Десет страници във Фейсбук, основната част от които на медии, са сред основните разпространители на политическа пропаганда с цел манипулация на общественото мнение в посока, желана от Москва. Това показва изследване на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания", което обхваща периода 1 януари - 9 май т.г., цитирано от "Дневник".
Въпросните публикации в най-голямата социална мрежа са съществена част от хибридната война, която Руската федерация води със Запад показва анализът на събраната информация. Той обхваща всички онлайн медии, които публикуват пропагандно съдържание във Фейсбук. Базата данни е създадена от сдружението "Данни за добро" и съдържа 4752 публикации, а използваната система е CrowdTangle, обхваща постовe във Фейсбук на публични страници, групи и верифицирани публични профили на личности, които са имали повече от 110 хил. лайка от 2014 г. досега.
Страниците, най-често публикуващи пропагандно съдържание във Фейсбук, са на медии, както и няколко политически. Това са "Новини от България и света" и "Новини от последния час" (informiran.net), "Поглед инфо", "Епицентър", Actualno.com, Blitz.bg, "Новини" (Newsbg.com, Zabulgaria.eu, Novinkata.com) и вестник "Зора". Собствено съдържание в т.нар. български Фейсбук публикуват още две страници от пропагандната мрежа на Кремъл у нас - Посолството на Руската федерация в София и партия "Възраждане".
Най-често публикуващите пропагандно съдържание като тип са новинарските страници, сочи анализът на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания". Сред тях попадат както страници във Фейсбук, които работят като медии - в това число bTV, Нова телевизия и БНТ, така и радиостанции. В отделна група са публичните личности, които не са тясно свързани с политици, политически партии и медии. Това са преди всичко артисти, писатели, хора на изкуството, блогъри (с неполитическа насоченост) и музиканти.
Трета група разпространители на руска пропаганда у нас са политици и политически партии, към които са добавени и неправителствени организации. Следват журналистите на свободна практика, необвързани с медии.
Най-любопитна обаче е последната, пета категория разпространители на руска пропаганда у нас, която се оказва и с най-широк обхват. Тя включва магазини за облекло, интернет доставчици, клубове по интереси туристически агенции, агенции за недвижими имоти и т.н.
От медийните страници във Фейсбук най-активни в разпространението на руски пропагандни послания са informiran.net, pogled.info, epicenter.bg, actualno.com. Най-често публикуващите две страници в социалната мрежа "Новини от България и света" и "Новини от последния час" използват един и същ източник - informiran.net. Първата страница има над 214 хил. членове, а като собственик е показан Владимир Алексеев - гражданин на РФ с адресна регистрация в Лондон. В търговските регистри на Bird.bg Алексеев фигурира като съсобственик на търговско дружество у нас, регистрирано още през 2012 г.
Сайтовете, най-често разпространяващи пропагандни послания онлайн в периода 1 януари - 9 май т.г. са Novini247, News front, Pogled.info, Blitz r Informiran.net С почти равен брой публикации за посочения период веднага след това се нареждат BG7.eu, World Today BG Vest, News7.eu, Zanas.eu и Iskamnovi.
Политическите страници, които най-често публикуват пропагандни послания, са Посолството на Русия в България, няколко русофилски сдружения и лидерът на партия "Възраждане" Костадин Костадинов, показва анализът на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания".
От категорията журналисти, като най-влиятелен в разпространението на руска пропаганда у нас е посочен е Мартин Карбовски, който публикува в две страници във Фейсбук - "Карбовски" и "Мартин Карбовски". Втората е значително по-популярна с 529 312 последователи, докато първата - "Карбовски" е имала към 10 април т.г. 105 044 последователи. Съдържанието на двете страници идва от линкове към двата сайта - vtorifront.bg и lentata.com. Това обаче не е оригинално съдържание, чийто автор е Мартин Карбовски, а представлява микс от различни източници.
Интересна част от анализа на "Фондация за хуманитарни и социални изследвания" представляват данните, които сочат, че различните типове страници във Фейсбук разчитат на специфични типове съдържание. Медиите употребяват най-често линкове и снимки, политическите партии и политиците използват преди всичко снимки, линкове и видеа, журналистите прибягват най-често до линкове, а публични личности (без политици и журналисти), както и страниците на магазини за облекло, интернет доставчици, клубове по интереси, туристически агенции, агенции за недвижими имоти и т.н., употребяват най-често линкове и снимки.
С най-високи средни стойности на интеракции във Фейсбук сa лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов (6449) и Мартин Карбовски (6115). След тях е посолството на Русия в България (3056).
От новинарските страници водещи по средни стойности на интеракциите са Поглединфо (1696), novini.bg (1515), skandalno.net (1515) и glasove (1363). Това показва, че личностите ангажират повече интеракции и имат повече последователи. А новинарските страници, въпреки че са значително по-активни в споделянето на пропагандно съдържание, отстъпват по интеракции.
Средните стойности на коментарите под публикациите във Фейсбук са най-високи за страницата на BTV новините (592), Мартин Карбовски (548), Костадин Костадинов (425), DW (365) и novini.bg (347). Тези резултати следва да се интерпретират с внимание, тъй като те вероятно показват, че някои утвърдени медии са обект на атака от тролове - например DW и BTV новините, твърди в анализа си "Фондация за хуманитарни и социални изследвания".
Т. нар. тролене, изглежда, се извършва най-вече чрез негативни "коментари", докато "споделянията" по-често изразяват позитивна нагласа към споделеното (както, разбира се, и "лайковете"). Не липсват обаче и позитивни "коментари", с които в случая с руската пропаганда се подсилват пропагандните страници.
Обобщените данни от изследването на фондацията показват, че значително влияние в българския Фейсбук имат журналистите, сред които най-изявени са страниците на Мартин Карбовски, политическите партии и политиците - Костадин Костадинов, и медиите, сред които най-голямо въздействие по отделни показатели имат "Поглед-инфо", "Новини от България и света", "Новини от последния час", novini.bg, "Актуални новини", "Епицентър", skandalno.net и glasove.
Всеки един от тези канали се употребява по различни начини, сочи анализът. Страниците на журналистите и на политиците вероятно привличат повече твърди привърженици на пропагандните тези, а новинарските страници и групи се употребяват по-скоро, за да привличат нови попълнения.
Въпреки това може да се каже, че личностите, говорители на пропагандата, се броят на пръсти, а пропагандата разчита преди всичко на препубликуване на готови и пакетирани послания от други източници.
Още от Fake Front
Медведчук с умопомрачителен сценарий за развитието на войната в Украйна
САЩ подготвят почвата да хвърлят балтийските държави, поляците, германците и французите "в огъня на войната“ след Украйна
Кремъл съчини нова лъжа за кървавата баня в "Крокус сити хол"
Русия май се оказва в собствения си капан, докато се опитва да изкара Украйна виновна за атентата
България е разтърсена от вълна от антимигрантска дезинформация
Опозицията размахва една и съща заплаха: че балканската страна, най-бедната в ЕС, ще бъде превърната в "сметище за мигранти"