Украйна даде старт на международна Кримска платформа
Украинсксият президент Владимир Зеленски подписа указ за «деокупация и реинтеграция на Крим» и въведе в изпълнение документа «Кримска платформа», чрез който Украйна възнамерява да координира международните усилия в това направление.
Същевременно Европейският съюз и Украйна изразиха опасения във връзка със системни нарушения на правата на кримските татари.
Публикуваме основните раздели на Кримската платформа.
Заграбването на Крим от Русия през 2014 г. предизвика дълбока криза в международната политика, нанесе удар върху авторитета на международните организации, подкопа усилията на световната общност да укрепва установените правила.
През изтеклите 7 години руското военно присъствие в Крим нарасна повече от два пъти. Полуостровът е „наводнен“ с оръжейни системи, в това число и с ядрени оръжия. За сигурността на Черно море и на голяма част от Средиземно море възникнаха нови заплахи.
Ускорената милитаризация на полуострова доведе до демографски промени в структурата на населението. Окупаторите на Крим си позволяват политически преследвания, безотговорно отношение към околната среда, варварски подход към културното наследство, системна етническа и религиозна дискриминация и експулсиране на независими медии от региона.
Целта на руската завоевателна политика е да убеди някого, че инвазията в Крим има някакви легитимни елементи, да затвърди сегашния статус и да разпростре военната си сила от Крим в региона на Азовско, Черно и в Източно Средиземно море.
Първият отговор от страна на международната общност даде Решение A/RES/68/262 на Генералната сесия на ООН, което единодушно потвърди териториалната цялост на Украйна и очерта международната политика към оказалия се под руска окупация Крим.
Необходими са спешни и съгласувани действия на международната общност, за да бъдат отстранени негативните последствия от окупацията и да бъде възстановявена териториалната цялост на Украйна в рамките на нейните признати в международен аспект граници.
Целта е да създадем нов формат за консултации и координация – Кримската платформа. Той ще изработи практически подходи за премахване на окупацията и връщането на полуостров Крим на Украйна.
Кримската платформа е гъвкав международен инструмент за ликвидиране на окупацията, за консолидация на международните усилия и взаимодействие на междуправителствено, парламентарно и експертно равнище.
Главни цели и дейности
Консолидация на политиката за непризнаване на опита за анексия на Крим
Участниците в Кримската платформа ще обмислят основните общи елементи в политиката на непризнаване и ще излязат с меморандум/основни принципи, с които ще очертаят общите „червени линии“ в политиката си.
Участниците в платформата ще се придържат към основните принципи, ще обменят информация за потенциални нарушения, ще изработят превантивни мерки, ще използват дипломатическите си контакти, за да привличат трети страни към каузата си.
Ще бъдат дискутирани следните елементи:
• Забрана на официалното признаване на анексията на Крим и Севастопол от Руската федерация.
• Забрана на посещенията на официални лица в Автономна република Крим и град Севастопол и на всякакви изявления и постъпки, които могат да бъдат интерпретирани като признаване на окупационния статус.
• Обезсмисляне на посещения на представители от участващите страни, на национални и други субекти в окупирания Крим.
• Забрана на дипломати да посещават Руската Федерация и да изпълняват всякакви функции, с които оказват почит на Автономна република Крим и град Севастопол.
• Въвеждане на „Кримска кауза“ във всеки нов документ, подписван с Руската федерация, чрез който да се изключва прилагането на документа в Автономна кримска република и град Севастопол.
• Държавните агенции да не се позовават на взаимни договори за сътрудничество с Руската федерация, които се отнасят за територията на Крим.
• Забрана за внос на стоки от Крим, освен ако нямат украински сертификат за произход.
• Забрана за нови инвестиции в Автономна република Крим и град Севастопол.
• Забрана за предоставяне на туристически услуги в Крим, както и на други услуги, които биха могли да подпомогнат туризма във временно окупирания полуостров.
