Анна Амендоладжине, Рим
Елегантно студио за елегантна и изискана експозиция. По проект на Асоциация Texfilart, Изкуството по света, посветен на творчеството на Маруся Калимерова, художничка с международна слава, българка по произход, по-известна като Мари Драганов.
Изложбата „Концерт в бяло и черно“ в памет на Маруся Калимерова, която ни напусна преждевременно през ноември 2017 г., бе представена от 18 до 20 януари 2019 г. с голям успех сред почитателите на изкуството в ателието EmisferoArte Studio на Роберта Петранджели в Рим.
Двадесет и три произведения, изпълнени oт хартия, които са не са сред известните творби на Маруся, и инсталация, изработена от текстил и хартия, представени за пръв път пред широката публика, привличат вниманието към художничката, която е част от международния елит на световното изкуство.
Става дума за работа с материята, плод на неспирните творчески търсения на художничката до последния й дъх, свидетелство за дълбока любов, страст, чувствителност и въображение. Използваната от нея хартия е много качествена: Fedrigoni, Fabriano, които са вид китайска или японска оризова хартия, широко прилагани в Далечния Изток в калиграфското изкуство и художественото творчество.
В експозицията присъстват две творби, вдъхновени от неповторимото японско изкуство. Сред произведенията, вдъхновени от известни личности, са две творби, посветени на бащата на италианската литература Данте Алигери и в памет на двамата българи - автори на кирилицата, Светите братя Кирил и Методий. В изложбата са представени и няколко работи на Маруся от цикъла „Мостове на паметта“, тема, скъпа за художничката, които отразяват търсенията й в текстилното изкуство през годините на нейната зрялост като творец.
Насърчена от професор Бруно Мантура, бивш заместник-директор на Националната галерия за съвременно изкуство в Рим, по чиито думи текстилецът е способен да таче с всичко, Маруся прилага принципите на тъкаческото изкуство върху хартия още през 2009 г. С изключителна сръчност на ръцете си разработва собствена сложна техника, с което допринася за развитието на световното съвременно изкуство в постигане на триизмерни форми. „Мнозина се опитват да я имитират - безуспешно, защото им липсват онези умения, съчетани с чувствителността и въображението, типични за Маруся, която създаваше красота и неповторимост, ценени от зрители и изкуствоведи“, казва сестра й Таня, куратор на изложбата.
Маруся Калимерова завършва Академията за изящни изкуства в София. През 2009 г. се премества да живее постоянно в любимия си Рим, където успява да реализира своята креативност в колективни и персонални изложби и да участва във важни събития в най-престижните места в столицата на Италия като: Монументалния комплекс Сан Микеле а Рипа, Палацо Венеция, Палацо Валентини, Палацо Мафей - Марескоти, Националния музей на Кастел Сант Анджело, Музея на Ара Пачис, Базиликата на Сан Клементе, Библиотеката на Круиза и Библиотеката Казанатенсе (Министерство на културата), а извън Рим - в Скудерия Алдобрандини (Музей на Тусколана) на Фраскати, Археологическия музей на Анцио, Замъка 500° в Акуила, Замъка на Санта Севера, Музея на текстилното изкуство на Киери (Торино).
Творбите на Маруса са собственост на национални галерии, министерства, банки, частни и обществени колекции по целия свят: Австрия, Белгия, България, Франция, Гърция, Германия, Япония, Италия, Англия, Кувейт, Испания, Унгария, САЩ.
Тя е почетен член на сдружения за изкуство и международни фондации: Съюз на българските художници; Есенния салон на Париж; Център за изучаване на историята и консервация на текстила в Италия; Арелис - асоциация за създаване и разпространение на текстилното изкуство, Париж; Албум на италианските художници и скулптори; Сдружение на жените текстилки Арт, Маями (САЩ) и Мадрид (Испания).
Художничката с български произход е наградена със званието академик кореспондент на Папската академия „Тиберина“ и е член е на Фонда за художниците, както и директор и консултант на Международната асоциация Texfilart.
Художничката е отличена с множество италиански и международни награди, включително Сребърен медал на Провинция Рим и Награда „130 години дипломатически отношения между България и Италия“.
Освен това е работила е за големи американски текстилни къщи, за обложки на компакт дискове, за сценични и филмови продукции.
За Маруся Калимерова и професионалното й израстване, освен проф. Бруно Мантура, цитиран по-горе, са писали редица известни изкуствоведи, сред които проф. Клаудио Стринати (бивш директор на Римския музей и Палацо Венеция), проф. Антонио Паолучи (бивш директор на Ватиканските музеи), проф. д-р Емануеле Ф. Емануеле (почетен президент на Международната фондация „Терцо Пиластро Интърнешънъл“).
Въпреки сериозното си заболяване, в края на живота си художничката концентрира силите си, посвещавайки се на дидактиката. Намерението на инициаторите на изложбата е тя да се превърне в първата от поредица експозиции, които да запознаят ценителите на изкуството с личността, творчеството и изключителния талант на Маруся Калимерова, художничка, която ще остане пример за пълната си отдаденост на изкуството в непрекъснато търсене на нови идеи, техники и форми.
Още от Арт Фактор
Премиера: "Моите истории" на Георги Борисов в Софийска градска художествена галерия
Двутомното издание на бележития български творец ще бъде представено от Тони Николов и Румен Леонидов
HBO попари киноманите: Мини сериалът „Пингвин“ приключи…(Видео)
Базиран на комикси на DC, в него няма супергерои - само обикновени смъртни хора с обичайните си скучни планове за живота
Археолози откриха най-старата азбука в древна гробница в Сирия
Писмеността е датирана около 2400 г. пр.н.е., като тя предхожда с около 500 години други известни азбучни писмености.