13 Август, 2026

Нивото на океаните се покачва с главоломна скорост

Нивото на океаните се покачва с главоломна скорост

По-бързото покачване на океанското равнище крие катастрофални последици.

По-бързото покачване на океанското равнище крие катастрофални последици.
От 2014 година насам нивото на океаните се покачва с два пъти по-висока скорост, отколкото през 1993 година. Смята се, че топенето на ледената шапка на Гренландия представлява 25% от това покачване, и то при положение, че преди 20 години този дял е бил само 5%, сочи изследване, на което се позовава Франс прес.
След 2014 нивото на океаните е започнало да се покачва с около 3.3 мм на година, при 2.2 мм на година през 1993 г., уточняват учените от списание "Нейчър Клаймит Чейндж". Тези заключения увеличават тревогата на учените, че нивото на океаните се повишава по-бързо от предвиденото преди няколко години.
Последиците от това може да са катастрофални, тъй като стотици милиони хора живеят в зони, разположени под морското равнище. Големи крайбрежни градове са застрашени, а малки острови могат изцяло да изчезнат. „Тези заключения са важни, тъй като междуправителствената група експерти за промени в климата (Giec) прави много предпазлива прогноза за повишаване на нивото на морето до края на века между 60 и 90 см", алармира професорът по физика на океаните в университета в Оксфорд Питър Уодъмс.
Според него тази оценка предполага постоянна скорост на повишаване на нивото на океаните. „Има обаче и убедителни доказателства, че тази скорост се увеличава и това увеличение е експоненциално", подчертава той. Гренландия сама по себе си има достатъчно замръзнала вода, която може при топенето си да повиши нивото на океаните с около седем метра. Повечето учени вече очакват общото повишаване на нивото на океаните в края на века да надвиши значително един метър.

Сподели:
Изгубено писмо на папа може да пренапише историята

Изгубено писмо на папа може да пренапише историята

В писмото си Александър II заявява, че Англия се е намирала под покровителството на Свети Петър, докато жителите ѝ не са се отклонили от „пътя на истината“.

Подтикнали ли са дивите плодове и меда еволюцията на човешкия мозък?

Подтикнали ли са дивите плодове и меда еволюцията на човешкия мозък?

Резултатите от изследване, публикувани в сп. Science, предлагат различна гледна точка към отдавна поддържаното мнение, че консумацията на месо е била ключов фактор за човешката еволюция

За първи път откриха антична обществена тоалетна в най-старата римска колония у нас

За първи път откриха антична обществена тоалетна в най-старата римска колония у нас

Археолозите откриха антична обществена тоалетна при разкопките на Деултум край Дебелт. Латрина от римската епоха е разкрита под основите на привратна кула, издигната около 300 г.

Коментари (0)