16 Декември, 2025

Сагата с танкера“ Кайрос“ продължава - с много неизвестни и сериозни притеснения...

Сагата с танкера“ Кайрос“ продължава - с много неизвестни и сериозни притеснения...

снимка: БГНЕС

За да разберем генезиса на инцидента с "Кайрос" трябва да бъде теоретизиран в контекста на проблема със "сенчестия флот"

Капитан Румен Георгиев

Целта на това продължение е да предизвикам рационална полемика относно силно комплицирания случай „Кайрос“. Освен няколкото статии написани в тази връзка, има и официална позиция по казуса с „Кайрос“, изразена от уважаваната Българска асоциация на морските капитани (БАМК). Предложените институционални мерки са компетентно написани и Морска администрация трябва да ги прочете и съобрази.
Компетентната морска общественост сме доста сетивни и когато усетим разминаване между официално заявеното и реалността възниква реакция и това не е емоция, а професионален инстинкт, изграден от отговорност към човешкия живот, безопасността и околната среда.

В морето грешките не могат да бъдат скрити –

те изпъкват веднага и имат цена.

При случая с "Vera Su" всяко забавяне, всяко неправилно решение се виждаше ясно и се измерваше в тонове изтекъл товар от урея и похарчени милиони левове публични средства без обезпечаване. На брега обаче отговорността се разми. Вместо ясни решения и поети ангажименти, бреговите организации се скриха в удобния балон на колективната отговорност, където никой не носи вина, а времето работи срещу държавния интерес.

За да разберем генезиса на инцидента „Кайрос“, ще се наложи съвсем бегло да теоретизирам

въпроса за „сенчестия флот“.

Това е необходимо, за да надникнем и разберем неговата философия в неговата академична част, която се дели на политическа, практическа и морална, а академичните теми засягат  експертни анализи, правни тълкувания и геополитически дебати. Без това разбиране всяка реакция остава закъсняла, повърхностна и обречена да се повтори. 

Вече споменах, „случаят Кайрос“ е един от най-комплицираните морски истории през последните години. Не става въпрос за „Кайрос“ като морска авария, а заради това, което се крие зад нея, а именно:

  • начина, по който функционира „сенчестият флот“ под санкции,
  • за реакцията на държавите, когато проблемът е вече във териториалните води и на брега, 
  • за това колко лесно отговорността може да се „размие“ между институции, юрисдикции, закони и процедури,
  • за това колко неподготвени са държавните институции при действията в подобни ситуации

Повтарям, на море грешките изпъкват веднага – те са видими, измерими и често необратими. На брега обаче същите тези грешки попадат в друг режим -  режим на колективната отговорност, където тя се превръща в индивидуална безотговорност в момента, в който липсва ясно посочен носител на решение, действие и последица. 

Там, където всички са отговорни, на практика не е отговорен никой.

Отговорността, веднъж попаднала в бюрократичните държавни органи, придобива свойството на постоянно движение между институциите и никъде не акостира.

Точно в това разминаване между морето и сушата „сенчестият флот“ намира своята „сянка“ и благоприятна почва за действие.

В ситуации, като морски инциденти, екологични рискове и публични разходи, този модел е идеалната формула за производство на повторяеми кризи.

И наистина, докато корабите плават нормално и спазват всички правила и норми, превозват товарите си и инцидентите са в рамките на нормалните, тази философия остава далечна и абстрактна. Проблемът започва в момента, в който „дългата сянка“ на бедата те застигне и академичният модел се превръща в реална парична сметка – за държавата, за околната среда и за обществото.

Анализирайки данните от инцидента, морските профайлъри биха систематизирали „Кайрос“ в профила на така нар. „сенчест играч“ и то не поради едно конкретно обстоятелство, а заради съвпадение на системни белези, добре познати в практиките на сенчестия флот, а именно:

Първо: неясна и разслоена собственост

Обикновено собствеността и менажирането преминават през верига от компании, регистрирани в различни юрисдикции, което прави почти невъзможно бързото определяне на реалния носител на отговорност. Това не е случайна особеност, а целенасочен модел.

Какво знаем за KAIROS (IMO 9236004); флаг — Гамбия. Съгласно морски мониторинг бази регистриран собственик и мениджър е „Alafia Trading Ltd.“, Шанхай, Китай. Няма публикувано име на крайния собственик. Според български медии има направен контакт от ЧОВЕК, който твърди че представлява китайската фирма – мистерия напълно пасваща на профила за скрита собственост на „сенките“.

Второ: флаг и регистрация - с нисък контрол

Корабите от сенчестия флот често плават под флагове, които предлагат минимален надзор и ограничена отчетност. Така контролът се формализира и  реално отслабва. В кризисен момент това означава забавена реакция с неясни задължения и институционално колебание, дори и изобщо без реакция. 

Трето: оперативно поведение на ръба на допустимото

Сенчестият играч не нарушава правилата директно – той първо ги тества. Движи се в сивата зона между формалната законност и реалния риск. Начинът, по който „Кайрос“ е оперирал преди инцидента, както и обстоятелствата около последвалото му провлачване в Български териториални води и последвало изоставяне, отговарят на този модел: минимални разходи, максимално прехвърляне на риска.

Четвърто: размиване на отговорността при криза

Ключов белег на сенчестия играч е поведението след инцидента. Вместо ясно поемане на ангажимент, следва мълчание, колкото може забавяне с цел объркване на институции, усложнени междудържавни юрисдикции. 

Случаят „Кайрос“ се развива именно по този сценарий – реакцията е фрагментирана, а отговорността остава без конкретен адрес и силно размита. Интересно е дали има оцелели корабни документи /корабен, машинен дневници, документи за собственост, P and I застраховки, класови сертификати и др. Hopefully, but unlikely! (А дано, ама надали!). 

