Народното събрание одобри на първо четене внесения от Министерски съвет законопроект за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, предаде „Фокус”. Вносителите посочват в мотивите си, че този закон е насочен към постигането на устойчивост на регулаторната среда и максимално кодифициране и унифициране на правилата, по които се управляват и разходват средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, както и към въвеждането на мерки за намаляване на административната тежест за бенефициентите и на ясен и ефективен съдебен контрол за защита на конституционно гарантираните права на гражданите и организациите.
Предлаганият законопроект цели да гарантира по-прозрачна, по-разбираема и по-ефективна система на публичните средства от Европейския съюз като част от финансовата система на страната; постигане на по-добър административен капацитет и засилена координация на ниво управление и на всички нива на контрол; чрез кодификация на нормативната уредба - унифицирани и опростени процедури на основа на ясно разписани срокове, формуляри и други правила с ефект намаляване на административната тежест; ефективна съдебна защита за бенефициентите.
Законопроектът има характер на процесуален закон, разписващ основно административни производства. Той е структуриран в пет глави, Административно-наказателни разпоредби, Допълнителни разпоредби и Преходни и заключителни разпоредби. В първата глава са изведени общите положения, включително принципите, на които се основава управлението на средствата от ЕСИФ и предоставената с тях финансова подкрепа във формата на безвъзмездна финансова помощ, предмет на уредба в глави втора-пета са съответно: националната институционална рамка за управлението на средствата от ЕСИФ, редът за предоставяне на финансова подкрепа чрез безвъзмездна финансова помощ, специални правила за определяне на изпълнител от бенефициента на безвъзмездна финансова помощ, правилата за верифициране и сертифициране на допустимите разходи и за извършване на плащанията и на финансовите корекции. Във фокуса на глава втора е предоставянето на безвъзмездна финансова помощ, а с
Допълнителните разпоредби се осигурява прилагането и на допълнително предвидените за новия програмен период форми на финансова подкрепа със средства от ЕСИФ – възстановима помощ, награди и финансови инструменти, по отношение на които към момента няма реално сложили се обществени отношения. Уреждайки основни обществени отношения, законопроектът предвижда издаването на подзаконови нормативни актове от Министерския съвет и от министъра на финансите, като стремежът, включително чрез Преходните и заключителните разпоредби, е в оптималното запазване на вече създадената подзаконова уредба, за да не се препятства излишно усвояването на средствата от ЕСИФ както до приключването на предходния програмен период 2007-2013 г., така и през стартиралия нов програмен период 2014-2020 г.
Със законопроекта е запазена съществуващата национална институционална рамка, но чрез настройване към засилване на нейния капацитет за координация, управление и контрол на средствата от ЕСИФ. На ниво специализирани органи на изпълнителната власт се предвижда заместник министър-председател или министър, който да отговаря за цялостната организация, координация и контрол на системата за управлението на средствата от Европейския съюз, включително за акредитацията на управляващите и сертифициращите органи. Централното координационно звено е администрацията, която ще подпомага заместник-министър председателя/министъра, а също и структурата, която ще поддържа връзката и ще предоставя информация на Европейската комисия.
В законопроекта е развит и принципът на партньорство с централните и териториалните органи на изпълнителната власт, общините, национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите, с организациите на гражданското общество и с представители на академичната общност чрез уредбата на Комитета за наблюдение на Споразумението за партньорство и на Комитетите за наблюдение на програмите. Според вносителите чрез приемането на закона ще бъде преодоляна настоящата фрагментарност на нормативната уредба и ще се осигури необходимата степен на устойчивост и предвидимост. По този начин ще се създадат предпоставки за успешното изпълнение на програмите, съфинансирани от ЕСИФ през следващите програмни периоди.
Още от Закон и ред
ГДБОП задържа контрабандни цигари за 2 млн. лева в Скутаре, край Пловдив
Казусът „Митници“: Отложиха делото срещу Марин Димитров за участие в ОПГ
Следващото заседание е на 28 ноември
Гешев съди България в Страсбург заради уволнението си
ЕСПЧ трябва да прецени дали е нарушено правото на бившия главен прокурор на справедлив съдебен процес