18 Декември, 2025

Огнян Минчев: България се самоизолира като фактор на регионалните международни отношения на Балканите

Огнян Минчев: България се самоизолира като фактор на регионалните международни отношения на Балканите

Огнян Минчев

В Брюксел и във Вашингтон очевидно решиха – „ако не можем да разчитаме на София, ще трябва да работим по-активно с Белград, какъвто и да е днешен Белград”.

Сърбия все повече се превръща в основен фактор за дестабилизация на Балканите, в ключов съюзник на Кремъл и в нарастващо предизвикателство пред регионалната сигурност. В продължение на дълъг период от време президентът Вучич се опитваше да „продава” на публиката версията за проевропейска – прозападна ориентация на режима в Белград, при спазване на определена „традиционна” линия на тесни взаимоотношения с Кремъл като въпрос на сръбска „национална специфика”. Лицемерието на тази позиция бе широко известно, но толерирано докато Путин не започна своята открита агресия срещу Украйна, пише в свой коментар във "Фейсбук" политологът Огнян Минчев.  Коментарът е по повод анализ на Даниел Сървър, публикуван във Faktor.bg.

Търпимостта към политическите пируети на Вучич между Изтока и Запада в Брюксел и във Вашингтон бе обусловена и от надеждата, че все пак Белград ще осъществи поне част от своите поети ангажименти по отношение на нормализацията на отношенията между Сърбия и Косово. С тази надежда днес е окончателно приключено. Защо все пак продължава толерантността на основни западни фигури, натоварени с отговорности за Балканите към режима на Вучич?

Струва ми се, че има две основни причини, които могат да бъдат посочени в отговор на този въпрос. Първата от тях е станалата традиционна през последните 120 години търпимост, доверие и дори симпатия на френско-англосаксонския Запад към ролята на Белград като основен стратегически фактор на Балканите. Поражението на България във Втората балканска война и ориентацията на София към Централните сили в Първата световна война превръщат Сърбия в ключов партньор на силите на Антантата в балканския регион. През целия 20 век – чак до 90-те години – западната симпатия спрямо Сърбия изразява позициите на политическия, медиен и академичен мейнстрийм на западния свят в оценката за това, което се случва на Балканите. Сърбия до такава степен се е превърнала в „балканския любимец” на Запада, че когато през 1999 г. започва операцията на НАТО срещу режима на Милошевич, за западните медии е трудно да номинират свои кореспонденти в региона поради страх от прекалено изявени традиционно просръбски позиции на своите журналисти-експерти по Балканите. Така CNN изпраща като наблюдател Алесио Винчи – млад журналист с почти нулеви (за тогава) познания за постюгославските конфликти и за балканския регион като цяло. 

От жестокостите на сръбската агресия и геноцид в пространствата на екс-Югославия минаха три десетилетия, но тази традиционна симпатия на западния политически елит към внушенията на Белград очевидно се запазва – поне до известна степен. Това много точно – с имена и позиции на отговорност – посочва и Даниел Сървър в текста по-долу. Симпатията, породена от миналото обаче не е достатъчна за да обясни феномена на всеопрощаваща търпимост на Запада спрямо режима на Вучич в Белград. Има и втори, много важен фактор за това, западните политици и дипломати да се доверяват на Сърбия и до днес, при все повече натрупващите се доказателства за антизападната визия и политика на днешен Белград. И този фактор е ненадеждността на останалите политически фактори в балканския регион като партньори на западната политика в региона. Във визията за подобна липса на доверие към балканските партньори на Запад основна роля играе неопределеността и противоречивостта в официалната позиция на България. 

След падането на режима на Груевски в Скопие в края на 2016 г. на Балканите се създаде изцяло нова политическа конфигурация. Анексията на Крим от Кремъл и марионетните сепаратистки движения в Донбас охладиха отношенията между Москва и Запада. Нарастващата агресивност на режима в Кремъл се отрази и върху политическите развития на Балканите – в частност, опита за преврат в Черна гора от есента на 2016 г. демонстрира тясното партньорство между руските и сръбските специални служби в целенасочени опити за дестабилизация на Балканите и отстраняване от власт на прозападни – проевропейски демократични правителства. 

В тази регионална среда на нарастващ натиск за дестабилизация от Москва и Белград, Брюксел и Вашингтон засилиха своята подкрепа за балкански политически фактори, ориентирани категорично към проевропейска – проатлантическа позиция. В Скопие бе създадено правителството на Зоран Заев, изразяващо ясен и категоричен ангажимент към интеграция на Македония в ЕС и НАТО. С подкрепата на Запада бе стимулиран процеса на разрешаване на ключови двустранни проблеми между Скопие и Атина, и между Скопие и София. Забравеният от режима на Груевски проект за българо-македонски договор за добросъседство, чието успешно иницииране започна с двустранната декларация между премиерите Иван Костов и Любчо Георгиевски през 1999 г., бе актуализиран и Брюксел и Вашингтон подпомогнаха постигането на съгласие за финализирането му през 2017 г.

