Специалисти се опитват да установят дали е вярно, че САЩ работят по радикална модернизация на F-35, която би могла да го превърне в двумоторен самолет F-55. Както пише Defense Express, засега не е ясно дали това отговаря на действителността, или е „фантазия“ на американския президент Доналд Тръмп, или просто неточна формулировка. Темата стана актуална след скорошно интервю на Тръмп по време на визитата му в Катар.
Анализатори обаче отбелязват, че изпълнителният директор на Lockheed Martin, Джим Тайклет, преди няколко седмици обяви планове за създаване на модернизирана версия на F-35, която да отговаря на стандартите на т.нар. поколение 5+ и да получи до 80% от функционалността на изтребителя от шесто поколение F-47. Допълнителни подробности засега не се разкриват, но е известно, че проектът вече е представен във Вашингтон.
Ако приемем, че F-55 действително ще бъде двумоторна версия на F-35, инженерите ще трябва да решат редица сериозни технически предизвикателства. Изтребителите обикновено се проектират около двигателя си и просто да се добави още един не е толкова лесно, колкото изглежда. Това би изисквало пълно преработване на фюзелажа, укрепване на конструкцията, преместване на възли и агрегати — което на практика означава създаване на съвсем нов самолет.
Особено трудна ще бъде модернизацията на F-35B, който вече е снабден с подемни вентилатори за вертикално излитане и кацане. Затова преминаването към двумоторна схема би било оправдано само ако действително осигури сериозни тактически предимства.
Едно от ключовите предимства на потенциалния двумоторен самолет е възможността да носи по-голям полезен товар — оръжие, гориво и допълнителни системи. Това може също така да увеличи бойния радиус, скоростта и скритостта, което съответства на заявените характеристики на поколението 5+. Ако новият F-55 трябва да покрива 80% от възможностите на F-47, това би означавало боен радиус до 1300 км, по-висока скорост и подобрена стелт-технология.
Остава и ключовият въпрос – какви двигатели могат да се използват за тази нова платформа? Според специалистите това може да бъде модернизирана версия на F135 на Pratt & Whitney, например адаптивният XA101, от който компанията по-рано се отказа. Или пък това могат да бъдат двигатели от следващо поколение, разработвани за F-47 – като XA102 от General Electric или XA103 от Pratt & Whitney. Изборът на двигател очевидно ще бъде решаващ фактор за успеха на проекта F-55.
Какво се знае за създаването на F-55
Както писа УНИАН, президентът на САЩ Доналд Тръмп направи неочаквано изказване по време на събитие на авиобазата Ал-Удейд в Катар, че САЩ обмислят създаването на боен самолет F-55 и дълбока модернизация на изтребителя от пето поколение F-22 Raptor. По-конкретно, Тръмп заяви, че САЩ ще направят F-55 и че „ако получим правилната цена, това ще са два двигателя и супер модернизация на F-35, а после ще се заемем с F-22“.
Преди това американците вече бяха говорили за планове за модернизиране на F-35, но този самолет има само един двигател.
Както отбелязва Reuters, разработката на конструкция с два двигателя означава създаването на нов изтребител, който ще се различава от F-35 и най-вероятно ще принадлежи към по-тежък клас.
Същевременно не може да се изключи, че F-55 може да бъде част от военноморската програма F/A-XX, насочена към създаване на заместител на палубния изтребител F/A-18. Тоест може да става въпрос за създаването на още един американски изтребител от шесто поколение.


Коментари (0)