Прочетохме в пресата, че Министерството на транспорта финансира спасителната операция „Кайрос“ с 1 милион и нещо лева. Интересно решение, особено на фона на действията с „Вера Су“, където Министерството на транспорта финансира свалянето на кораба от скалите с около 3 милиона лева, а успя да си възвърне от продажбата на кораба само 500,000 лева. А останалите 2,500,000 лв??? Или толкова струва чаша морска вода, овкусена с урея???

Наблюдаваме „Кайрос“ и в парично отношение и дано не изпием поредната вмирисана студена вода.
Пето: външнополитически контекст, който усложнява действията

Сенчестият флот функционира под негласната защита на геополитически интереси. Това не означава пряка намеса, а по-скоро внимателното мълчание парализира бързите решения.  При „Кайрос“ международният контекст влияе върху всяко решение и прави всяка стъпка по-тежка, по-бавна и по-предпазлива.
Шесто: „Сенчестият флот“ действа по предвидим модел и диктува поведението

Цели размиване на вина, забавяне на процеса и бягство от ясно право. Целта е изчакване държавата да поеме удара и друг да плати цената.

Тези, които стоят зад „сенчестият флот“ са умни и познават закона дори по-добре от институциите, използва слабостите им като умело лавира между юрисдикциите. Те не са просто търговски кораби, те обслужват държавни интереси.

Борбата със „сенчестия флот“ 

Тя не изисква нови конвенции и правила. Трима са основните играчи на терен:  

  •  IMO - казва какво трябва да бъде спазвано.
  • ЕС - казва какво се случва, ако не бъде спазвано. Тук има ниша за подобрение, т.е., да работи в посока ограничаване възможността една държава да си „затвори очите“, прехвърляйки риска на друга. Казуса го виждаме от настоящия случай.
  • От националните морски администрации зависи дали правилата ще останат на хартия или ще работят на практика.

Ако тези три „играчи“ действат в синхрон, „сенчестият флот“ се свива, в противен случай той се превръща в системен риск – за морето, за държавата и за обществото.

Ключовата роля за борба със „сенчестия флот“ в България се пада на Изпълнителна агенция „Морска администрация“. Положителни резултати не се постигат с отделни акции или успокоителни публични изявления, а с последователна държавна политика, основана на прозрачност, компетентност и поемане на ясна отговорност. Тук има много да се желае. 

Време е Морска администрация да оповести поне средносрочния си план за „Кайрос“. Краткосрочният е ясен – провлачване до рейд Бургас.

Провлачването не решава проблема,

а е пауза – и всяка пауза без план означава, че някой разчита временно да премести проблема извън полезрението. 

„Сенчестият флот“ обича такава среда, той съществува и функционира там, където контролът е формален, правилата се заобикалят, а институциите предпочитат да „лекуват симптомите“, вместо да назовават и отстраняват причините. 

„Сенките“ са хитри, говорят на езика на процедурите: „в процес е“, „no problemо“, „работи се“, „няма риск“ и така… без срок и без край.

Морската администрация не трябва да е пасивен регистратор на документи, а активен регулатор, който трябва да има знанията и смелостта да спира, задържа и обявява за немореходни кораби, когато наистина са немореходни и рискът за хората, околната среда и националната сигурност го налага. 

Въпрос: Какво възпира Морска администрация да обяви „Кайрос“ за немореходен и от там, че е рисков кораб? Или има колебание дали танкерът е немореходен? Тогава ……

"Хюстън, имаме проблем."

В крайна сметка борбата със „сенчестия флот“ е тест за зрелостта на държавата. Тя показва дали морската администрация служи на закона и обществения интерес, или допуска морето да се превърне в зона без правила. Само чрез навременното и обективно информиране на обществото за рисковете, статута и отговорните лица, както и прилагането на професионален, независим и прозрачен морски контрол, можем да предотвратим екологични катастрофи, да защитим крайбрежието си и да докажем, че в българските териториални води няма място за „сенки“, а само за ясно назована отговорност.

В понеделник, 15 дек 2025 започна операцията по провлачване на авариралия танкер, медиите казват, че ще бъде закотвен в Бургаския залив. Там ще си прави компания с друг танкер „Бадр“ – цъкаща екобомба. Май позабравихме този кораб, но той си цъка…. и в правно и в еко отношение.

И не на последно място, а на първо …. какво става с хората на борда на „Кайрос“; най-малко се говори за тях, но ЖИВОТЪТ ИМ НЕ Е  „СЕНЧЕСТ“, А НАД ВСИЧКО!

Сподели:

Коментари (0)

Босна и Херцеговина – 30 години след Дейтън

Босна и Херцеговина – 30 години след Дейтън

Споразумение ясно очертава върховенството на етническата логика във всички аспекти от следвоенното развитие на страната, а тази ситуация институционализира етничността като фундаментален политически принцип и ресурс – политическите права и представителството се намират в пряка обвързаност с етническата принадлежност

Как Московия присвои името „Русия“ и превърна историята в оръжие 

Как Московия присвои името „Русия“ и превърна историята в оръжие 

Кремъл издига историческите митове до ранга на политическа доктрина, така от учебниците до медиите и официалните речи – всичко поддържа тезата, че Украйна принадлежи към „руския свят“

Галеникът на социолозите

Галеникът на социолозите

За тези две години от управлението на София от Васил Терзиев, нито една социологическа агенция не ни е представила рейтинга на доверие, с който столичния кмет се ползва от обществото