5 Декември, 2025

SOS: „Сенчестият“ танкерен флот гребе пари за подлата война на Путин, вещае екологична катастрофа

SOS: „Сенчестият“ танкерен флот гребе пари за подлата война на Путин, вещае екологична катастрофа

Снимка: БГНЕС

Паметно звучат думите на генерал-лейтенант Джордж Патън: „Ние не сче способни да разберем руснаците, както не можем да разберем китайците или японците. В допълнение към другите азиатски черти на характера руснаците не уважават човешкия живот, всички са кучи синове, варвари и хронични алкохолици...Само ми дайте заповед и ще ги изхвърля отвъд Висла“

Капитан I ранг о. з. Васил Данов,

Атлантически съвет на България

Добрата новина е, че приходите на Руската федерация от петрол се сриват по-бързо от разчетите, заложени във финансовите планове на кремълските агресори. Една трета от очакваните приходи са се изпарили поради спад на цените на световните пазари и затягането на санкциите, предприети от G-7. 

През юни т. г. спадът на постъпленията от търговията с петрол достига 30% в сравнение с юни миналата година. Сривът в най-доходоносния бизнес на суровинната руска сатрапия дойде като следствие от падащите цени, свиващите се руски пазари и все по-строгите санкции срещу „сенчестите“ флотилии, които незаконно или полулегално все по-трудно и все по-надалеч продават течното си злато. 

Според икономически наблюдатели, сме свидетели на истински колапс на най-доходоносния отрасъл на путиномиката, който доскоро пълнеше почти половината от руския държавен бюджет.

Кой казваше, че санкците „не работят“?

„Ненужните“ и „неработещи“ санкции, както твърдят президентът Радев и негови подгласници, доведоха руския бюджетен дефицит до 2,5%  от БВП на най-въоръжената бензиностанция в света. В абсолютна стойност посоченият бюджетен дефицит достига 45 млрд. долара, което заплашва хазната с тежък недоимък и най-вече с анемия във военните доставки за мръсната война срещу суверенна Украйна.

Засега „сенчестият флот“ се оказва един от малкото 

спасителни пояси за кесията на Кремъл

Според Европейската комисия, "сенчестият флот" се състои от стари и недобре поддържани танкери, без ясен собственик или компания, наела плавателния съд. Подобни кораби избягват санкциите, наложени на Русия, като използват изцяло фалшиви или подправени документи, плават с изключени системи за разпознаване (транспондери) и в зависимост от ситуацията често сменят националния си флаг с „по-удобен“. „Сенчестите“ танкери най-често са регистрирани в Панама, Либерия, Малта или Маршаловите острови. Около 37% от тях все още са собственост на европейски държави, сред които далеч преди другите се откроява Гърция.

Към световния „сенчест флот“ специалистите причисляват около 670 танкера. Повечето от тях не притежават надеждна застраховка, предоставена от солидни компании. Значителна част от корабите са регистрирани като собственост на офшорни фирми, но самите офшорни фирми са с неизвестен собственик и при авария непрозрачният анонимен собственик не заплаща нито материални, нито екологични щети.

Според Windward Ltd., израелска консултантска компания, специализирана в изчисляване на морския риск с помощта на изкуствен интелект и сателитни изображения, сред „сенчестите танкери“ преобладават ветерани с над 20-годишна възраст. Само 5% са превозвачите, построени преди 5-6 години; 10% са на възраст от 5 до 10 години и 12% са спуснати на вода преди 10-12 години.

След началото на агресията си срещу Украйна и след първите санкции Русия е закупила поне 230 европейски и американски танкери на обща стойност около 6,3 млрд. дол. за превоз на петрол и на петролни продукти. Фирми-собственици от Европа и САЩ изгодно са продали корабите си на компании от Индия, Хонгконг, Виетнам и др. държави, които не подкрепят санкциите, наложени от Групата на седемте (G7) през септември 2022 г.

Схемата, по която е съставен и функционира руският „сенчест флот“, бе разкрита от разследващи журналисти от консорциум на европейските медии, сред които главна роля изигра изданието Follow the Money („Следвай парите“). Най-голям брой танкери за „сенчестия флот“ са предоставили гръцки корабособственици (127), компании от Великобритания (22) и Германия (11 кораба). Свидетелство за пробив в общата санкционна политика е фактът, че в солидната танкерна армада, пренасяща руски петрол, могат да бъдат преброени кораби от 21 страни от общо 35-те държави, приели санкции срещу петролния износ на РФ.

В доклад от 2024 г. Конгресът на САЩ прави извода, че ако в Световния океан оперират не повече от 7 500 танкера, 1 500 от тях превозват петрол, подлежащ на санкции.

