27 Ноември, 2024

Стефан Дечев представя „Стамболов след Стамболов“

Стефан Дечев представя „Стамболов след Стамболов“

Стефан Дечев

На 9 декември, петък, от 19 часа историкът Стефан Дечев представя новото си изследване „Стамболов след Стамболов“. Книгата е разказ за Стамболов след Стамболов, за това как той е виждан и запомнен от българската общественост и популярно съзнание след трагедията, разиграла се на столичната ул. „Раковски“ в началото на юли 1895 г. и довела до неговата мъчителна гибел. Авторът поставя изследователски въпроси, които са свързани със спомена и паметта за една ключова за българската история фигура на революционен деец, поет, журналист, бунтовник, политик и държавник. Разгледан е „следживотът“ на Стамболов в политическия печат, литературата, историографията, учебниците по история, публичната обществена памет, политическите дискусии, различните места на памет, политическия фолклор, възпоменателните практики, медиите, киното и т.н. Не на последно място, в края се прави опит да се отговори и на въпросите: защо и как определени личности стават значими исторически фигури? Как точно това е свързано с националното развитие в хода на времето от края на XIX в. насам в различни исторически контексти, та чак до наши дни?

Авторът предостави за читателите на Faktor.bg откъс от книгата:

Декември 1984 г. – Търновската научна сесия и нейните изненади

Още през 1983 г., изглежда, все по-упорити стават усилията за организиране на научна проява във Велико Търново, която да бъде посветена на Стефан Стамболов. По този начин споменатата по-горе и подхвърлена през декември 1981 г. идея на Тончо Жечев продължава да е актуална за някакъв тесен кръг интелектуалци, но с ясното съзнание, че центърът на подобно събитие ще бъде върху дейността на Стамболов като публицист, поет и преводач.

Едно е ясно. Очевидно 130-годишнината от рождението на Стамболов може да се смята като повод, при който радетелите за умерена и балансирана оценка решават да действат. Така през 1984 г., по инициатива на Великотърновския университет, се провежда научна сесия. Показателни за ситуацията и атмосферата тогава са няколко факта. По това време на дома на Стамболов в града все още няма поставена паметна плоча. Вече навлязъл по-дълбоко в проблематиката, литературният историк Иван Радев си спомня за настроенията по онова време: „Все по-често в разговорите около юбилейни чествания и „тържествени проверки“ се коментираше липсата на името на Стамболов сред имената на участниците в революционните борби, на портрета му – сред портретите на Раковски, Левски, Бенковски, Ботев...“. Но все пак литературният историк не пропуска да направи след дълго време и следната важна констатация по отношение на живота на паметта за Стамболов през комунистическите десетилетия: „Дори и в годините, когато над делото му тегне – пълна забрана ли, пълна забрава ли? – никой не посяга да заличи или да подмени имената на два запомнящи се обекта: Стамболовия мост, Стамболовия хан...“. 

По този повод ми се ще да отбележа и следното. С Указ № 334 от 13 юли 1951 г. софийското село Стамболово, недалеч от Ихтиман, е преименувано от новата комунистическа власт на Бодрово. Инициативата е на Вълко Червенков, който решава да зарадва съветския посланик в София Михаил Бодров. Останалите три населени места с име Стамболово – в Търновско, Хасковско и Русенско, се запазват през целия комунистически период. Името на русенското село Стамболово, община Борисово, е уточнено със специален Указ № 960, подписан на 23 декември 1965 г. Заедно с това търновското е разположено на важния път от Велико Търново за Плевен, а от 1921 г. на север от селото е построена и железопътна гара Михалци-Стамболово, на важната ж.п. линия София – Варна. Именно в хасковското Стамболово от 16 – 17 септември 1985 г. насетне започва да се провежда и най-значимият фестивал на сватбарската музика – надсвирването, официално наричано „Национална среща на оркестрите за народна музика“. 

