Умишлено е избран най-трудния маршрут, за да се напомпа цената
„За изграждането на жп линията до България (Коридор 8 – бел.ред.), както и при магистралата до Блаце, е избран най-трудният маршрут, за да се напомпа цената“. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта на Северна Македония Александър Николоски в интервю за седмичника „Фокус“.Николоски каза, че правителството на РСМ е решило да прекрати процедурата по проекта за Коридор 8 най-вече заради прогнозната цена, която според него е 24 млн. евро на километър.
„Само за илюстрация, цената на една високоскоростна железопътна линия навсякъде в Европа с 200 километра в час е от 4 до 10 милиона евро, в зависимост от терена. Тук, за железопътна линия, която ще се движи с 60 километра в час, тя е 24 милиона евро. Подобно на Блас, избран е най-трудният маршрут. Не знам дали обществеността знае, но единственият начин да се построи третата отсечка е чрез железопътна линия като в каубойските филми. Теренът е толкова планински и лош, че материалите и работниците могат да се транспортират само по железница. Камионите нямат достъп. Безпрецедентна работа! Логичният въпрос към моите предшественици е защо железницата е проектирана по този начин? Защо са планирани 2 тунела под Крива Паланка в допълнение към един тунел, който не свършва никъде?“, казва министърът.
Според него трасето е подбрано така, че да бъде завишена цената за построяването му. Той добави, че новото правителство не е така глупаво, че да приеме такава цена за проект, който, според него, вероятно никога няма да бъде построен.
Николски твърди, че за проекта са кандидатствали само несериозни компании и че България не прави нищо.
Според транспортния министър сегашното правителство иска и ще построи железницата, но по-евтино и по по-рационален начин, като проектира ново трасе, което да съвпада с това на България.
„Не знам дали видяхте, България каза, че индикативната цена за нейната част е 1,2 млрд. евро. Откъде България ще намери тези пари? Това са много пари за която и да е държава. Ние харчим 560 млн. евро, а те харчат 1,2 млрд. евро за железница, която ще се движи със скорост 60 км/ч“, заяви Николски.
Той коментира и изграждането на високоскоростна железница по Коридор 10, по който ще бъдат разположени множество икономически зони.
„Най-важните коридори минават покрай Вардар, а за тези коридори в историята са се водили световни и балкански войни. Сега трябва да бъдем умни и да ги използваме. Магистрала, за щастие, имаме, трябва да построим високоскоростна железница и буквално като блокчета лего от лявата и дясната страна на високоскоростната железница да организираме икономически зони, където ще има фабрики, които ще бъдат основната добавена стойност в македонската икономика, защото всеки, който произвежда, ще иска бързо да транспортира и изнася стоките. Тези стоки ще тръгват от две големи пристанища (Солун и Атина) и ще могат да бъдат в Будапеща, Виена или Прага за няколко часа с високоскоростен влак“, каза Николски.
„Трасето Атина - Солун вече е завършено, то е финансирано от Гърция и ЕС. Белград - границата с Унгария е завършена, Унгария я изгражда в своята част, сега трябва да се построят Белград - Ниш, Ниш - Скопие и Скопие - Солун. За Белград - Ниш ЕС отпусна на Сърбия 600 млн. евро, отчасти заеми, отчасти безвъзмездни средства. Сега те трябва да намерят финансиране за Ниш - Скопие, така че трябва да видим с гърците да намерят финансиране. „Моята политическа позиция е, че финансирането трябва да бъде вътрешно, или от ЕС, или от партньорите от Алианса на НАТО, и нищо извън това“, обясни вицепремиерът.
Според неговите оптимистични оценки изграждането на такъв инфраструктурен проект ще отнеме 7 години - от проектирането до изпълнението.
„Ще ви кажа една оптимистична версия. Ще ни трябват 2 години за проектиране и още 5 години за изпълнение, така че ако ВМРО-ДПМНЕ получи втори мандат, ще го завършим до края на втория мандат“, подчерта Николски./ БГНЕС
Още от Свят
Украйна разработва няколко нови балистични ракети
Министърът на отбраната Рустем Умеров по-рано заяви, че към края на 2024 година или през 2025 година ще има информация за „мащабна ракетна програма“
През ноември Русия отбелязва рекордни загуби на жива сила и техника
Руската тактика вероятно ще продължи да води до големи загуби в бъдеще
Подробни планове на британски затвори изтекоха в "тъмната мрежа"
Има опасения, че ще бъдат използвани за контрабанда на наркотици и оръжия или за организиране на бягства