Скандалът с подкупа, поискан от служители на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА/ДАИ) от шофьори на Роби Уилямс, постави агенцията в центъра на политическия дебат. Докато се обсъждат мерки срещу корупцията на пътя (като бодикамери за инспекторите), в сянка остана друг проблем – контролът върху обучението на бъдещите водачи - тема, която разглежда в своя статия lex.bg.
Вместо да се фокусира върху изпитите и корупцията при одобряване на бъдещите млади шофьори, ИААА е въвела нова, силно оспорвана мярка за следене:
- GPS проследяване на курсисти и инструктори по време на теоретичните и практическите занятия, въведено от 12 юли 2025 г.
- Инструкторите трябва да използват специално приложение („БГеРегАвтошкола“), което изисква достъп до камерата, звука и местоположението на устройството им.
Сдружението „Българска автоинструкторска колегия“, подпомогнато от адвокати, сезира Върховния административен съд (ВАС), оспорвайки законността на GPS проследяването.
Основният им аргумент е, че мярката е въведена в нарушение на Закона за нормативните актове и правилата за защита на личните данни. От друга страна проследяването е въведено не с Наредба, а с вътрешноведомствен акт на директора на ИААА.
Според жалбоподателите, този "неправомерен подход" позволява на чиновник да създаде система за събиране и обработка на лични данни чрез GPS проследяване, без да има законово основание и без никакъв парламентарен контрол.
Инструкторите подчертават, че мярката може да се окаже неефективна, тъй като едва ли ще доведе до подобряване качеството на обучението. Тя по никакъв начин не гарантира присъствието на курсистите в колата или залата, където се провежда тестовото изпитване.
Затова настояват контролът да се фокусира върху надеждността на изпитите – например, чрез въвеждане на камери, които да следят педалите по време на кормуване, за да се елиминира фалшифицирането на умения на бъдещите млади шофьори и несъстоятелното раздаване на шофьорски книжки.


Коментари (0)