На фона на продължаващата война в Украйна, руският военно-промишлен комплекс работи на пълни обороти на два фронта. Докато нови партиди от най-тежките изтребители-бомбардировачи в света се изпращат директно към фронтовата линия, заводите изпълняват и договори за износ на същите тези машини, както и на най-модерните стелт самолети, за ключов партньор – Алжир, съобщи изданието Military watch.
Нови бомбардировачи за фронта в Украйна
Руската държавна Обединена авиационна корпорация (част от "Ростех") обяви доставката на нова партида модернизирани ударни изтребители Су-34М за руските въздушно-космически сили. Производството на тези самолети, смятани за най-тежките изтребители в света, е нараснало повече от два пъти от началото на 2022 г., достигайки безпрецедентни нива от около 30 машини годишно.
Тези самолети играят ключова роля във войната в Украйна, където се използват за интензивни бомбардировки. Кадри от фронта често показват как Су-34 нанасят удари с мощни оръжия, включително 3-тонни планиращи бомби ФАБ-3000 и ракети с термобарични бойни глави.
„Су-34 отдавна се превърна в легенда. По време на специалната военна операция той потвърди статута си на най-добрия в своя клас“, коментират от "Ростех", като добавят, че заводите не намаляват темпото на производство и до края на годината се планират нови доставки.
Най-големият клиент: Алжир пазарува най-доброто
В същото време, докато едните самолети заминават за Украйна, други се подготвят за износ. Алжир, един от най-старите и важни военни партньори на Москва, е напът да се превърне в първия чуждестранен оператор на най-модерния руски самолет – стелт изтребителя от пето поколение Су-57.
Освен това, северноафриканската държава ще получи и изтребители-бомбардировачи Су-34, същите, които в момента се тестват в бойни условия в Украйна, за да заменят своя остарял флот от Су-24М.
Информацията за сделката със Су-57 идва от няколко източника. В края на 2024 г. руската агенция за износ на оръжие "Рособоронекспорт" обяви, че е финализиран първият експортен договор за самолета, без да назовава купувача, съобщи zona-militar.com.
По-късно обаче изтекли документи от хакерската група Black Mirror разкриха планове от април 2024 г. за продажба на руско военно оборудване. В тези списъци Алжир е посочен като потенциален получател на общо 12 броя Су-57Е (експортната версия на изтребителя).
Въпреки че все още липсва официално потвърждение от Москва или Алжир, всички знаци сочат, че сделката е в напреднал етап. Това показва, че руската индустрия е способна не само да компенсира загубите и да поддържа нуждите на армията си по време на тежък конфликт, но и да произвежда и продава най-високотехнологичните си продукти на стратегически партньори. Тази „двойна игра“ е ясен знак за усилията на Кремъл да демонстрира сила и влияние далеч отвъд границите на Украйна.
Загубата на клиенти
През последните няколко години експортът на руски бойни самолети претърпя значителен срив, като няколко държави официално се отказаха от вече договорени или планирани поръчки. Основните причини за това са комбинация от заплахата от американски санкции (CAATSA), съмнения в технологичните възможности на руската техника и производствени проблеми, утежнени от международната изолация на Русия след инвазията в Украйна.
Едни от най-значимите откази идват от Египет и Индонезия. Кайро имаше договор за покупката на около 24-26 изтребителя Су-35, като дори бяха произведени самолети с египетски камуфлаж. Сделката обаче така и не беше финализирана, като основните причини са натискът от САЩ и според някои източници, незадоволителни резултати от тестове на руския радар „Ирбис-Е“ срещу френски системи за радиоелектронна борба. В крайна сметка произведените за Египет самолети бяха пренасочени към други купувачи, като според сателитни снимки и изтекли документи част от тях са се озовали в Алжир и Иран.
Индонезия също официално се отказа от плановете си да закупи 11 изтребителя Су-35. Като причина беше изтъкнат както бюджетен недостиг, така и опасения от американските санкции. Вместо руските машини, Джакарта се насочи към френските изтребители Rafale и американските F-15EX.
Алжир също премина през период на колебание, като имаше съобщения, че се отказва от Су-35 поради съмнения в радара. Въпреки това, по-нови данни и сателитни снимки от 2024 и 2025 г. показват, че страната не само е получила Су-35 (вероятно тези, произведени за Египет), но и има договори за Су-34 и е вероятният първи чуждестранен купувач на най-новия руски стелт изтребител Су-57.
Други държави като Сърбия, които се очакваше да закупят руски изтребители, също се преориентираха и вместо това поръчаха френски Rafale.


Коментари (0)