Илон Мъск уволнява 30 служители от американската Агенция за пътна безопасност (NHTSA) – решение, което предизвиква напрежение между Tesla и регулаторите, докато китайската BYD и други конкуренти изпреварват с нови технологии
Tesla от години е в челните редици на автомобилната иновация, особено по отношение на електрическите превозни средства и автономното управление. Компанията въведе функции като Autopilot и Full Self-Driving (Supervised), които позволяват полуавтоматично управление в реални условия. Въпреки това, серия от инциденти, свързани с използването на тези технологии, предизвика разследвания от страна на NHTSA. Регулаторната намеса създава риск от налагане на допълнителни ограничения, а дори и временно спиране на развитието на функциите за автономно управление.
Tesla предлагат две нива на автономно управление:
- Autopilot, който включва:
Адаптивен круиз контрол (Traffic-Aware Cruise Control)
Autosteer (автоматично насочване в лентата)
- Full Self-Driving (Supervised), който включва разширени функции:
Навигация с автопилот (Navigate on Autopilot)
Автоматична смяна на лента (Auto Lane Change)
Автоматично паркиране (Autopark)
Призоваване на автомобила (Dumb Summon и Smart Summon)
Автоматично управление на градски улици (Autosteer on City Streets)
Контрол на светофари и знаци за спиране (Traffic Light and Stop Sign Control)
Тези функции са в процес на развитие и често се тестват в реална среда чрез софтуерни актуализации.
Конфликтът с агенцията не е нещо ново. Още през февруари 2025 г., Илон Мъск, в качеството си на ръководител на новосъздаденото звено за правителствена ефективност (DOGE), освободи 30 служители от Националната агенция за пътна безопасност (NHTSA). Според информация на The Verge, повечето от тези служители са работили в отдела, който оценява рисковете, свързани с автономните технологии. Според Мъск, мярката е част от усилията за намаляване на държавните разходи и оптимизиране на структурата на федералната администрация.
Този ход предизвика сериозни опасения относно възможен конфликт на интереси. „Ясен конфликт е, когато човек с бизнес интерес има влияние върху назначения и регулации в агенция, която регулира същата индустрия“, споделя бивш служител на NHTSA пред Daily Galaxy.
В същото време, NHTSA води няколко разследвания срещу Tesla във връзка с инциденти с фатален край, при които е била активирана функцията за автономно управление.
Докато Tesla се сблъсква с регулаторни предизвикателства, китайският автомобилен гигант BYD засилва натиска с ново поколение електромобили, оборудвани с технология за самоуправление. За разлика от Tesla, където автономното управление е платена опция, при BYD то ще бъде част от базовото оборудване.
Системата е разделена на нива, като най-високото – God’s Eye – използва три LiDAR сензора и предлага пълно навигиране в градска и междуградска среда. Началното ниво DiPilot 100 използва камера и радар и ще поддържа автономно шофиране само по магистрали, но с обещание за бъдещи ъпдейти с градска навигация.
- Waymo (Alphabet) – предлага напълно автономни таксита в няколко американски града, включително Финикс и Сан Франциско. Технологията им се счита за една от най-надеждните.
- Cruise (General Motors) – също разработва автономни таксита, но проектът им беше временно спрян след инцидент в края на 2024 г.
- Mercedes-Benz – е първият производител, получил одобрение за т.нар. Level 3 автономия в Германия и САЩ, което позволява на водача да не следи пътя при определени условия.
- Apple Car (в разработка) – компанията не разкрива много информация, но се знае, че разработва автономен автомобил с фокус върху сигурността и потребителското изживяване.
Какво следва за Tesla?
На фона на засилената конкуренция и нарастващите регулации, Tesla е изправена пред необходимостта да балансира между иновации, пазарни очаквания и правителствен контрол. Спорните действия на Мъск рискуват да предизвикат допълнителна реакция от регулаторите и обществеността.


Коментари (0)