24 Ноември, 2024

Проектът „Фуксас” - самоцелна, модернистична фукня и транспортен запек в центъра на София

Проектът „Фуксас” - самоцелна, модернистична фукня и транспортен запек в центъра на София

Храмът, площадът и конкурсът или една банална софийска приказка за корупция, управленска немощ и бездарие

Мълчат зелените, а ще изсекат дърветата край храма „Света Неделя“. Мълчат и всички нюанси на сините жълтопаветници в София - нали сега са хем в коалиция, хем в опозиция на ГЕРБ. Мълчат и визионерите от „Визия за София“- нали са на хранилка към Столичния общински съвет. Изобщо на тях им се плаща, за да са виртуалния параван, 

прикриващ всяка софийска далавера

и управленска импотентност. Мълчи и прокуратурата, какво като победителят в конкурса бе предварително известен, формално процедурата е спазена. Единствено гилдията на архитектите се опита да оспори процедурата на конкурса, но и бе запушена устата. Мълчат и журналята, на тях им стигат шарените картинки и демонстрационното клипче, за да ни радват с бодри новини, как ще изглежда площадът след поредното пренареждане на екстериора. Питам се, дали това наше разхайтено и безхаберно софийско общество наистина не заслужава този грозен площад, щом отдавна се е примирило с всичко? Единствено чест прави на арх. Борислав Игнатов, че като член на журито и тогава председател на Камарата на архитектите в България оспори лансирания от управляващите проект „Фуксас“. Сега му остава като градски съветник да продължи да отстоява своята позиция.

За начало трябва да кажем, че сред 15-те членове на журито, назначено от главния архитект на столицата Здравко Здравков, не се намери място за поне един представител на Българската православна църква. Защото преди да е обществено, по-голямата част от пространството на площада е църковно. Мястото обслужва храма, а не храма обслужва площада. Храмовият площад винаги е бил собственост на Светата Софийска митрополия и тя само заради добрата си воля, а в едни по-предни времена най-вече по принуда е отдала изцяло и безконтролно това сакрално пространство за обществено достояние и разтерзание. Площадът е рамкиран от Богословския факултет, от Доходното здание, от сградата на Софийската митрополия, която по съвместителност, чин и представителност е и резиденция на предстоятеля на българската църква - негово светейшество патриарх Неофит. По улица „Съборна“, която също е обхваната от проекта, продължава зданието на Митрополията в което е вграден и по-малкият храм „Света Петка – Стара“. Видимо за най-старите стопани на това пространство, за храмовниците ни и църковения народ няма място в проекта „Фуксас“. Жалко и печално. 

Най-трудното от заданието в конкурса е решаването на сложната транспортна задача в центъра на София, където все още преминава 

най-прекият път от Ориента за Европа

Освен натоварения трафик по една от основните транспортни оси - булевард „Тодор Александров“ и Ларгото, проектът трябва да помири и съвмести пространството на пешеходците, с транспортните нужди на живеещите и работещите в района. Трябва да осигури достъп на патриарха  с кола до неговата резиденция и това не е приумица, а нужда, защото става дума за духовници на достопреклонна възраст. Трябва да се осигури достъп на гостите на хотел „Балкан“ и багажът им до сградата на хотела. Нужен е достъп за пожарните коли, линейките и аварийните автомобили, нужен е логистичен достъп за снабдяване и обслужване на магазините, жилищата, обществените заведения и офисите наоколо. Едновременно с това в заданието за конкурса се иска успокояване на трафика и превръщането на площада в споделено пространство, в което да господстват пешеходците и под въпрос е поставена съдбата на трамвая. 

Проектът „Фуксас“ не решава нито един от тези проблеми,

а просто ги затапва. 

