Хари Хараламбиев
Вън от съмнение, написаното от Макс Жакоб „Стремежът да постигнеш някоя отвлечена истина опустошава разума. Човешкият разум се обогатява само от опознаването на реалния свят”, е било водещо, когато д-р Панайот Ляков е будувал над редовете, родили политическите есета, озаглавени „Парадокс на призрака”.
Натюрелът на политика издава истинността на написаното. Авторът не се е побоял да навлезе в пропастта на нещата и затова истините за отделни политически субекти, мержелеели се в политическия небосклон, който, осмелявам се да определя като обществен планктон, люлеещ се на повърхността на времето, понякога пронизват инфарктно.
Д-р Ляков е предпазил читателите от погрешни умозаключения, изяснявайки „Парадокс на призрака”, определяйки го като „Реално явление в политиката, което възниква най-вече в критични ситуации, които налагат радикални решения”.
Авторът е инстинктивен и открит. Написаното за отделни фигури от днешния политически пейзаж внушава доверие и честна промисъл. Чужд е на задкулисието. Стигнал е до прозрението, че лъжеполитиката отнема у всички нас способността да правим разлика между доброто и злото. Нещо повече: истинската политика се нуждае от бъдеще, макар че към настоящия момент имаме на разположение само мигове от нея.
Всеки ред от „Парадоксите” напомня, че лъжеполитиката е царство на природно невзрачни хора.
Срещат се и редове, в които има възторг и мъдрост, но и убийствена ирония. И въпреки всичко авторът е написал вълнуващи редове, изтъкани от остри наблюдения, убедителни анализи за хора и събития. Всеки ред е написан със сърце и неподправено вълнение, с жив рисунък и политическа непримиримост. И затова ни внушава, че не е нужно искреният политик да се гледа в лицето. Достатъчно е да се усеща.
Четейки „Парадокс на призрака” усетих мъдрия творец, който е непримирим и воюващ срещу стерилния политик, защото последният се превръща в пусто и разградено пространство, което не притежава политически имунитет.
Книгата на д-р Панайот Ляков напомня за лъжеполитиката и лъжеполитиците, които прилежно са организирани. Той е изследвал вътрешните механизми, които ги раждат и направляват.
Политическите есета са против забравата, защото тя означава лишаване от идентичност. Те респектират. Авторът знае много и неговият остър ум е търсил и намирал същината на нещата от политиката, които го вълнуват.
Киркегор казва: „Хората изискват свободата на речта, за да компенсират свободата на мисълта”. В „Парадоксите” д-р Ляков е дал воля на своята проникновена мисъл и свобода.
И кой знае защо, след като затворих страниците на книгата, осени ме Ницше: „Ние не сме лекарството. Ние сме болката”.
Мисля, че казаното е съотносимо за честните политици, които не се скриват в храстите на страхливостта и равнодушието.
Арт Фактор
„Парадокс на призрака” - как лъжеполитиците ни отнеха способността да правим разлика между добро и лошо
Панайот Ляков
В живота нищо не е било, ако не е била политиката
Фактор Фактор
Още от Арт Фактор
Премиера: "Моите истории" на Георги Борисов в Софийска градска художествена галерия
Двутомното издание на бележития български творец ще бъде представено от Тони Николов и Румен Леонидов
HBO попари киноманите: Мини сериалът „Пингвин“ приключи…(Видео)
Базиран на комикси на DC, в него няма супергерои - само обикновени смъртни хора с обичайните си скучни планове за живота
Археолози откриха най-старата азбука в древна гробница в Сирия
Писмеността е датирана около 2400 г. пр.н.е., като тя предхожда с около 500 години други известни азбучни писмености.