В БНР назрява напрежение и може би дори конфликт заради намерението на генералния директор на радиото Милен Митев да освободи главния диригент на симфоничния оркестър Марк Кадин. Роденият в Украйна маестро работи в обществената медия от 2017 г. и договорът му изтича през тази година.
Скандален е фактът, че музикантите от оркестъра на националната медия, който Кадин ръководи от близо пет години, са изключително доволни от него и искат той да остане, но ръководството на националното радио е решило да го освободи, като организира конкурс за диригентското място.
Решението на Митев вече е било съобщено на среща с работещите в оркестъра. Като катализатор на желанието на ръководството да се освободи от Кадин източници от БНР посочват включително и неговата публична позиция срещу войната на Владимир Путин в Украйна. През последните месеци музикантът даде множество интервюта, в които осъди агресията на Кремъл. Хора в БНР споделят, че в последно време по шефските етажи на радиото за Кадин се говори като за „онзи украинец“.
Този случай е поредното доказателство, че в БНР се води открита пропаганда в полза на Русия, а от ефира се лее език на омразата към европейските ценности. Примерът с украинския диригент е в пълен разрез с отношението на европейците към украинците, които получават безрезервната им подкрепа, а у нас се пропагандират опорките на Кремъл.
Музикантите от БНР са написали открито писмо с искане да продължат работата си с Марк Кадин. Писмото вече е изпратено както до директора Митев, така и до Управителния съвет на БНР, до Съвета за електронни медии, до комисията по култура в Народното събрание и до министъра на културата. То е подписано от огромната част от около стоте щатни музиканти в оркестъра на БНР.
Вижте пълния текст на писмото на оркестрантите в БНР:
Уважаеми госпожи и господа,
Обръщаме се към вас по повод предстоящото изтичане на трудовия договор на Главния диригент на СО на БНР, г-н Марк Кадин.
Ние, оркестрантите от Симфоничния оркестър, искаме да изразим своето мнение за изминалите пет години съвместна работа с нашия настоящ диригент. Това беше действително труден период за всички нас, поради редица обективни обстоятелства - ниски заплати, малко странични участия на оркестъра, няколко смени на директори на Музикалната къща, а накрая и пандемията COVID 19. Въпреки всичко това Марк Кадин не само остана при оркестъра, но се превърна във фактора, създаващ необходимата за творческата ни дейност атмосфера - спокойствие, взаимно уважение, не толериране на интриги от вътрешно и външно естество, и най-вече - изключително професионално отношение към нашата дейност.
През тези години имахме концерти, които включваха рядко изпълнявани произведения и прекрасни солисти, много от които млади, изгряващи таланти, лауреати на международни конкурси. Участвахме и във всички български фестивали, макар и в условията на пандемия. Марк Кадин организира и турне на оркестъра в Южна Корея, което беше отразено с блестящи рецензии.
По отношение на звукозаписната работа, която е нашата основна дейност, Марк Кадин показа много прецизност и умения, чрез които успя да надгради досегашната практика на Симфоничния оркестър. Това може да се чуе от направените в този период записи, предимно на музика от български композитори.
През целия този пет годишен период Марк Кадин работи постоянно и неотлъчно с оркестъра - професионално, с нужното уважение и разбиране. Изградихме помежду си доверие на едно изключително ниво – и в професионален, и в човешки аспект. Можем да кажем, че към момента има необходимата синергия между оркестър и диригент. Излишно е да ви убеждаваме колко важно е това за нашата творческа дейност.
В тази връзка, считаме за крайно неприемлива идеята да се прави конкурс за Главен диригент поради следните причини:
За над 70 години от създаването си досега, такъв прецедент няма - винаги са канени изявени български диригенти, а за първи път преди 5 г. и чуждестранен.
Световната практика, засягаща подобни на нашия състави е същата - да се канят прочути, доказали се имена.
Недопустимо е външно жури, свързано с Министерство на културата, което няма отношение към спецификата на нашата работа, да оценява качествата на кандидата за главен диригент, прокарвайки конюнктурни или политически интереси.
Като имаме предвид принципно сложните взаимоотношения между диригент и оркестър и оценявайки високо съвместната ни работа досега, изразяваме наше-то категорично желание договорът на Главния диригент на СО на БНР г-н Марк Кадин да бъде продължен. Нека не разваляме нещо хубаво, доказало се във времето. Нека, на фона на хронично ниските заплати, запазим добрата атмосфера на взаимно уважение, доверие и професионална колаборация между най-голямата структура в БНР и нейния творчески ръководител.
Конкурсът за нов диригент на оркестъра на радиото още не е обявен официално, като очакванията са това да се случи след края на музикалния сезон през юни. В историята на БНР конкурс за диригентската позиция никога не е провеждан, като по традиция тя се заема след покана от страна на ръководството до някое известно и утвърдено име. Такава е практиката и в другите известни симфонични оркестри в Европа и по света.
От ръководството на БНР отговориха на „Сега“, че писмото ще бъде разгледано на заседание на Управителния съвет на радиото. След това ще бъде изнесена информация за резултата от обсъждането. Шефовете на обществената медия съобщават и че конкурсът за главен диригент на симфоничния оркестър ще бъде обявен публично, както и условията за участие в него.
Още от Арт Фактор
Премиера: "Моите истории" на Георги Борисов в Софийска градска художествена галерия
Двутомното издание на бележития български творец ще бъде представено от Тони Николов и Румен Леонидов
HBO попари киноманите: Мини сериалът „Пингвин“ приключи…(Видео)
Базиран на комикси на DC, в него няма супергерои - само обикновени смъртни хора с обичайните си скучни планове за живота
Археолози откриха най-старата азбука в древна гробница в Сирия
Писмеността е датирана около 2400 г. пр.н.е., като тя предхожда с около 500 години други известни азбучни писмености.