За нас първи приоритет е да не делим децата. Това заяви съпредседателят на ПГ на „Продължаваме промяната – Демократична България" (ПП-ДБ) Николай Денков, предаде репортер на БГНЕС.
По инициатива на Денков се провежда обсъждане на предложенията за промени в Закона за предучилищното и училищното образование на тема „Как преподаваме ценности в училище: дискусия за Закона за предучилищното и училищното образование".
По отношение на предмета „Добродетели и религия" той отбеляза, че практически и единодушно в тематичната група по образование преобладава много ясно мнението, че предложението от Министерството на образование и науката (МОН) не е удачно по няколко причини, а именно етническото деление в смесените райони, очевидната дискриминация и др. От „Продължаваме промяната" (ПП) предлагат да останат избираеми тези дисциплини така, както са досега. „Нещо повече, те могат да бъдат отворени и за другите конфесии, които са официално признати в България, стига да има достатъчно ученици", каза Денков и посочи, че държавата може да подпомогне целево подготовката на учителите, защото това е доста специфична материя.
Според него, ако се вкарва задължителен предмет, би могло да бъде между I и IV клас, тъй като всички други горни класове по учебен план са ангажирани. Освен това, ако такъв предмет се предлага, той трябва да бъде със заглавие „Добродетели и ценности", „Добродетели и етика".
По думите му, докато други държави като Гърция, Румъния и Естония вече работят практически за въвеждането на методите и платформите свързани с Изкуствен интелект (ИИ), ние нямаме тази възможност даже спомената в нашия закон, така че в члена, който регламентира целите на образованието от ПП предлагат една точка, която да регламентира вкарването на тези платформи и методи на образование. Денков обърна внимание за възможността да се използва Институтът INSAIT, който е готов да предостави платформи, така че трябва да се предостави съответната законова възможност.
Редно е директорите да имат не повече от два мандата, смятат от ПП. „Трябва да избегнем тази феодализация и политизация, която е проникнала в училищната система и в предучилищното образование", категоричен е Денков. Той подчерта, че предлагат също и промяна в състава на комисиите, които провеждат конкурсите на директорите, за да се премахне преобладаващото мнозинство, което по същество е подчинено на министъра на образованието и науката.
Оценката на добавената стойност да бъде вкарана като основен стълб заедно с другите критерии при оценката на качеството в преподаването, предлагат още от ПП, както и да бъде разгърната една система както за отрицателните, така и за положителните стимули.
Денков е категоричен, че родителите трябва да останат като решаващ елемент при вземането на крайното решение къде да се обучават децата със специални образователни потребности (СОП).
ПП настояват и за въвеждане на легална дефиниция на термина пропаганда в преходните и заключителни разпоредби, като Денков поясни на какво стъпват: „По смисъла на този закон пропаганда е разпространяване на информация по предубеден или подвеждащ начин, за да популяризира определена кауза или гледна точка, без да се основава на научното познание в дадената област."
Коментари (0)