Американският автомобилен гигант Ford официално призна, че е силно изостанал в надпреварата за електромобили спрямо китайските производители. В интервю по време на Aspen Ideas Festival, изпълнителният директор на Ford Джим Фарли определи напредъка на Китай като „най-унижаващото нещо, което някога съм виждал“.
По негови думи близо 70% от всички електрически превозни средства в света се произвеждат в Китай, а местните брандове вече доминират не само с обеми, но и с качество и вградени технологии. Според Фарли компании като Huawei и Xiaomi диктуват бъдещето на „умните автомобили“. В тях цялата дигитална среда на потребителя се интегрира автоматично, без нужда от сдвояване на устройствата — нещо, което западните производители все още не могат да предложат.
Един от големите проблеми, според Фарли, е, че технологични гиганти като Google и Apple така и не са навлезли сериозно в автомобилната индустрия. Това оставя големите автопроизводители сами да догонват новите стандарти.
„Техните разходи и качеството на колите им са много по-добри от това, което виждам на Запад“, заяви Фарли и предупреди: „Ако загубим тази битка, Ford няма бъдеще.“
Като пример за конкуренцията той посочи Xiaomi. През миналата година Фарли открито нарече китайската компания „индустриален гигант и потребителски бранд, много по-силен от автомобилните компании“. Той дори призна, че шофира Xiaomi Speed Ultra 7 от шест месеца и не иска да се разделя с него. Само преди месец Xiaomi обяви втория си електромобил – YU7, луксозен SUV, позициониран като по-достъпна алтернатива на Tesla Model Y. Поръчките надминаха 200 000 при стартова цена от 35 000 долара.
В отговор на тази конкуренция Ford обяви промени в стратегията си за електромобилите. Главният финансов директор на компанията Джон Лоулър съобщи, че някои планирани електрически SUV модели ще бъдат заменени с хибридни. Цената на този стратегически завой ще струва на Ford близо 2 милиарда долара.
Въпреки предизвикателствата акциите на Ford са се повишили с над 9% от началото на годината. Въпросът обаче остава: ще успее ли американската автомобилна легенда да навакса изоставането и да се конкурира с технологичното и ценово предимство на китайските си съперници?


Коментари (0)