Междувременно организирането през 1984 г. на научна сесия, посветена на Стамболов, не се оказва лесно. В началото е налице стремеж да се направи всичко възможно за да не се ангажира целият Великотърновски университет, а единствено два от неговите факултети. Оказва се още, че не може проявата да се проведе без одобрителната санкция на Окръжния комитет на Българската комунистическа партия в старопрестолния град. Алгоритъмът, по който се организира събитието, се изработва от отговарящите за тази сфера Маргарита Кемалова и Йордан Димитров. По този повод Ив. Радев си спомня: „Трябвало да се говори не за „юбилейна“, а за „научна сесия“, каквато можем да си обявим и осъществим в рамките на Университета. Не бивало да се афишира статутът ѝ на „национална“ или „общонародна“, а да ѝ се придаде характер на местно, вътрешноуниверситетско и скромно начинание“. Неслучайно издаването на самите доклади, поради страх на организаторите, е забавено с цели три години и става едва в края на 1987 г., като носи годината 1988. Осъществява се в търновска офсетова печатница в доста неугледен външен вид. Самото забавяне ми се струва показателно. Всеки, който познава онова време, знае добре, че разликата между 1984 – 1985 г. и 1988 г. не беше малка. Тиражът пък е едва 500 бройки. 

Самите организатори настояват научното ръководство на сесията да бъде поето от Илчо Димитров, с очевидни опасения за възможните неприятности, че се организира и провежда подобно събитие. В печата за самата сесия се появяват съвсем кратки и незабележими бележки. Всъщност „полулегалността“ на проявата в някакъв смисъл издава и фактът, че тя се провежда все пак не в началото на 1984 г., когато е самата 130 годишнина от рождението на Стамболов, а чак през декември. Замислена е дори преди всичко като сесия, посветена на националреволюционната дейност на Стамболов, която и във вече появилите се писмени текстове е пръв и като че ли главен аргумент за реабилитирането му и ревизирането на историографската интерпретация, наложена върху неговото управление. 
По спомени на Ил. Димитров инициативата за юбилейната научна сесия наистина идва от самите историци на Великотърновския университет, а Историческият институт на БАН и Историческият факултет на Софийския университет нямат нищо общо с инициативата и организирането на проявата. Пак по негови свидетелства, от поканените да участват „софиянци малцина се отзоваха“, а повечето гледали „да си спестят евентуални неприятности...“. Отново след години Ив. Радев обръща внимание, че участват известни историци, но сред литераторите видимо отсъстват най-маститите имена, а Ефрем Каранфилов направо му отказал. 

В деня на провеждането на научната сесия на обявата се отзовават неподозирано количество търновски граждани, които не са свързани със самия университет. По думите на Ив. Радев „респектиращо множество от солидни и достолепни дами и господа, от млади хора“ идва в университета. Той веднага дава и обяснение за случилото се: „Просто чувството за вина бе преминало в чувство на колективен, общонароден дълг към делото на Стамболов“. „Така създалата се атмосфера – продължава Радев, – сред която започна сесията внесе смут и тревога у официалните лица. Всичко заговори с езика на култовото извисяване на Стамболовата личност, доби смисъла на дълго сдържана и категорично избуяла готовност за пълната му реабилитация и вграждане в пантеона на най-заслужилите и велики български мъже. Това бяха очакванията и личните нагласи на редовите участници в сесията и на дошлото множество гости. Но в очите на някои точно за подобен ярък акт беше все още „рано“, за него не бе правено „съгласуване“ и липсваше „парола“. Разполагаме и с други свидетелства, че голямото струпване на хора, граждани и студенти и изпълнената до краен предел аула на Великотърновския университет наистина са довели до уплаха сред някои от партийните хора. „Усещаше се напрежение не, а направо брожение, още преди започването“ – спомня си Василка Танкова. „А когато Андрей Пантев говореше, хората ставаха спонтанно от банките и крещяха „Да живей България!“ Поради тази причина Ив. Радев продължава разказа си: „Ето защо от някои бе изрично и неколкократно подчертавано, че сесията нямала за задача да оценява издълбоко цялостното дело на Стамболов“ (тук най-усърдни изглеждат усилията на Ил. Димитров). Но видимо в контекста на 80-те години на XX в. подобна преоценка сред българската интелигенция и активната и будна общественост зрее.

s_dechev_stambolov.jpg

Сподели:
В Италия  откриха раннохристиянска базилика

В Италия откриха раннохристиянска базилика

Археолозите твърдят, че това откритие вероятно демонстрира по-мащабна византийска строителна програма

С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник

С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник

В 11.00 часа Академичният съвет на Софийския университет начело с ректора проф. Георги Вълчев ще поднесе венец пред паметника на св. Климент Охридски

Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев

Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев

"Изследователят на непознатото, мисионерът, Човекът, Будителят в истинския смисъл на думата"