Допуснато е движението на трамвая, при положение, че оста север - юг  отдолу изцяло се обслужва от метрото. В този участък трамваят е единствено допустим като атракцион, както е например в Истанбул с ретротрамвайчетата в пешеходната зона на „Истиклял“ от Златния рог до площад „Таким“. Първата трамвайна линия на София е била наистина от Централна гара до площад „Света Неделя“. Затова като ретротрамвай е допустимо линията отново да се движи и да обслужва жителите и гостите на столицата. Тъкмо би върнала към живот старото депо на бул. „Мария Луиза“ и ул. „Козлодуй“ като място за прибиране на ретротрамваите, преди някой да е вдигнал там поредния небостъргач с офиси. (Дори можем да се размечтаем, подобно депо да стане жив музей на софийския трамвай и столичната електрофикация, и да разказва за тяхната драма през годините..., но да се върнем към храма, площада и конкурса.) Оставянето на трамвайната линия пред Съдебната палата и връзката и с ул. „Алабин“ е също добро решение като резервна възможност за преминаване на трамвайния трафик при извънредна ситуация. 

По-лошото е, че проектът „Фуксас“ изцяло затваря автомобилния трафик през площада, което е радикално решение и допълнително запушва улица „Съборна“ и бул. „Княгиня Клементина“. (Кой ли Общински съвет ще върне старото име на булеварда и ще прати оранжевия болшевик Александър Стамболийски при неговия червен събрат Георги Димитров?) Създава се 

гарантиран транспортен запек в центъра на София

Тапата ще създаде допълнители трудности за малкото останали да живеят в центъра на София граждани и е поредното умъртвяване на живата градска тъкан. Когато не можеш да подобриш нещо, поне не го влошавай. Сегашното компромисно решение колите да преминават по ограничения северозападен радиус на площада е по-добро, от блокирането на движението. Дори трябва да се пусне и втори сервитутен, еднопосочен байпас от бул „Княгиня Клементина“ покрай, Богословския факултет, Митрополята и Доходното здание. Това еднолентово, авирано трасе обезопасено с колчета ще излиза на ул. Съборна. Там скоростта трябва да е крайно ограничена и само за коли със специален пропуск до региона. Но път трябва да има. Защото опитът учи, че по една или друга причина колите ще се качат отново на площада и софийските пешеходни настилки отново няма да издържат на колесните тонове и ще започнат да се рушат, както е обичайно за София. При сегашното работещо решение на автомобилния трафик скоростта на колите бе намалена по естествен път и това облекчи и движението на гражданите в площадното пространство. Вместо транспортно решение“Фуксас“ ни предлагат натрупването на кашпи с цветарници и самоцелни пръскащи фонтанчета в стил поливна машина. Тоест пространството отново няма  да е за пешеходците. 

Проектът изобщо не третира връзката между хотел „Балкан“ и сградите в центъра с паркинга под „Булбанк“. Общината трябва да си възвърне собствеността върху паркинга и той да поеме своите обслужващи функции за площада, които се допълват и от новия паркинг под католическата катедрала „Свети Йосиф“. Това би премахнало колите пред хотела, а един сервитутен път от запад на изток, покрай Богословския, Митополията и Доходното здание би позволил ВИП персоните на хотела да използват ул. „Съборна“ за слизане отстрани на хотелската сграда.  Една слабост, на която единствено обърна внимание арх. Борислав Игнатов, е игнорирането от Фуксас на досегашния вече изграден комплекс в подлеза пред ЦУМ и Ларгото. Все едно, че той не съществува. Това е така, защото някой предварително е загатнал на спечелилите проектанти да игнорират археологията на площада. Експонирането на археологията и вписването и в съвременната градска среда е друго основно задание на конкурса. Най- естествено е това да стане, като се продължи подлеза и новите археологически открития се свържат с останалия вече експониран комплекс от стара Сердика. От показания пред публиката проект, класиран на първо място, е видно, че Столичната община не желае да се възползва от случая и да разкопае цялото пространство на площада. Нашите отци на града ще се задоволят с досега направените разкопки и за да не ги гледат,

 ще ги погребат под стъклен саркофаг,

който след година две ще се пропука и омърля. Това си е отбиване на номера в заданието да се съхранят, реставрират и експонират сердикийските старини, така че да са в хармония със съвременната градска среда. Неразбираемо е откъде идва този страх от археологията? Като при това редица податки ни карат да очакваме, че най-интересните открития могат да възникнат именно при разкопаването на южната част на площада - между храма „Света Неделя“, грозните тенекии, останали от соцепохата, заведението „Рубин“ и пространството пред Богословския факултет и Съдебната палата. Може би в Столична община се надяват да спечелят време и пари, като си спестят археологическото проучване и консервация. Ами тогава защо изобщо го започваме този ремонт? По-добре да смените лампите и плочките и готово. Затворете всички улици, както сте намислили. Защо ви бе нужна тази поредица от симулативни конкурси? 

