални са и нейните политици. Не могат да бъдат окачествявани като патриотични и родолюбиви самозвани партийни апаратчици, които тероризират вътрешнополитически цял един народ. Външнополитически пък ние си спечелихме незавидната слава на най-предан и най-сервилен сателит на най-злата световна политическа сила. 
А можеше да бъде и по-иначе – либералната вътрешна политика на Имре Наги и на Александър Дубчек го илюстрират, илюстрира го външнополитически и Чаушеску – колкото и свирепа да бе вътрешнополитическата му стагнация. Вместо да отчете тези очевидни фактори, проф. Баева аплодира мнимите външнополитически заслуги на деспота: „Сближаването с Япония е изцяло по инициатива на Живков, японският модел му е любим докрай.” Японският модел обаче е моделът на Свободния свят – плуралистична, демократична държавна структура, която обезпечава по съответния конституционен ред човешките права и гражданските свободи на електората. След като му е така любим японският модел, защо ли Живков не го е въвел и на родна земя? Вместо да тръгне към този съществен въпрос, интервюираната търси, а който търси, намира, куп социалнополитически извинения за господстващото безправие. В старанието си проф. Баева много ми заприличва на онези неонацисти, които тръгват да оправдават издевателствата на хитлеризма с прекрасните аутобани, които националсоциалистическият тоталитаризъм действително построи, с постиженията му в борбата срещу битовата престъпност и прочие приноси в социалното хигиенизиране. В моето разбиране никои икономически постижения, колкото и действителни да са те (а при комунизма те не бяха и действителни), не могат да послужат като морално алиби за безправието.
Като че ли подозирайки евентуални обвинения в едностранчивост, интервюираната бърза да се застрахова с думите, че „обективна оценка (на ръководството на Тодор Живков – б. а.) не може да се даде”, защото „ние, историците, сме субективни и поради тази причина нашите оценки са винаги субективни”. Толкова много субективност не оставя място за обективност. Но дали тези доводи (именно доводи, а не аргументи) могат да бъдат отнесени със същото основание и към нацизма, и към фашизма, и към средновековното мракобесие, и към всяка форма на тероризъм, и към Светата инквизиция? Задача на един истински учен е не да придава академична легитимация на собствените си пристрастия, а да не позволи личните му симпатии и антипатии да повлияят научните му оценки и изводи.
За разлика от един Тито, да речем, чиято политика също е оспорвана морално, Тодор Живков съвсем не е държавникът, ловко лавирал между двата световни лагера с цел да защити и прокара националният ни интерес. Това са 

легенди на носталгиците

 по добрите стари времена, на онези хранители и пазители, на онези неуморни реставратори на злото, които, насърчени от всеобщото ни бездушие, мандат след мандат си пробиват път към върховенството на партийната и административна власт. Истината говори друг език: През цялата му дългогодишна кариера водещ мотив в следваната от малограмотния и безскрупулен тиранин политика е предаността към Кремъл и пълното подчинение на националните ни интереси и цели на съветските. Всъщност собствена, национална вътрешна политика ние нямахме – нямахме и собствена външна политика. За разлика от държави като Румъния и Унгария, ние бяхме дори не просто и само сателити на Москва – ние бяхме нейни безропотни лакеи, готови да заличим България като държава: Тодор Живков бе единственият източноевропейски лидер, предложил отечеството му да стане и формално (фактически това се беше случило още през 1944 г.) поредната съветска република. Това ли е по-доброто място на България в света, което според интервюираната е обезпечил любимецът ѝ Тодор Живков? За каква националност, за каква национална политика, за какви национални интереси можем да говорим тук? Не национални приоритети – пълното ни денационализиране е мечтата на Тодор Живков. При това денационализиране в най-деструктивния, в най-пагубния смисъл – като съставна част от най-ретроградната колективистична империя. Явно тъкмо тази лакейщина цели да реабилитира като гражданска практика проф. Баева. Принадлежността към човеконенавистната комунистическа доктрина, към мракобесието на една тоталитарна система, саморазправила се брутално с всяко свободолюбие и похитила без остатък националната ни кауза, е единственият водещ ориентир на Тодор Живков и самозваната му партия.
Разбира се, като гражданин на една (все още) демократична република г-жа Баева има конституционното право на свои лични политически пристрастия, пък били те и комунистически. Като историк обаче тя е длъжна да се придържа към историческата истина, която не е субективна – обективна, фактологическа е. Както са обективни и фактологически и насилието и произволът, упражнявани над народа ни, както са обективни и страданията и саможертвата на хилядите наши благородни сънародници, дръзнали да измият срама от челото и да защитят човешкото достойнство срещу

 демона на тодорживковщината

 Неравностойността, обречеността на тяхната битка прави гражданският им подвиг още по-видим. Като техни потомци, ние сме морално длъжни не да честваме с псевдонаучни доводи техните палачи и убийци, а да сведем глава пред саможертвата им.
Повече от всяка друга интелектуална дейност, историческата наука е натоварена със собствена морална отговорност – както пред нацията, така и пред света. Задача на историята е да документира – не да фалшифицира националното ни минало. Фалшифицирайки го, тя се превръща от учителка на народите в техен палач. Още преди векове савойският езуит Жозеф дьо Местр, с когото започнахме и с когото ще завършим разказа си, препоръча фалшификаторите на историята да бъдат съдени като фалшификаторите на пари – че и по-строго. Защото нанасяните от тях щети са по-крупни и опустошителни – за цели поколения напред. Ако като български историк проф. Баева дължи на обществото ни истината за близкото ни минало, в не по-малка степен тя ни я дължи и като университетски преподавател и педагог. В споменатото интервю историчката с показна гордост разказва как насърчавала студентите си да видят „дълбочината на личността на един такъв държавник, какъвто е Тодор Живков”. Горките студенти! Дано не ѝ повярват – дано повярват на фактите. Защото не за дълбочина – за плитчина на личността  става дума в случая. Тодор Живков не е многозначен – еднозначен, примитивен и малограмотен деспот е. Не националните приоритети – защитаваното с безчет дворцови интриги властолюбие е негов единствен пътеводител. Както е еднозначна, властолюбива, безскрупулна и антинационална и водената от него тоталитарна партия. Упражняваният от нея повсеместен терор поляризира политическите фронтове, опростява оценките за близкото ни минало, трасира отчетливо моралните граници и моралните отговорности между палачи, герои и безучастни. Да привнасяме в тази ясна картина несъществуващи нюанси, да търсим в нейната очевидна еднозначност скрита многозначност, значи да размиваме историческа вина и историческа отговорност. Този процес, който вече набира сили на родна земя, е духът и плътта на бушуващата рекомунизация. Едно е сигурно: с историци, с преподаватели и педагози като проф. Баева, които идеализират в очите на подрастващите демоничното ни еднопартийно минало, бъдещето на демоничността е обезпечено.

Сподели:

Коментари (0)

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

Тръмп се опитва да "отмени" целия напредък на дипломацията от последните няколкостотин години, връщайки се към споразуменията, основани на лични пазарлъци, към „частната дипломация“

САЩ са пред голяма опасност...

САЩ са пред голяма опасност...

Тръмп е всичкото онова, което САЩ някога не бяха и срещу което САЩ се бореха с всички възможни средства...

Американската омраза към Европа не е нищо ново

Американската омраза към Европа не е нищо ново

За да разбираме „днес“, първо трябва да разберем „вчера“ – каква беше тайната операция на САЩ за убиване на еврото