24 Ноември, 2024

Цветан Цветанов: Кабинетът няма да падне - крепи го финансовият ресурс, но последствията за държавата ще са тежки

Цветан Цветанов: Кабинетът няма да падне - крепи го финансовият ресурс, но последствията за държавата ще са тежки

Цветан Цветанов

Нищо не налага в момента провеждането на КСНС за Северна Македония, защото министър-председателят и изпълнителната власт нищо не предприеха по тази тема в рамките на четири - пет месеца. Според Закона за управление и функциониране на системата за защита на националната сигурност премиерът можеше да свика Съвета за сигурност към МС и да постигне консенсус.  Изпълнителната власт и министър-председателят трябва да понесат отговорността и да бъдат истински лидери". Това заяви в интервю за Dir.bg Цветан Цветанов, лидер на ПП „Републиканци за България“ и председател на Евро-атлантическия център за сигурност.

Той коментира предприетите мерки от правителството като проинфлационни. Цветанов призова за бърза ревизия на „Турски поток“ и отбеляза отново, че правителството не прави нищо по Инициативата „Три морета“, която може да донесе истинската диверсификация.

Цветан Цветанов не прогнозира падане на правителството, въпреки различията им по външнополитически и вътрешнополитически теми. Според него ще ги крепи финансовият ресурс, който ще разпределят, но това ще бъде с много тежки последствия за държавата като цяло.

"Преди дни се очакваше голям протест на хората от бизнеса, на синдикалните организации, на работодателски организации, работници и служители, не се получи, защото един ден преди протеста имаше среща на министър-председателя с хората от бизнеса. Те казаха, че всички техни искания са удовлетворени, което означава, че влизаме в спиралата и политиката на премиера Борисов през последните две - три години – „всеки, който иска ще получи само и само, за да останем на власт”. Но последствията за държавата ще бъдат катастрофални, защото това, което казах и в началото за цялостната промяна на структурата на приходната част на бюджета от акцизи, от ДДС или мита, това означава, че всъщност ние ще имаме много тежки последствия за структурирането за бюджета за 2023 и 2024 година. В момента имаме една свръхпечалба от АЕЦ, очаква се догодина тя да бъде от пет милиарда, тези пари ще крепят коалицията, защото това са пари, с които ще се задоволяват всички възможни претенции, които ще излизат през предстоящите месеци. При всеки един приет бюджет има тригодишна прогноза и в нея правителството залага от 7 до 9 милиарда годишно, което също ще води до увеличаване на разходната част, за сметка на приходната. С очакваните пари от Плана за възстановяване и устойчивост също ще има доста възможности за задоволяване на нуждите на някои от бизнесите. Разпределянето на финансовия ресурс по този начин, ще бъде с много тежки последствия за държавата, през следващите години", коментира Цветан Цветанов. 

"Мерките ще останат в историята не като антикризисни, а като проинфлационни. Ролята на държавата, в която цените растат, е да подпомогне само тези хора, които имат най-голяма нужда от държавна подкрепа. Това са бедните хора. Държавните програми трябва да са насочени към тази група граждани, а не към субсидирането на стоки и ценови равнища за всички. Това винаги води до проинфлационен процес, до увеличаване на инфлацията и субсидиране на определени хора с най-голямо потребление. Ефектът трябва да бъде за тези, които са най-уязвими", казва още лидерът на РБ. 

"Тук искам да дам като пример това, което се прави в Германия. Там не се субсидира цената на бензина, а се дава възможност на гражданите да си закупят месечни карти за градския транспорт срещу 9 евро. По този начин осигуряват на хората една възможност да се придвижват и да изоставят автомобилите си, ако това е доста скъпо за тях. А това, което прави българското правителство е подкрепа за всички. Добре, най-ниският октанов бензин е с отстъпка от 25 стотинки, има обаче бедни хора, които нямат възможност да карат автомобили и да отидат на бензиностанцията и да се възползват от тази политика на правителството. Възможността цената на парното да бъде по-ниска или запазена за потребителите отново не е най-доброто, защото какво би се случило за пенсионери и социално слаби хора, които са си спрели парното и така или иначе стоят на студено през зимата и няма да могат да получат от тази добавка, която дава държавата. Трябваше да има възможност да се направят реални политики, но не и това, което ни се предлага и за ставката на хляба. Убеден съм, че никой от потребителите няма да получи по-ниска цена за хляба, а това ще бъде една възможност за търговците да си направят едни маржове и да запазят цената каквато е днес. Но това няма да има възможност да стигне до хората като политика", категоричен е Цветан Цветанов. 