Снимал съм два филма с доайена на битката за опазване на старините в центъра на София арх. Христо Генчев. От него съм запомнил принципа, че видът на археологическите открития трябва да предопредели крайния вариант на архитектурното решение за площад „Света Неделя“. Другото принципно положение е, че археолозите у нас, а и по света са хора на подчинение и каквото им възложи властта и велемощните, респективно каквото финансират, това и правят археолозите и архитектите. Затова нека Софийската община като инвеститор на нашите пари бъде така добра преди да се решава крайната съдба на площада 

да финансира неговото археологическо проучване 

и тогава да се вземат крайните решения. Вместо това, днес възложителят Столичната община при разцвета на демокрацията в България и в нейната гиздава столица върви упорито по стъпките на Пенчо Кубадински и е готова да бетонира отново площад „Света Неделя“, но да не си навлича грижата за археологията. Защо?

Накрая, макар че съвсем не е последно по значение проектът „Фуксас“ естетически е просто грозен и несъобразен с пространството и сградите на площада. Налаганото решение унищожава растителния остров около храма. Вместо това ни предлага една изкуствена гора, от нещо което самите проектанти са ни нарисували, но не могат да ни гарантират, дали и как ще работи. Тази стъклена, невиждана никъде по света гора от чадъри трябва да е архитектурно бижу и атракция, която едновременно ще свети, ще има фотоволтаици, ще събира дъждовната вода, един вид ще е и улук. Как не са се сетили да им боднат и високоговорители, за да ни пускат хор от птичи песни и подбрани речи на политици и държавници. На този модернизъм не му е там мястото. Изкуствената гора загрозява и измества акцента от храма и е самоцелна, модернистична фукня. 

Щом сме били глупави да обявим поредния конкурс за площада - ще си платим за него. По всичко изглежда, че при следващия главен архитект ще платим и за следващия конкурс, 

как да направим ремонт на ремонта на площада

За да не стигаме до там, много моля общинарите да приберат проекта „Фуксас“ в някой шкаф. Да го заключат добре и да се захващат на работа. Ако ще ремонтират пощада, нека го направят по работещ и действително нужен ни проект. Останалото е банална софийска приказка за корупция, управленска немощ и бездарие, и още много, много тъжни неща.... 

Иво Иванов историк и журналист - казах и си спасих душата!

Б.А. Който желае, може да види ТУК, какво е било заданието на последния конкурс и да го сравни с предложения проект „победител“. В края на филма ще видите, че година и половина преди финала на последния така наречен „конкурс“ господин главният архитект Здравко Зравков пред всички медии и камери, открито и предварително назовава победителя Масимиляно Фуксас и дори риторично пита – „Защо ви е конкурс“. Ало в прокуратурата, моля ви, пуснете си телевизора!

Сподели:

100 години храм „Св. Александър Невски“ – 100 години се кланяме на фалшив светец, васал на Златната орда

Руската духовна окупация продължава, а това е гавра с паметта на Апостола и останалите български светци

Доклад-бомба: Офицери от армията и разузнаването на НАТО в колаборация с руските мрежи за хибридни операция

Руски държавни медии прокарват промосковска пропаганда чрез сенчести културни и политически организации

Представянето на един антибългарски пасквил в Босилеград - сръбски буламач, нито се яде, нито се пие...

Да теглиш гранична бразда посред селото, да разделиш семейства, братя и сестри, роднини и съседи и после да твърдиш, че те принадлежат на различни етноси, е истинско престъпление