• Забрана за търговия със стоки, технологии и услуги с фирми от Крим и Севастопол, както и с руските окупационни власти.
• Забрана за предоставяне на техническа помощ, поддръжка, застраховане, финансиране, брокерски, строителни и инженерни услуги, транспорт и научни проекти, свързани с инфраструктурата на окупирания Крим.
Санкции
Участниците в Кримската платформа ще работят за консолидиране на съществуващите рестриктивни мерки и за тяхното усилване. Ще обсъдят синхронизирането на списъка от санкции и сътрудничеството в прилагането на мониторинга на прилаганите санкции, а също и по „затварянето на вратички“ за тяхното заобикаляне.
Участниците в Кримската платформа ще си сътрудничат с оглед засилването или разширяването на санкциите в отговор на:
• Погазването на човешките права и основни свободи във временно окупирания Крим;
• Погазването на международното хуманитарно право (незаконни избори и референдуми, насилствено записване в руските въоръжени сили, демографски промени и др.);
• Милитаризация на Крим и прилежащите води на Азовско и Черно море;
o Ембарго за продаването на оръжия и свързани с тях материали, стоки с двойна употреба и технологии, забрана за предоставяне на свързаните с това услуги;
o Санкции срещу руски военни предприятия /фирми, работещи за развитието и модернизацията на руските въоръжени сили/ и съоръжения в окупирания Крим;
• Нелегалното експроприиране на държавни и частни украински предприятия/фирми;
• Нарушаване на забраната за влизане в официално затворени пристанища и летища на територията на окупирания Крим;
• Нелегалните дълбоководни проучвания, както и производството на петрол и газ в окупираното Черно море;
• Нелегалното развитие на инфраструктурата в окупирания Крим.
Регионална сигурност: въздействие върху милитаризацията на Крим в името на сигурността в Източна Европа
Участниците в Кримската платформа ще обмислят съвместни действия за противодействие на милитаризацията на Крим и на руската експанзия по южния фланг на Европа и хибридните й заплахи за разширяване на сигурността н региона.
Участниците в платформа ще разискват противодействието срещу дейността на Руската федерация, която подкопава принципа за свобода на корабоплаването, извършва нарушения и нанася вреди на околната среда.
За изпълнението на тези цели участниците ще включат както експертиза, така и дипломатически усилия чрез следните стъпки:
• Да подкрепят създаването на Ежегоден форум по сигурността за Азовско, Черно и източната част на Средиземно море и активно да участват в дейността му.
• Ще провеждат редовни съвместни експертни събития в рамките на Кримската платформа за анализи и мониторинг, като предоставят обширна информация на институциите, вземащи решения и определящи политиката.
• Да се ангажират с диалог за нуждите и начините на разширяване присъствието на НАТО в региона.
• Да отредят приоритетно място в международната програма за свободата на корабоплаването в Азовско и Черно море.
• Да подкрепят решенията на международните институции, които осъждат нарушенията на Руската федерация в региона.
Погазване на човешките права и международното хуманитарно право
Участниците в Кримската платформа ще предприемат съвместни действия за усилване на мониторинга и обмена на информация относно погазването на човешките права и нормите на международното хуманитарно право, за закрилата на украинската и татарската идентичност, както и на културното наследство на временно окупирания Крим.
За тази цел участниците ще обсъждат:
• Създаване на механизъм за бърза и координирана реакция на държавите и международните организации срещу посочените нарушения.
• Осигуряване на високо равнище на публичност пре сериозни нарушения на човешките права на политическо ниво и в медиите за защита на жертвите и за предотвратяване на бъдещо погазване на права и свободи.
• Създаване на мониторинг за предоставяне на необходимите данни за прилагане на рестриктивни мерки спрямо нарушителите на човешките права и международното хуманитарно право.
• Изнамиране на начини и подходи за опазване на паметници от културното наследство във временно окупирания Крим чрез инструментите и механизмите на ЮНЕСКО.
