Ивана Котасова, CNN
Русия засилва усилията си, за да гарантира, че дори най-младите ѝ граждани отговарят на официалния наратив, когато става въпрос за войната в Украйна. Министерството на образованието на страната тази седмица представи нови учебници по история с раздели за това, което нарича „специална военна операция“ в Украйна, анексирането на Крим и западните санкции. Критиците казват, че този ход е част от продължителни усилия за индоктриниране на учениците и задушаване на всякакво независимо мислене. Руският президент Владимир Путин винаги е твърдял, че непровокираната агресия на Москва срещу Украйна е опит да се освободи страната от „нацисткия режим“ и влиянието на Запада. Той дори стигна до твърдението, че няма такова нещо като независима Украйна, настоявайки вместо това, че страната традиционно е била част от Русия и че руснаците и украинците са „един народ“.
Новите учебници подкрепят този разказ и включват карти, които показват окупираните региони в Украйна като част от Русия. Снимките към учебниците, публикувани от държавните медии, показват, че те наричат Украйна „ултранационалистическа държава“, където всяко несъгласие е преследвано и „всичко руско е обявено за враждебно“. На друго място авторите казват на студентите, че когато търсят информация за Украйна в интернет, трябва да помнят, че има „глобална индустрия за производство на инсценирани видеоклипове и фалшиви снимки и видеа“. Руският министър на образованието Сергей Кравцов каза пред държавните медии в понеделник, че учебниците включват раздели „за причините за началото на специалната военна операция, целта на специалната военна операция, денацификация, демилитаризация и навлизането на нови региони в Русия Федерация”.
Кравцов също обеща да актуализира учебниците след края на войната, „веднага щом победим“, според РИА Новости. Катерина Тертичная, доцент по сравнителна политика в University College London, каза, че новите учебници „не са се появили изневиделица“: „Има увеличение на усилията за индоктриниране в училище чрез учебници, съдържанието на учебната програма и извънкласните дейности в Русия от 2014 г. нататък“, каза тя, цитирайки изследване, проведено от нея с няколко свои колеги, което показва нарастване на натиска върху учителите да насърчават патриотичен разказ от руската история след незаконното анексиране на Крим. Тези усилия станаха още по-големи, след като Москва започна пълномащабното си нахлуване в Украйна миналата година. През септември Министерството на образованието стартира нова програма за всички училищни възрасти, наречена „Разговори за важни неща“. Според изявление на министерството на образованието, поредицата от лекции има за цел да възпитава „патриотизъм, любов и служба към родината“ у деца на възраст от шест години.
Програмата включва предварително записани видео обръщения от висши руски служители, включително външния министър Сергей Лавров и лидера на Руската православна църква патриарх Кирил. Темите са „Обединение с Крим“, „Традиционни семейни ценности“ и „Русия е лидер в ядрената индустрия“. Някои уроци отразяват миналите постижения на Русия, като нейните космически изследвания, но много се съсредоточават около ролята ѝ в света като „защитник“ на други страни. „Тези уроци са насочени към ученици на възраст от шест години, за да оправдаят инвазията и да създадат подкрепа за военните символи“, добави тя. Един материал твърди, че „Русия е страна, която уважава свободата и суверенитета на други страни“ и моли учениците да дадат „примери как Русия защитава суверенитета на други страни“. Иън Гарнър, историк и автор на „Поколението Z: в сърцето на руската фашистка младеж“, каза, че промените в образованието са част от много по-широка трансформация на националната култура в Русия в такава, която е „хипер патриотична, хипер националистическа, и свръхизключително малцинствата и всичко, което се смята за неруско“. „Всичко – история, социални науки, гражданско образование, дори география, спорт – всичко може да бъде натиснато в тази тясна кутия на „Русия срещу света“, каза той.
Не се допуска критично мислене
Много страни въвеждат учениците в патриотични идеи и граждански ценности. В САЩ учениците рецитират клетвата за вярност в училищата в повечето щати, докато политиците в цялата страна спорят за съдържанието на учебниците и забраните на книги. Училищата във Франция са задължени да показват флаговете на Франция и ЕС, заедно с думите на националния химн. В Русия обаче този тласък е съчетан с пълно заличаване на възможността да не се съгласите. „Режимът инвестира в образователни реформи, които правят невъзможно критичното мислене, които задушават всякаква форма на критика, несъгласие или критично мислене“, каза Тертичная. Всички остатъци от свободна преса бяха унищожени от началото на войната. Западните публикации и сайтовете на социалните медии бяха блокирани, а дисиденти, независими журналисти и всеки, който говори срещу режима на Путин от вътрешността на страната, беше заглушен.
Закон, който забранява разпространението на „фалшива“ информация за инвазията, беше приет малко след началото на войната миналата година. Според независим монитор за правата на човека OVD-Info има почти 20 000 души, задържани за протест срещу войната в Русия. „Видяхме много примери на учители, които трябваше да напуснат от работата си, защото се опитаха да се отклонят от това, което е предписано от властите“, добави Тертичная. Това пълно потискане на свободата на словото означава, че в Русия няма сила, която да може да противодейства на училищната пропаганда. Въпреки че има множество инициативи – организирани, предимно от руснаци в изгнание, които обаче нямат необходимия обхват, за да промени нещата. „Държавата има всичко на своя страна, за да хвърля в затвора родители, които се противопоставят на случващото се в училищата“, каза Гарнър. Откакто дойде на власт през 2000 г., Путин винаги е подчертавал значението на образованието и програмите за младите хора, настоявайки за реформи, според Тертичная. „Това е дългосрочна инвестиционна политика от страна на Кремъл, те се грижат за по-младите поколения и как те виждат държавата и как взаимодействат с нея. И това не е само Русия. Знаем, че автократите инвестират в образованието, защото искат да са сигурни, че учениците са социализирани по начин, който съответства на това, което искат“, допълни тя.
По думите ѝ, изследване, публикувано в Journal of Political Economy на Чикагския университет, показва, че дори малки промени в учебната програма могат да доведат до големи промени в обществото. „Изследване, направено в Китай, показва, че дори малки промени в учебниците имат ефект върху начина, по който хората мислят и как се ангажират с правителството. Студентите, изложени на нови учебници в Китай, станаха по-скептични към свободния пазар, например по икономика, и те подкрепяха повече правителството“.
Гарнър се съгласи, че Кремъл играе дълга игра, като променя учебната програма, насърчава националистическата поп култура и финансира различни военни младежки групи. „Всичко това не е просто насърчаване на децата да се отдалечават от опозицията и идеята, че Русия няма бъдеще и че войната е безсмислена, но също така и подтикването на децата към прегръдката на милитаризма и към ентусиазъм да се присъединят към руските сили“, казва той. Усилията на Русия да мобилизира стотици хиляди граждани да се бият в Украйна миналия септември предизвикаха хаос и гняв и накараха голям брой руснаци да избягат към границата. „Правителството не иска това да се случи отново“, допълни Гарнър.
Превод: Faktor.bg
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства