19 Декември, 2025

Шефът на Ford: „Най-унижаващото нещо“ – Китай диктува правилата при електромобилите

Шефът на Ford: „Най-унижаващото нещо“ – Китай диктува правилата при електромобилите

илюстрация: Faktor.bg

Джим Фарли от Ford казва, че 70% от електромобилите се произвеждат в Китай и качеството им надминава западните модели. Как Huawei и Xiaomi печелят пазара и как Ford ще промени стратегията си, за да оцелее?

Американският автомобилен гигант Ford официално призна, че е силно изостанал в надпреварата за електромобили спрямо китайските производители. В интервю по време на Aspen Ideas Festival, изпълнителният директор на Ford Джим Фарли определи напредъка на Китай като „най-унижаващото нещо, което някога съм виждал“.

По негови думи близо 70% от всички електрически превозни средства в света се произвеждат в Китай, а местните брандове вече доминират не само с обеми, но и с качество и вградени технологии. Според Фарли компании като Huawei и Xiaomi диктуват бъдещето на „умните автомобили“. В тях цялата дигитална среда на потребителя се интегрира автоматично, без нужда от сдвояване на устройствата — нещо, което западните производители все още не могат да предложат.

Един от големите проблеми, според Фарли, е, че технологични гиганти като Google и Apple така и не са навлезли сериозно в автомобилната индустрия. Това оставя големите автопроизводители сами да догонват новите стандарти.

„Техните разходи и качеството на колите им са много по-добри от това, което виждам на Запад“, заяви Фарли и предупреди: „Ако загубим тази битка, Ford няма бъдеще.“

Като пример за конкуренцията той посочи Xiaomi. През миналата година Фарли открито нарече китайската компания „индустриален гигант и потребителски бранд, много по-силен от автомобилните компании“. Той дори призна, че шофира Xiaomi Speed Ultra 7 от шест месеца и не иска да се разделя с него. Само преди месец Xiaomi обяви втория си електромобил – YU7, луксозен SUV, позициониран като по-достъпна алтернатива на Tesla Model Y. Поръчките надминаха 200 000 при стартова цена от 35 000 долара.

В отговор на тази конкуренция Ford обяви промени в стратегията си за електромобилите. Главният финансов директор на компанията Джон Лоулър съобщи, че някои планирани електрически SUV модели ще бъдат заменени с хибридни. Цената на този стратегически завой ще струва на Ford близо 2 милиарда долара.

Въпреки предизвикателствата акциите на Ford са се повишили с над 9% от началото на годината. Въпросът обаче остава: ще успее ли американската автомобилна легенда да навакса изоставането и да се конкурира с технологичното и ценово предимство на китайските си съперници?

Сподели:

Коментари (0)

Нова повреда на мембрана в Блок 6 на АЕЦ „Козлодуй” – изпуска се водна пара в околната среда над централата

Нова повреда на мембрана в Блок 6 на АЕЦ „Козлодуй” – изпуска се водна пара в околната среда над централата

До момента няма информация за поредната авария – нито от ръководството на АЕЦ „Козлодуй”, нито от Агенцията за ядрено регулиране

Митническите задължения се превалутират автоматично

Митническите задължения се превалутират автоматично

Виртуална сметка за митнически задължения улеснява вноса в първите дни на 2026 г.

ББР и ОББ подписаха споразумение по програма InvestEU

ББР и ОББ подписаха споразумение по програма InvestEU

Гаранцията ще осигури финансиране за бизнеса на стойност над 300 млн. евро и 35 млн. евро за устойчиви инвестиции