Смекчаване на неблагоприятните икономически и свързани с околната среда въздействия
Участниците в Кримската платформа ще разгледат усилването на мониторинга върху дългосрочните заплахи за околната среда в Черно море и отвъд него, нанесени от действията на руските окупационни власти, в това число:
• Унищожаване на природните богатства;
• Нелегалната експлоатация на промишлени съоръжения;
• Използването на отпадъци, представляващи потенциална химическа или ядрена опасност, в големи строителни проекти, които могат за застрашат водите на Черно море;
• Реализацията на големи инфраструктурни проекти без професионална оценка за риска им.
Подновяване и модернизация на ядрени съоръжения от съветската епоха.
Новите инфраструктурни проекти като построяването на т.н. Керченски мост и автомагистралата „Таврида“ оставиха изключително неблагоприятен отпечатък върху околността. Мостът наруши естествения поток на вода между Азовско и Черно море. При строежа на автомагистралата бяха изсечени милиони дървета и храсти, което нанесе огромна вреда върху крехката флора и фауна на полуострова.
Окупационните власти използват пясък с токсични радиоактивни отпадъци от металургичния завод край Керч, което представлява заплаха за целия Черноморски регион.
Украйна предвижда създаването на инвестиционен фонд за прилежащите към Крим административните области. Целта на фонда е смекчаване на социално-икономическите вреди, насърчаване развитието на икономическата и социалната инфраструктура, подпомагане на окупираните граждани, развитието на зелена икономика и създаване на модел за бъдещата реинтеграция на Крим.
Предвиждат се инвестиции във:
• Социалната инфраструктура: развитие на медицински и административни услуги и строителство на жилища за окупираните граждани.
• Образователни и културни нужди.
• Туристическата инфраструктура.
• Транспортната инфраструктура.
• Проекти на зелената икономика.
Взаимодействие между правителствата, парламентите и гражданското общество Кримската платформа се нуждае от гъвкавост, за да събере под флага си държави, международни и неправителствени организации.
Предвижда се дейността на платформата да се развива на всички равнища.
- Държавни и правителствени глави
- Министри на външните работи
- Членове на парламенти
- Експерти.
За координирането на дейностите на платформата ще има среща на политически/координационен комитет, състоящ се от представители на дипломатически мисии (посолствата на участващите в платформата страни) и организации. Срещите ще бъдат ръководени от Министерството на външните работи на Украйна.
Международната експертна мрежа ще предоставя информация и аналитична поддръжка за дейността на платформата, ще допринася за публичната й видимост. В състава на мрежата ще влизат украински и международни експерти от обществени организации като изследователски центрове и академични институции.
Експертната мрежа ще организира тематични конференции, ще подготвя и публикува доклади, ще предлага препоръки по специфичните аспекти на платформата.
Тържественото откриване на платформата е насрочено на 23 август 2021 г., където предстои да бъде приета визия за по-нататъшната консолидация на Кримската политика.
След като започнахме с древна китайска пословица, редно е да завършим с Оскар Уайлд: „Винаги прощавайте на враговете си. За тях няма нищо по-дразнещо от това“.
капитан I ранг о.з. Васил Данов
Още от Петък 13
100 години храм „Св. Александър Невски“ – 100 години се кланяме на фалшив светец, васал на Златната орда
Руската духовна окупация продължава, а това е гавра с паметта на Апостола и останалите български светци
Доклад-бомба: Офицери от армията и разузнаването на НАТО в колаборация с руските мрежи за хибридни операция
Руски държавни медии прокарват промосковска пропаганда чрез сенчести културни и политически организации
Представянето на един антибългарски пасквил в Босилеград - сръбски буламач, нито се яде, нито се пие...
Да теглиш гранична бразда посред селото, да разделиш семейства, братя и сестри, роднини и съседи и после да твърдиш, че те принадлежат на различни етноси, е истинско престъпление