През същата година България бе ротационен домакин – председател на Европейския съвет. Декларираната амбиция на българското правителство да се превърне в основен регионален застъпник за членството в ЕС на Македония и на Западните Балкани като цяло повишиха значително ролята и потенциала на София да оказва сериозно влияние върху цялостния регионален процес на добросъседство по пътя на европейската и атлdнтическата интеграция. Впечатляващият успех в подобряването на българо-македонските отношения засенчи дори и аргументирdните съмнения за пределно общия – пожелателен характер на текста на българо-македонския Договор за добросъседство от 2017 г. Липсата на конкретност в този договор особено силно се открои на фона на текста на Преспанския договор, подписан през 2018 г. Новата роля на България като застъпник за регионалната интеграция на Западните Балкани в ЕС и НАТО, политическата промяна в Скопие, довела до сериозно затопляне на двустрfнните отношения със София, слагането на край на 30 годишната блокада от страна на Атина върху легитимирането на независимата македонска държава – това са само три важни стратегически промени, гарантиращи сигурността, интеграцията и добросъседството на Балканите като антитеза на политиките на Кремъл и Белгрд за дестабилизация на региона. Сърбия остана самотна и обкръжена от тези позитивни процеси на регионална интеграция, очевидно насочени срещу нейните интереси за регионален контрол чрез политиката „разделяй и владей”.   

Цялата тази балканска идилия продължи две години – до октомври 2019 г., когато българският парламент прие т.нар. „Рамкова позиция” за отношенията със Скопие, от която започна рязко влошаване и прекратяване на благоприятната атмосфера за развитие на двустранните отношения. Далеч съм от мисълта да обвинявам единствено българското правителство за печалните резултати на вродената вражда между България и РС Македония. Сърбоманските кръгове на антибългаризма в Скопие и кръговете на примитивния „национализъм” в София, зад които се крият старите кремълски зависимости на българските посткомунистически елити взеха връх в една очевидно координирана кампания за възраждане на „малката Студена война” между България и Македония, наследство от голямата Студена война на 20 век. Българи и македонци бяха отново вкупом измамени от собствените си продажни елити, за пореден път направили услуга на Москва и Белград да спънат решаването на един от ключовите проблеми на Балканите, наследени от 20 век – „Желязната завеса” от лъжа и омраза между България и Македония. 

Прекъсването на процеса на добросъседство и разбирателство между София и Скопие доведе до бърза самоизолация на България като фактор на регионалните международни отношения на Балканите. От застъпник за европейската интеграция на Западните Балкани, България се превърна в страна на един възроден спор, чието политическо и дипломатическо съдържание бе трудно до невъзможност да бъде формулирано и представено като легитимен интерес на партньорско – европейско и атлантическо равнище. Отношенията между Бългdрия и Македония бяха отровени, а македонското обществено мнение, подклаждано от целенасочена пропаганда „зави” по посока на Белград. Сръбският телеком закупи голям пакет кабелни оператори в РС Македония – с право да определя програмната им политика и съдържание.

Антибългарската истерия получи солидни институционални основания. Така сръбският режим получи „глътка въздух” за да изостри своите претенции в конфликта между Белград и Прищина и в подкрепата си за сепаратизма на Република Сръбска от БиХ. Белград инициира и т. нар. „отворени Балкани” – алтернатива на европейската интеграция на региона. 

Най-сериозният негативен ефект от провала на България да изиграе ролята на водеща балканска сила в интегрdцията на Македония и Западните Балкани в ЕС и НАТО е самомаргинализирането на българския потенциал за водеща регионална сила. Вакуумът бе запълнен от Белград.

В Брюксел и във Вашингтон очевидно решиха – „ако не можем да разчитаме на София, ще трябва да работим по-активно с Белград, какъвто и да е днешен Белград”.

Време е да разберем и да научим този урок – и да поправим грешките си колкото е възможно по-скоро. Българският национален интерес изисква завръщането на София като водеща основен фактор в регионалния балкански контекст – не за сметка на историята ни, не за сметка на идентичността ни. А с цел да поставим проблемите, които ни тревожат в единствено възможния и благоприятен контекст за тяхното решаване – европейската и атлантическа интеграция на Балканите. Това безспорно изисква изолация на кремълските псевдонационалисти и на цялата пета колона на Москва в София, която винаги – винаги е играла единствено ролята на пето колело в квази имперските амбиции на Белград и в истинските имперски амбиции на Москва на Балканите. Необходим е и цялостен обществен, експертен и политически дебат за това какви са реалните интереси на България на Балканите и – в частност – в отношенията с РС Македония. Пораженията от последните пет години ще поправяме трудно – и на висока цена.  Затова трябва да започнем колкото е възможно по-скоро. 

Сподели:

Коментари (0)

Пеевски изпрати писмо до началника на НСО със запитване за охраната му

Пеевски изпрати писмо до началника на НСО със запитване за охраната му

Компетентният орган да се произнесе за това, дали има промяна в обстоятелствата, поради които е взето решението и налице ли е към сегашния момент конкретна заплаха.

Курсът е фиксиран и задължителен за всички: 1 евро = 1,95583 лв

Курсът е фиксиран и задължителен за всички: 1 евро = 1,95583 лв

По този начин на 1 януари 2026 г. автоматично ще бъдат превалутирани всички банкови сметки, кредити и депозити, без да е необходимо подаване на заявления или подписване на нови документи

Делян Пеевски: Наложи се да спасяваме Асен Василев.... Ще приема решението на комисията за охраната ми

Делян Пеевски: Наложи се да спасяваме Асен Василев.... Ще приема решението на комисията за охраната ми

"Положението е много тежко от падането на това правителство. Януари, февруари и следващите шест месеца ще са много тежки, виновни са ПП-ДБ", заяви той