6 Декември, 2025

Министър Вълчев: Бъдещето принадлежи на ползвателите, а не на създателите

Министър Вълчев: Бъдещето принадлежи на ползвателите, а не на създателите

министър Вълчев

Трябва да придобием дигитални умения, предприемачество и креативност, като трябва да стимулираме иновациите, апелира министърът

Да свържем човешкото с дигиталното настоява министърът на образованието Красимир Вълчев. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на първата кръгла маса за дигиталното образование в България "Образование 4.0", съобщава "24 часа".

Според министъра трябва да се надграждат традиционните образователни модели. Традиционните институции изглеждали отчайващо неефективни. Необходимо било хуманитарното образование. Машините ще помагат на човека да живее по-добре.

Трябва да подготвим повече създатели, които да са по-креативни от машините, каза още министърът. Бъдещето принадлежи на създателите, а не на ползвателите, допълни той.

„Традиционната образователна система е добра, но досега никога не сме живели в толкова динамично време. Трябва да сме убедени, че трябва да свържем човешкото с дигиталното, скоро ще говорим не за индустриална революция 4.0, а за образование 4.0“, каза още министър Вълчев. Той обясни, че трябва да се наблегне на хуманитарно образование, защото според редица експерти професиите на бъдещето ще са хуманитарни. Причината е, че роботите не могат да заменят човека в личните отношения. Скоро неравенствата ще са между дигитални ползватели и дигитални създатели, каза още Вълчев. „ В бъдеще хората ще трябва много по-често да сменят професиите си, които в момента не съществуват. Образователната система ще трябва да промени двувековната си същност. Трябва да придобием дигитални умения, предприемачество и креативност, като трябва да стимулираме иновациите“, каза още образователния министър. Той обясни, че министерството има широк микс от политики за въвеждането на дигитално образование, но те се реализират спрямо бюджета. Даде за пример, че се въвежда компютърно моделиране още от 3 клас. Ще финансираме дейности по интереси - програмиране от 1 до 7 клас, каза още Вълчев. В плановете на министерството е и увеличение на паралелките по информатика и да се разширят гимназиите за специалността „приложен програмист“. „Променяме учебните програми, като се опитваме да въведем дигиталните технологии. Осигуряваме достъп до електронно съдържание и да създадем отворен облак за безплатно съдържание и мултимедия, както с филмчета и графики“, изреди Вълчев. Догодина пък всяко училище ще има безплатни Wi-fi мрежи. Продължава и обновяването на кабинетите с интерактивни дъски, мултимедия и проектори. Досега с такова оборудване са над 13 хил. класни стаи. Училищата поддържат електронни дневници и платформи.
„Цялата тази трансформация трябва да се случи с учителите. Трябва да инвестираме в обучението им за преподаване на дигитална култура“, категоричен бе Вълчев.

Сподели:

Коментари (0)

Рибен фест! Министерството на земеделието "ни уреди" с африкански сом за Никулден

Рибен фест! Министерството на земеделието "ни уреди" с африкански сом за Никулден

"Предлагат се и "единствените по рода си животворни перли – силноалкална среда, която бори киселината в нашия организъм“, научаваме от продавачите

Бил Гейтс: Съкращаването на помощта доведе до трагичен ръст на детската смъртност

Бил Гейтс: Съкращаването на помощта доведе до трагичен ръст на детската смъртност

Намаленията означават, че броят на децата, които умират преди да навършат 5 години, се очаква да се увеличи до 4,8 милиона тази година, което е с 200 000 повече от 2024 г., според годишния доклад Goalkeepers на Фондацията „Гейтс“

Младежи от училищата в Тетевен зарадваха с подаръци потребителите на Дневния център за лица с увреждания 

Младежи от училищата в Тетевен зарадваха с подаръци потребителите на Дневния център за лица с увреждания 

Инициативата има за цел да възпита младите хора към уважение и толерантност към хората в неравностойно положение, да бъдат приемани със своите различия и възможност да са полезни за обществото