SOS от черноморски обитатели!

На 15 декември 2024 г. при силна буря руският танкер „Волгонефт-212“ потъна близо до Керченския проток. Почти по същото време до кавказките брегове танкерът „Волгонефт-239“ се разцепи на две. В танковете на двата кораба имаше повече от 8 хил. т мазут, част от които се изляха в морето. С присъщата им наглост руските власти се впуснаха да омаловажават щетите, но екологичната катастрофа бе очевидна. Бяха замърсени морските води от грузинското крайбрежие до шелфа в северно Черно море. Според еколози, последиците ще тегнат върху флора и фауна близо десетилетие. Загинали са повече от 80 черноморски делфина и неизяснен брой други черноморски обитатели. Въпреки похвалните усилия на руски еколози след опитите да бъдат спасени и почистени от мазута са загинали от 60 до 80% от няколко хиляди птици. 

Танкерите от серията "Волгонефть" са най-масово произвежданите в СССР кораби от клас "река-море". Двата "Волгонефта" (№212 и №239) са построени съответно през 1969 и 1973 г. При „модернизация“ и ремонт в по-нови времена съветските рационализатори отрязали по десетина метра от средната част на танкерите и после смело заварили двете половини. Бурята оценила по свой начин здравината на корпусите, като разцепила танкерите-инвалиди точно по линията на заварките.

В преследване на „бързи“ нефтодолари през 90-те години на миналия век Русия пренебрегна необходимостта да модернизира флота си от малотонажни танкери и сега жъне плодовете на десетилетното си бездействие. През последните години държавните петролни компании бяха принудени да отделят милиарди долари за транспортиране на петролни продукти с кораби от типа „Волгонефт“, без да се притесняват от състоянието на амортизираните танкери.

Корабите от „сенчестия флот“ често представляват и 

навигационна опасност

след като плават с изключени транспондери в грубо нарушение на правилата на Международната морска организация (IMO). Сблъсъкът с подобен кораб прилича на автомобилно произшествие, при което извършителят е пийнал непълнолетен джигит без книжка, отмъкнал колата на баща си, за да „покара малко“ с приятели.

В края на 2023 г. IMO прие специална резолюция, с която призова държавите-членки да предприемат строги мерки срещу фалшиви регистрации на кораби и да засилят контрола на танкерите в пристанищата си. Като специализиран орган на ООН IMO досега се ограничава с констатации и общи призиви. Зачестилите аварии и екологични бедствия би трябвало да засилят тревогата и активността на IMO.

Според агенция Oilprice, към средата на май 2024 г. са били регистрирани малко над 50 произшествия с танкери от „сенчестия флот“. Най-честите аварии са пожари, повреди на двигателите, сблъсквания, повреди на прибори и устройства за управление и изтичане на петрол. Явно данните са официални и силно занижени. 

Бандити с двойно предназначение

„Сенчестият“ руски флот бе уличен в саботажни операции в Балтийско море, където уж случайно руски и други танкери „изпускаха“ котвите си и оряха с тях десетки и даже стотици километри в плиткото дъно, като режеха подводни кабели за комуникации и енергийни трасета, жизненоважни за икономиките и националната сигурност на тези държави.

В специално изявление генералният секретар на НАТО Марк Рюте посочи серия от преднамерени щети върху кабели, свързващи Литва и Швеция, Германия и Финландия, Естония и Финландия. Редно е да припомня, че близо 50% от „сенчестия“ руски флот редовно пресича Балтийско море. 

Американски и европейски разузнавателни агенции наивно допускат, че щетите са резултат от непрофесионални или немарливи действия на капитани и екипажи от лошо поддържани кораби. Но повечето политици и морски експерти от балтийските държави са категорични, че подобни инциденти са елемент от руска стратегия за саботаж и хибридна война, целяща да всее страх от „несокрушимая и легендарная“ и раздор сред държавите от НАТО и ЕС.

„Сенчестият“ руски флот съществува само благодарение на страните, които желаят да купуват санкциониран руски петрол, без да се солидаризират с политиката на водещите западни държави и без да ги е еня за трагедията на милиони украински граждани. В тази група засега участват Китай, Индия, Турция, Египет и Обединените арабски емирства. С частично изключение на Турция правителствата на посочените държави предпочитат краткосрочните печалби и изгоди от търговията с Русия, като рискуват да станат жертви на екологични или навигационни катастрофи, предизвикани от старите, неподдържани и лошо управлявани кораби от „сенчестия“ руски флот.

