Кап. Румен Георгиев, Варна
„На живите дължим уважението, на отишлите си от този свят – истината!”
/Волтер/.
Ако разследващите аварията с българския МиГ – 29 бяха прочели статията написана от капитан Орлин Станчев на 16 юли 2021 във Factor.bg, озаглавена „Защо мъртвият е обичайният виновник за падналия МиГ-29“ щяха поне да се замислят и защо не да изберат и по-смислен разследващ подход. Да, ама не, …… засега!
След като най-после „черната“ кутия бе разчетена в Русия, военният бг министър направи изявление, където потвърждава първоначалната версия „че най-вероятната причина за катастрофата е загуба на пространствена ориентация на пилота“, т.е. грешка на пилота, човешка грешка. По-късно уточняваше, че загубата на пространствена ориентация не било човешка грешка, а нещо друго и т.н и логично обърка хората.
Но въпросите остават
висящи и крещящи,
а рано или късно отговори трябва да се дадат.
Кой е разследващият орган в случая?
В пресата се споменава Военна полиция и Военна прокуратура. Те в хода на разследването работят с версии довели до авиоинцидента, търсят виновен/виновни; привличат към отговорност причинителите и ги изправят пред съда. Това отнема години……
В случая е необходимо да има институция, която сравнително бързо и делово да извърши разследване за установяване на причините за фаталния полет следвайки следните основни стъпки:
1. Да събере информация.
2. Да търси и установи фактите.
3. Да установи съществени спомагателни/допринасящи фактори.
4. Да намери основните причини.
5. Да определи коригиращи действия.
6. Да се приложат коригиращите действия.
От пресата разбираме, че по първите 3 стъпки е работено, по 4 – нито дума, а по 5 и 6 предполагам са засекретени.
Пояснявам, че този тип разследвания
НЕ търсят виновен,
а се ограничават до установяване на спомагателните и основните причини за инцидента, както и насърчаване на осведомеността за рисковете и предотвратяване на подобни грешки.
Отчитам военният характер на инцидента и факта, че определени дейности и заключения могат да представляват класифицирана информация и ако има такива елементи, това също трябва да се каже на обществеността с инфото до тук.
Връщам се на статията на капитан Орлин Станчев, където ясно и на обикновен български обяснява какво са спомагателни и основни причини за аварията и как да се процедира при този вид разследване. Повтарям, говорим за независима институция извършваща разследването, а не за полицейско и прокурорско разследване. Нека летците-пилоти не се дразнят, че морски капитани вземат отношение по случая. Принципите за разследване на инциденти във въздуха, на земята, в морето, под земята са едни и същи.
В дадени интервюта се повтаря, че срещата на самолета с водната повърхност вследствие на загуба на пространствена ориентация на пилота е причина за катастрофата на изтребителя. Не коментирам твърдението, приемам го за достоверно, само уточнявам, че това е СПОМАГАТЕЛЕН фактор, а не ОСНОВЕН, както се опитват да внушат.
Спомагателните фактори не са един и два, трябва да се отчете сложността на пространствената ориентация в полет, която се извършва успоредно с процесите на пилотиране, навигиране, комуникиране и управление на системите; възможната оптическа илюзия, наречена "очарование" /възниква когато пилотът концентрира цялото свое внимание само върху един обект или прибор/.
Намеква се за неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите; посочват се особеностите на нощни полети над море, характеризиращи се с липса на външни визуални ориентири за пилота; необходимост от пилотиране само по прибори; неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака и т.н.
Горните причини са СПОМАГАТЕЛНИ за инцидента. След като се направи пълен списък на спомагателните причини
започват въпросите ЗАЩО
ЗАЩО пилотът е загубил пространствена ориентация? Имал ли е необходимата натренираност - летателни часове, тренажори, курсове, ако не защо?
Каква е ролята на eргономичният кокпит дизайн на МиГ-29 в ефективността на работа и предоставяне на жизнено важна информация относно пространствената ориентация на пилота?
ЗАЩО оценката на риска за управление на стрелбите е била неправилна?
ЗАЩО особеностите на нощни полети не са подобаващо отчетени? И т.н. и т.н., всички елементи имащи връзка безопасността на полета трябва да се „разчепкат“ детайлно. Думата имат експертите, ако имат нужда от помощ да се обърнат към своите натовски колеги, сигурен съм, че те имат опит с подобни инциденти.
Отговорите на ЗАЩО ще посочат ОСНОВНАТА/ите/ причина/и/ и това е целта на разследващия орган.
Кап. Станчев отбелязва „слабата организация на системата на даденото подразделение на ВВС“ като основна причина за падналия МиГ-29 и фаталния край на пилота, сигурно има и други, но властите мълчат.
Положителната страна на грешката е, че умният човек се учи от нея и повече не я допуска. А вие?
Дълбок поклон и мир на праха на подполковник Терзиев.
Още от България
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Ураганен вятър преобърна ТИР на подбалканския път при Сливен
Пострада голям супермаркет в града, навесът за колички е бил отнесен
Зафиров: БСП е подложена на изпитание, няма да сме изтривалка на нечистоплътни интереси
Младите хора са моралният компас