"Също така намаляването на акциза, на ДДС-то изцяло ще промени фискалната структура, а тя е базирана на косвени данъци, което означава, че приходната част ще бъде нарушена. Преките данъци имат сравнително малък дял в приходната част на държавата, която се издържа основно от ДДС, акцизи и мита. Представете си какъв ще бъде бюджетът, който ще трябва да се прави за 2023 г.? А знаем, че в България, когато едно нещо се даде като възможност като намаляване на ДДС, акциз или мита, това означава, че след това би могло да има отново някакви протести, за да се говори как биха могли да се вдигнат цените, ако се върнем към нивата, които са били към настоящия момент. А бюджетът и координирането на бюджетните приходи за годината е на база структура, която от години дава своя ефект и знаем, че има възможност да се правят и съответните прогнози. Когато се приема един бюджет той винаги е за тригодишна прогноза, за да се знае и за инвеститори и за хората как ще се харчат парите на българския данъкоплатец", допълни бившият вътрешен министър. 

"Европа беше прикрепена към политиката на Путин, която беше с една единствена цел -  в даден удобен момент да използва тази енергийна зависимост от Русия, като например в подобни военни конфликти, какъвто е този с Украйна. Това, което направи Путин е да изгради „Северен поток“ и „Турски поток“, да направи действително възможно заобикалянето на Украйна. Путин предприе тези действия, но самият той не прецени достатъчно силната консолидация, която ще има на Европейския съюз и съюзническите сили от НАТО. Държави, които в годините не са принадлежали към НАТО, вече заявяват много ясна позиция да се присъединят към този политически и отбранителен съюз, защото знаят, че това е единствената възможност да защитават териториалната цялост. Смятам, че преди няколко месеца никой не предполагаше, че война в 21 век на територията на Европа, може да се случи. Що се касае до политиката на предишното правителство и на сегашното тук трябва да отчетем, че имаше едно забавяне и липса на политически активни решения за по-бързото приключване на интерконекторната връзка, която 12 години се изгражда през територията на страната от Комотини до Стара Загора. И това наистина ни ограничаваше в годините назад да получаваме директно по тръбата азерски газ, който знаем, че е на доста по-ниска цена. А азерският газ можеше да задоволява 1/3 от потреблението на газ за нашата икономика и домакинства", каза още Цветанов. 

"Аз бих посъветвал министър-председателя и правителството да прочетат много внимателно Закона за управление и функциониране на системата за защита на националната сигурност. Защото в този закон много ясно е разписано какви са компетентностите на министър-председателя с възможността да управлява Съвета по сигурност към МС, който е консултативен и координиращ орган. Имахме Консултативен съвет по национална сигурност при президента Радев януари по темата с Република Северна Македония. На него имаше едно препотвърждение и пълен консенсус от всички парламентарно представени сили и институциите. Смятам, че министър - председателят трябваше в месеците от януари до началото на май да свика поне един път, а защо не и два пъти, съвета по сигурност към МС по темата с Република Северна Македония. Защото в този съвет, знаем че е оперативното ръководство на държавата и минава през изпълнителната власт респективно МС и министър-председателя. Членове на този съвет по сигурност са министърът на вътрешните работи, на отбраната, на външните работи, финансите, главният секретар на МВР, всички представители на службите за сигурност в България. Забележете има и двама представители на президента на Р България изрично определени от него с указ. И ако има необходимост президентът може да участва лично, е записано в закона, а пък министър-председателя може да покани председателя на парламента, председателите на постоянни комисии на НС, народни представители, други министри и ръководители на други институции. Ако имахме действия действително, които трябваше да бъдат предприети след Консултативния съвет по национална сигурност при президента Радев, ако имахме един или два подобни съвета по сигурност към Министерски съвет смятам, че тогава вече премиерът можеше да излезе и да каже ето имаме някакъв политически консенсус, изпълнили сме всички тези предприети мерки, които вече се реализират и дават своя резултат и за това можем да внесем предложение в българския парламент за падане ветото за Северна Македония. Нищо не беше направено в тази посока и нищо не налага в момента провеждането на КСНС, защото министър-председателят и изпълнителната власт нищо не са предприели по тази тема в рамките на четири - пет месеца. Изпълнителната власт и министър-председателят трябва да понесат отговорността и да бъдат истински лидери. Днес повече от всякога страната се нуждае от лидери, които могат да взимат ключови решения за бъдещето на страната за сигурността и просперитета на региона, но това минава през много усилена работа и понасянето на съответните отговорности", заяви председателят на "Републиканци за България". 

Сподели:

Дянков: За да влезем в еврозоната, ни трябва редовно правителство с редовен премиер

Без ГЕРБ не може да се състави редовно правителство

Станислав Балабанов, ИТН: Не сме готови да подкрепим Атанас Атанасов

Балабанов присмя на резервите на ДБ, че при управление с „Възраждане“ Путин ще подчини България

Слънчево и малко по-топло

Атмосферното налягане още ще се повиши и ще бъде значително по-високо от средното за месеца.