През януари 2024 г. уж пасивният американски президент Джо Байдън наложи 

най–сериозните към онзи момент санкции 

срещу нефтената промишленост на РФ. Санкциите засегнаха петролните гиганти "Газпром нефть", "Сургутнефтегаз" и повече от 180 кораба от „сенчестия“ руски флот.

От 20 май т. г. Съветът на Европа въведе 17-ия пакет санкции срещу Русия. Новите санкции усилват натиска върху изчерпаната и задъхваща се икономика на държавата-агресор, ограничават достъпа й до военни и технологии с двойно предназначение, намаляват приходите от износа на енергоносители и въвеждат по-строги ограничения за близо 190 кораба от „сенчестия“ флот.

Съюзниците от балтийските и от други натовски държави организираха учението „Baltic Sentry“, в което участваха десетки кораби, бойни самолети и морски дронове, хиляди военнослужещи, командири и щабни офицери. Бяха отработени бойни действия и съвместни операции срещу руската мрежа от кораби, „представляваща  сериозна заплаха за морската и екологичната сигурност в региона на Балтийско море и в света“.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп удължи с още една година забраната за достъп до американските пристанища на кораби, плаващи под руски флаг или свързани с Руската федерация по друг начин. Документът бе публикуван във Федералния регистър на САЩ. Забраната се отнася както за престой, така и за движение във всички американски пристанища.

„Удължавам с една година действието на извънредното положение по отношение на Руската федерация и извънредните правомощия, свързани с регулирането на престоя и движението на свързани с Русия кораби в пристанищата на Съединените щати“, се казва в указа на американския президент.

По-рано 

британските ВМС бяха принудени да задействат ядрена подводница 

за да отправят предупреждение към руски разузнавателен кораб, който се навърташе в близост до стратегически важни подводни кабели. Руснаците нагло картографират разположението на стратегическите подводни комуникационни линии, използвани от западните държави. В сайта на британското Министерство на външните работи бяха посочени 47 санкционирани танкера. Медиите коментираха, че „Лондон прободе в сърцето руската схема за доходи от продажбата на енергоносители, чрез която се финансира путинската война“. Въпреки ограниченията през последната година подложените на санкции плавателни съдове са превозили продукция на стойност 4,9 млрд. дол.

Гръцкият военен флот блокира прехвърлянето на руски нефт от танкер на танкер

През последните месеци Атина издава и удължава действието на предупреждения за военни учения край Лаконския залив и край остров Китира, като призовава търговските и други кораби да избягват тази зона.  В опит да попречи на прехвърляне на руски петрол от кораб на кораб край бреговете на страната гръцките ВМС нееднократно изпращат известия до мореплавателите, с които забраняват корабния трафик край бреговете на Южен Пелопонес и околния район.

Похвални са усилията на 12-те държави от басейна на Балтийско и на Северно море да координират усилията си срещу незаконните и враждебни маневри на руските „сенчести флотилии“, които усърдно трупат кървави пари в бюджета на руския агресор. Необходими са още по-категорични и широкомащабни санкции, за да бъде затворена огнедишащата пещ  на войната.

И всяка сутрин, когато чуем за нощни бомбардировки на мирни градове и за десетки убити деца, жени и възрастни украинци, би било полезно да си спомним думите на генерал-лейтенант Джордж Патън - един от най-забележителните американски пълководци от Втората световна война:

„Берлин ме ужаси! Изтребихме един добър народ, за да го заменим с диви монголци. След това цяла Европа може да стане комунистическа.

Ние не сче способни да разберем руснаците, както не можем да разберем китайците или японците. В допълнение към другите азиатски черти на характера руснаците не уважават човешкия живот, всички са кучи синове, варвари и хронични алкохолици...

Само ми дайте заповед и ще ги изхвърля отвъд Висла“.

Сподели:

Коментари (0)

Лицата на терора: различните форми на насилие лице в лице

Лицата на терора: различните форми на насилие лице в лице

Медии и новите предизвикателства пред обществото – как да се противопоставим, борбата с тероризма започва с разбирането му

Доклад на европейска разузнавателна служба разкрива шокираща история зад мирния план на Тръмп за Украйна

Доклад на европейска разузнавателна служба разкрива шокираща история зад мирния план на Тръмп за Украйна

Документът описва подробно тайните търговски и икономически планове, които администрацията на Тръмп разработва с Русия, включително съвместен добив на редкоземни метали в Арктика

Европа мисли за немислимото: Отмъщение срещу Русия

Европа мисли за немислимото: Отмъщение срещу Русия

Държавите обмислят съвместни настъпателни кибероперации и изненадващи военни учения, докато Москва засилва кампанията си за дестабилизиране на съюзниците от НАТО