Александър Николоски
Коридор 8 е част от т. нар. Коридор за мобилност на НАТО, но управляващите в Скопие го смятат за „провалена инвестиция“
Поредният опит на македонския вицепремиер и министър на транспорта Александър Николоски за саботаж на транспортния Коридор 8 претърпя крушение.Дясната ръка на Християн Мицкоски лъже, че София няма ясен план как да завърши частта от проекта на своя територия. Твърденията на Николоски, че България е провалила три срещи със Северна Македония в Брюксел, относно стратегическата инфраструктура, не отговарят на истината.
Българското Министерство на транспорта съобщи за БГНЕС, че такава среща ще се проведе на 16 октомври в белгийската столица. Тя ще бъде на ниво заместни-министри и представители на Европейската комисия /ЕК/. На нея предстои да бъдат обсъдени всички текущи и бъдещи дейности по реализацията на Коридор 8 от двете страни на границата.
Относно непрекъснатите твърдения на министър Николоски, че България няма план за развитието на Коридор 8 и по-конкретно на отсечката от село Гюешево до границата, от ведомството заявиха:
„Участъкът от гара Гюешево до входа на трансграничния тунел „Деве баир“ е включен за изпълнение през настоящия програмен период на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. Индикативната стойност за изграждане на липсващата жп връзка е в размер на 65 млн. лева, които са предвидени за финансиране от програмата, a проектът трябва да бъде завършен до 2030 г. До края на 2024 г. предстои изготвянето на техническия проект за участъка от Гюешево до входа на тунела, административните процедури със заинтересованите институции по график трябва да приключат до средата на 2025 г. До края на 2026 г. ще бъдат завършени процедурите по отчуждаване и провеждането на обществена поръчка за избор на изпълнител. Към момента са изготвени технически паспорти на съществуващите гари и междугария, които се запазват в обхвата на проекта; кадастрални карти и регистри; актуализиран aнализ разходи-ползи; технически проект за елементите на железопътната инфраструктура, технически спецификации и приложения, изготвени и одобрени кадастрални карти и кадастрални регистри; геодезически доклад и инженерно - геоложки доклад и изготвена стратегия за изпълнение на строителството. В момента е в процес на изпълнение техническо проектиране и изготвяне на устройствени планове, като приоритетно се разработват проектни решения в участъка от гара Гюешево до входа на тунел „Деве Баир“, заявиха от МТС за БГНЕС.
Припомняме, че през последните месеци македонският премиер Християн Мицкоски и неговият подчинен Николоски провеждат мощна кампания срещу изграждането на скоростната жп линия до българската граница - част от Коридор 8, която свързва Черно с Адриатическо море. Тя започва от българските пристанища, минава през Скопие и стига до албанското пристанище Дуръс, а оттам и до Италия.
От друга страна, македонското правителство фаворизира транспортните връзки със Сърбия. Мицкоски и Николоски дори поискаха прехвърляне на средствата от Коридор 8 към Коридор 10 (по направление север-юг), който свързва гръцкото пристанище Солун със Скопие, Белград и Будапеща. Тази идея беше категорично отхвърлена от страна на Европейския съюз. От делегацията на блока в Скопие подчертаха, че пренасочването на европейския пари е невъзможно, както и че "има ясни срокове какво да се направи и докога да бъде свършено (от македонска страна)". Такава беше е позицията и на Европейската инвестиционна банка /ЕИБ/, която има значително финансово участие.
Правителството на Северна Македония твърди, че връзката с Белград и Солун е много по-важна за местната икономика, за разлика от маршрута Варна-Дуръс. Последният е част от т. нар. Коридор за мобилност на НАТО, но управляващите в Скопие го смятат за „провалена инвестиция“ и го обявиха за „корупционен проект“.
Николоски неотдавна каза, че жп маршрутът е твърде скъп и струва около 20 милиона евро на километър, а "България дори нямала готов проект" - твърдение, което беше опровергано с документи от Националната компания „Железопътна инфраструктура“.
Николоски обяви и изтеглянето на членовете на Комисията за изграждането на третата фаза на жп линията с България. Мицкоски пък съобщи, без да предостави доказателства, че е имало опит да бъде „подкупен“. В последния доклад на ЕК за Северна Македония беше подчертано, че трябва спешно да се ускори строителството на Коридор 8.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг