Ремонтът на щурмовите самолети Су-25, за който Министерството на отбраната ще плати на беларуския "558 Авиационен ремонтен завод" в Барановичи поне 100 млн лв., е можел да бъде направен в България от държавния завод "Авионамс", пише "Дневник".
Според министъра на отбраната Красимир Каракачанов "Авионамс" няма лиценз за това от производителя на Су-25 и получаването му би отнело поне 2 години. Но руският монополист за износа на оръжие "Рособоронекспорт", който държи лицензите за Су-25, е планирал да участва в процедурата заедно с "Авионамс" и поради това на българското дружество не му е необходим такъв.
Това се разбира от части от кореспондеция на българското дружество с руската държавна корпорация АО "Рособоронекспорт", производителя на самолетите ООО "Щурмовики Сухого" и АО "121 "Авиационный ремонтный завод". Потвърждение за това се съдържа и в писма за водените през 2018 г. преговори с руските структури, държащи правата за Су-25, до министъра на икономиката Емил Караниколов, на отбраната Красимир Каракачанов и вицепремиера Томислав Дончев.
Процедурата
В края на миналия месец правителството реши да отпусне "до 99 млн. лв. с ДДС" за ремонта на самолетите Су-25 в Беларус. Това е максималната сума, която може да бъде дадена от правителството, преди да се наложи специално решение на парламента. В последния доклад на комисията в министерството на отбраната, водела преговорите, пише за крайната оферта на беларуската фирма: "Цената за изпълнение на всички възможни дейности по предмета на поръчката (при възникнала нужда от това) за 14 бр. самолети Су-25 е в размер на 73 665 500 евро без ДДС." Това означава, че военното министерство ще може да направи пълен възстановителен ремонт максимум на 8 "щурмовака" Су-25. Ремонтът трябва да се направи за 4 години, като предвиденият процент на оскъпяване е 6% годишно.
Процедурата по избор на изпълнител на ремонта на Су-25 официално започна на 17 август 2018 г., когато министерството на отбраната публикува покана до "558 Авиационен ремонтен завод" в Барановичи за участие и договаряне. Същата покана е отправена и към руската "Объединённая авиастрои́тельная корпорация" в която са обединени всички руски производители на самолети.
Обяснението на МО тогава бе, че само тези компании могат да ремонтират българските Су, а изводът е резултат на проучване. В крайна сметка до участие е допуснат само беларуският завод и на 23 октомври е избран за изпълнител. След допълнителни преговори окончателното решение за избор на изпълнител, подписано от министър Красимир Каракачанов, е взето на 16 ноември. Самото рамково споразумение е подписано на 30 ноември. На същата дата е подписано и допълнително споразумение, според което общата стойност на всички договори по споразумението не може да е по-голяма от 42 186 693.11 евро (бел.ред - с въпросните милиони евро и 11 евроцента сумата достига точно 99 млн. лв).
Какво казва кореспонденцията
Още преди да бъде обявена процедурата за избор на изпълнител от "Авионамс" провеждат преговори с АО "Рособоронекспорт", с производителя на самолетите ООО "Щурмовики Сухого" и с АО "121 "Авиационный ремонтный завод". С тези преговори е запознато и правителството.
На 19 септември с писмо от "Рособоронэкспорт" потвърждават намерението си да участват съвместно с "Авионамс" в проект за извършване на капитално-възстановителен ремонт на български Су-25, ако такова решение бъде прието от ръководството на България. От "Рособоронекспорт" напомнят в това писмо, че всички лицензи са изключително притежание на "Компания Сухой" в качеството му на предприятие, разработчик на самолетите.
В писмото се споменава и че е била подготвена разделителна ведомост. Това е списък с дейностите, които ще бъдат извършени в България и тези, които ще бъдат извършени в Русия, както и цените за всяка от тях. За да се стигне до това писмо, българският държавен завод е проучван от "Рособоронэкспорт" - включително на място в Пловдив - както и от представители на производителя на Су.
Според Каракачанов "Авионамс" няма лиценз и няма да има скоро
"Те нямат лиценз в момента. Защо нямат лиценз? Защото преди предприятието в Пловдив е било в системата на "Терем" към военното министерство. Когато предприятието става частно, лицензът, който те са имали, е бил към "Терем"", коментира пред "Дневник" министърът на отбраната Красимир Каракачанов.
През лятото на 2016 г. "Авионамс" беше продаден на държавата от синдиците на фалиралата Корпоративна търговска банка (КТБ). До сделката се стигна, след като за продажба бяха предложени 2 090 729 акции, собственост на "Хедж инвестмънт България" АД. В законовия срок след обявената процедура Държавната консолидационна компания (ДКК) заплати близо 29 млн. лв., за да придобие дружеството. ДКК е към министерството на икономиката.
Според Каракачанов "Авионамс" са в положение да започват отначало процедурата по лицензиране. "Ако възстановят възможностите си за ремонт на Су-25 и МиГ -29, това би дало възможност в бъдеще тези летателни средства да бъдат поддържани тук", заяви Каракачанов. Според него "това ще отнеме година-две, минимум, след което ще трябва да се направят определени инвестиции в предприятието. "Ние сме им предложили 10 двигателя за Су-25 да ги ремонтират. Когато покажат, че могат да го правят, имаме какво да им дадем да вършат. По този начин по-бързо ще се извършат ремонтните работи за нашите самолети, хем и българско предприятие ще участва, което е хубаво", добави Каракачанов.
Процедурата за ремонт на Су-25 предвижда да се удължи експлоатационният им живот с 10 години. От думите на министъра излиза, че "Авионамс" би отговорило на изискванията му в средата на този срок. Източници на "Дневник" от МО казват, че технологичният им живот би могъл да се удължи след това с още 10 години.
Според Каракачанов водените разговори с " Рособоронекспорт" не значели, че "Авионамс" са получили лиценза. "В началото на септември аз им казах – представете ми документи, че вие можете да извършвате тази работа. Иначе няма кой да поеме гаранция", обясни Каракачанов. Според него, ако "Авионамс" успеят да вземат лиценз, ще получат поръчки от държавата, тъй като е планирано ремонтите на руски военни самолети да продължат.
Су-25 в акция на учението Saber Guardian 17 на полигона "Ново село"
Според министъра на отбраната Красимир Каракачанов "Авионамс" няма лиценз за това
Фактор Фактор
Още от Улицата
Ново свлачище на пътя Мездра-Ботевград: Кой ще плаща за това - данъкоплатците...
Как и защо се е наложило да се строи “Ребърково” - да кажат тези, които са го измислили, призовава народният представител от ГЕРБ
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним
София изкара 171 снегорина през нощта, силният вятър събори дървета и строителни огради
Безброй боклуци по улиците от контейнерите и многото незавършени строежи