Синиша Ивановски, директор на "ЖРСМ Инфраструктура", заяви, че Северна Македония активно напредва с изграждането на железопътната връзка към България по стратегически важния Паневропейски транспортен коридор 8, но засега не получава аналогична ангажираност от страна на българските власти.
„Ние изпълняваме поетите ангажименти, строителните дейности напредват с финансиране от ЕС и международни институции като ЕБВР. Въпреки това, от страна на България няма реален напредък – няма започнати дейности, няма яснота за конкретни срокове“, подчерта Ивановски по време на транспортен форум в Скопие.
По думите му Скопие многократно е изпращало официални писма и покани за координация, но от София липсва реакция.
„Става дума за инфраструктура, която би имала не само икономическо, но и геополитическо значение за свързаността в региона. Не е само наш проблем, това е пропусната възможност за целите Балкани“, коментира той.
Същевременно Ивановски акцентира, че Северна Македония развива с приоритет и Коридор X, който свързва Гърция със Сърбия и Централна Европа. По негови думи, трафикът по това направление е значително по-натоварен и предлага реални икономически ползи за страната – както в сферата на търговията, така и за пътническия транспорт.
По-рано македонските власти обявиха, че финалният участък от Коридор 8 до българската граница трябва да бъде завършен до 2027 г. със средства от ЕС в рамките на инициативата за Западните Балкани. Ако не бъде изградена синхронизирана връзка от българска страна, линията рискува да остане "инфраструктура в изолация".
Северна Македония отново се опитва да измести отговорността и да пренапише фактите по ключовия инфраструктурен проект Коридор №8. Вместо конструктивен диалог, в Скопие залагат на познатия подход – обвинения, изопачаване и дипломатически димки.
След като българският министър на транспорта Гроздан Караджов обяви преди близо два месеца, че София е напълно готова да подпише ново споразумение със Скопие за изграждането на трансграничен тунел по трасето, македонското транспортно ведомство контрира с обвинения, че България „изопачава фактите“.
Караджов обясни, че става дума за тунел, разположен точно на границата, който ще бъде общо съоръжение. България вече е сключвала подобно споразумение със С. Македония, но новата версия от месеци чака одобрение от македонска страна.


Коментари (0)