25 Ноември, 2024

Николай Ненчев: Заради "ремонтите" на руски самолети рискуваме да изпаднем в много тежко положение

Николай Ненчев: Заради "ремонтите" на руски самолети рискуваме да изпаднем в много тежко положение

Николай Ненчев

"В рамките на НАТО има едно решение да се избягват каквито и да са зависимости от страна на Русия и да се търсят алтернативни варианти. Освен това практиката показва, че Русия не изпълнява своите ангажименти. Ние сме завели иск за два милиона, но Русия очевидно няма намерение нищо да плаща". Това заяви лидерът на БЗНС и бивш военен министър Николай Ненчев по отношение на забавения ремонт на бойната ни авиация в Русия пред "168 часа".

Той припомни, че страната ни е вложила 100 млн. лева, а насреща са платени едва 180 хил. евро компенсации за забавянето на ремонта. „И какво компенсират сега? Ако тези пари бяха в банка например и ако го бяхме пресметнали дори при нисък лихвен процент, трябваше да искаме нещо съизмеримо. Но в крайна сметка не съм изненадан. Многократно предупреждавах както министъра, така и политическото ръководство на Министерството на отбраната... Дори точно така бях озаглавил и един материал – ще загубим парите си и ще приземим самолетите си. Точно така се случи“, каза още Ненчев.

Той отрече ремонтите на МиГ-29 да са забавени заради пандемията. „Това са несериозни неща, тъй като, когато се подписваха договорите, всичко се знаеше... Това ми изглежда като някаква шега. Освен това става дума за всички договори - поне един да беше изпълнен. Тук се касае за огромни ресурси, за кампанийност, ако щете, от страна на Русия. Защото такова забавяне се случва за първи път, а и на мен ми е ясно какво се цели с него. Безпокои ме липсата на становище и мнение от страна на президента Радев. Той беше най-големият привърженик на това. Когато беше командир, непрекъснато това повтаряше - че кампания на гърба на нещастието на тези хора и на нещастието на сферата, в която работи, не бива да се прави. Тази противоречивост е много характерна за него, тъй като той беше най-големият привърженик на това, ние да търсим алтернативи. Самият той в съвет по отбрана, което е документирано, твърдеше, че Русия не изпълнява своите ангажименти. А и в лични разговори многократно го е подчертавал, че трябва Самият той в съвет по отбрана, което е документирано, твърдеше, че Русия не изпълнява своите ангажименти. А и в лични разговори многократно го е подчертавал, че трябва да се търсят други алтернативи“, казва още Ненчев.

„Коментирахме и ги предупреждавах още в началото на мандата. И когато започваха и разговорите с американската компания за придобиването на F-16, обърнах внимание и на министъра, и на ръководството. Насочих ги да мислят как да вземем няколко самолета, които да ползваме в рамките на това време. Спомням си, че тогава имах среща и с военния аташе на САЩ, запознах го и той каза, че това изглежда интересно за тях, но че трябва да се направи официално запитване, но такова не беше отправено. Сега наистина авиацията ни е в изключително тежко състояние и очакванията се потвърдиха, но какво от това?“, категоричен е лидерът на БЗНС.

"Аз бях и против ремонта на Су-25, при положение че придобиваме нови F-16. Сега е важно да се разбере колко летци поддържаме. Да, те са малко, но колко точно. И също колко от тях са пенсионери, които продължават да летят, което пък означава, че те вземат от часовете на младите пилоти. Трябва да задавате тези въпроси, защото много ме е срам от това мълчание“, допълни Николай Ненчев.

"По моя инициатива беше променен законът за отбраната и въоръжените сили и в частност за охрана на въздушното ни пространство. Като тогава позволих, защото не беше възможно по онова време, ние заедно с нашите съюзници от НАТО да извършваме мисията по охрана нашето въздушно пространство. Ние може да изпаднем в много тежко състояние, ако не изпълняваме нашите ангажименти, което ми се струва съвсем реалистично да се случи в най-скоро време. Така и не разбрах защо няма информация. А самият министър би могъл, така, както аз го правех, периодично, всяка седмица, да дава информация - разполагаме с толкова самолети, издигани са в рамките на периода примерно два или три пъти. Нека да кажат колко пъти нашите дежурни изтребители са били вдигани във връзка с нарушаване или навлизане в зоната на отговорност, провокирани от страна на Русия. И по този начин ще си направите сметка. Ще видите колко струва всяко едно вдигане на българския данъкоплатец и колко ресурс изтощават тези самолети“, каза още бившият министър на отбраната.

Сподели:

Главчев към РСМ: Въпросът с евроинтеграцията е решен, няма тема за разговор

"Може да съм избран по домова книга, но аз не съм домоуправител, а Министерският съвет не е домсъвет"

Йордан Цонев: Санитарен кордон от партия, която чрез ала-бала прави процентите си от 8 на 26? Не!

Той отхвърли обвиненията в изборни нарушения - партията е имала 30 листи, всяка от които е провеждала средно по пет събития на ден

Ахмети в Швейцария: Без албанците Северна Македония няма бъдеще

Той предупреди и за опасността от руско влияние в Северна Македония.