18 Юни, 2025

1118 години от блаженото успение на св. цар Борис, покръстител на българите

1118 години от блаженото успение на св. цар Борис, покръстител на българите

снимка: интернет

Той в наземна бран със скиптър в ръка се е борил против всичко, пречещо на духовния растеж и извишението на българския народ. Това е довело и в нашите земи учениците на светите братя Константин-Кирил Философ и Методий, където посятото от тях просветно дело е разцъфтяло

+ Дионисий Стобийски

МНОГООБИЧНИ ВЪВ ВЪЗКРЪСНАЛИЯ ХРИСТОС ГОСПОД
ХРИСТОЛЮБИВИ
БЪЛГАРИ,

Ч Е С Т И Т
Б О Р И С О В Д Е Н !!!

Колко преизобилстват даровете на Св. Дух в Църквата Христова?! Как премъдро блаженопочиналите и приснопаметни йерарси на Българската екзархия са определили параклисът в Синодалната палата да бъде посветен на светия равноапостолен и благоверен цар Борис-Михаил, Покръстител на българския народ, а бих допълнил и идеен просветител и първоначален благовестител на Христовото слово на народите, северно от пределите на Първата българска държава?! Тази негова апостолска непоколебима про-активна политика, която можем спокойно да наречем мисия, е призната от изтъкнати историци - както родни, така и чужди православни учени, а също и от сериозни изследователи - представители на Запада. Делото на св. цар Борис Църквата нарича равноапостолско, но то не е такова само за българските земи, а наистина е такова и за тези, простиращи се по цялата северна шир. Кандилото на това равноапостолско мисионерство досточтимите екзархийски митрополити са запалили в Синодната палата, та неговият пламък с царствена мощ да дарява светлина от престолнината на българския първойерарх и именно от мястото на църковната съборност и единство - сградата на Св. Синод в българската столица София. Това е чест и достойна гордост за нас, българите, но и безспорна привилегия, защото вече разчитаме само и единствено на небесния покров на Покръстителя в църковното служение в България за благодатно въздействие на Утешителя - Св. Дух върху днешния състав на Българския Синод - председател и членове.

Мъченическата смърт на първия българин страдалец за Христа - св. Боян Енравота, законния престолонаследник на хан Омуртаг - и пролятата му за благочестивата вяра кръв са посели благодатните семена на християнското учение в българския владетелски двор. Маламир, предан на езичеството, извършва братоубийството над Енравота и правдиво е лишен от Провидението от наследници. На престола се възкачва Звùница, най-малкият брат на св. Енравота, който силно е страдал по него. Неговият син Пресиян в сърцето си е бил проникнат от християнското благочестие, изявено в живота на чичо му и спира гоненията срещу приемащите християнството. Това благочестие е предадено и на сина му Борис, който през 852 г. заема престола на българските владетели. Той наистина като тигър, каквото е значението на името му на айталски, се е борил да въведе своя народ в цивилизацията на просветените християнски народи, тактично съобразявайки се с обстоятелствата на времето.

Вървяла ли е България към цялостно покръстване? Това е питане, което твърде често се поставя, когато някой разгръща страниците на родната ни история. Мога да кажа, че по естествения, логичния ход на нещата отговорът е отрицателен просто защото християнството не се е вмествало в пропитото от демонично езичество общество, моделирано от съжителството на т.нар. от историографията прабългари и славяни, живеещи в една държава. Боилите - аристократите в Българското ханство от позицията си на върховна власт са угасяли и най-слабата искрица на християнската вяра, дори и тя да е в последния поданик на хана. Това е ранното Средновековие, когато цената на човешкия живот и живота въобще са имали една съвсем друга стойност, а особено пък в езическото общество.

Ето защо най-отговорно и категорично заявявам, че в цялата тази среда само и единствено Божията десница е била тази, която е могла да подреди така нещата, че целият свят, не само България и Източната Римска империя (Византия), а всички, живели тогава, да бъдат не само изненадани, но и шокирани. Едната от трите най-големи сили, имаща ключова роля в Европа, става християнска. Това не е едва ли не логичен политически ход, а е абсолютен акт на силна, пламтяща вяра и жажда за духовно просвещение, което у Борис дивно се проявява. Покръстването е не само историческо събитие - то е духовно явление отвъд нашето зрение!

Ние, българите, си се знаем и се познаваме какво представляват нравите ни, можем да си представим и нашите предци - езичници. Доверие някому ние - българите - даваме ли, и то лесно?! Да накараш българина езичник да се отрече от сатаната, за когото той не е знаел нищо, и в името на Светата Троица трикратно да го потопиш в банята на очищението, значи само едно: - делото на Покръстителя е дело на Светия Дух. Мъченическата кръв на Енравота благодатно извисява третия владетел на Българската държава след обичния му брат Звùница и племенника му Пресиян до степен на светец, пребиваващ в аскеза и съзерцание.

Св. Кръщение и св. Миропомазание българският хан Борис приема заедно с царственото семейство и приближените си боили на българската югоизточна граница, където от християнска земя с просветено съзнание и осветена душа приема св. Тайни - Тялото и Кръвта на Господа Иисуса Христа, в Когото Борис вярва непоклатимо, знаейки, че Синът Божий станал Син Човеческий, за да спаси всички, дори и неговия народ, защото Той Спасителят е изкупил целия човешки род там на Голгота. Тези изключително сакрални актове са извършени в ранната есен на 864 г. в началото новия индикт (сега - църковна година) лично от нашия Просветител във Вярата - Св. Фотий Велики, патриарх Константинополски, след сключен и междудържавен договор.

Мъдростта на българския владетел, облагодатена от Триединния Бог, му е показала кога да стане покръстването и на целия народ. В началото на настъпилата нова 865 г. от Рождество Христово като самодържец вече приелият светото Кръщение Борис-Михаил е наредил нарочно повикани от Константинопол духовници да покръстят всички българи - негови сънародници. И това е станало при огромна радост от страна на поданиците му, не насилствено, както атеистите полит-агитатори на комунистическия режим твърдят под булото си на нàучни работници. Това смирение, това послушание и тази духовна радост за нас, българите, е възможно да се случат единствено, когато Бог повели и това е станало по молитвите на богопросветения владетел. Бунтовете, вдигани от боили, бранещи своя егоистичен интерес с цел преврат, са били потушени не заради налагането на Християнството, а по силата на тогавашните действащи държавни закони, предвиждащи определено наказание при държавна измяна. Нека, оценявайки паметните събития от историята ни, не забравяме, че дори и днес, все още по света има смъртно наказание, и то в страни, служещи за модели на много други.

Великото, епохалното дело - Покръстването, веровият акт от любов по Бога, извършен от св. цар Борис, дарува шанса за спасение и за нас, българите, чрез евангелското благовестие, ако желаем да се спасим в Христа Възкръсналия. Той (Борис) в наземна бран със скиптър в ръка се е борил против всичко, пречещо на духовния растеж и извишението на българския народ. Това е довело и в нашите земи учениците на светите братя Константин-Кирил Философ и Методий, където посятото от тях просветно дело е разцъфтяло, та сега всички славяноговорящи да имаме свой език и своя писменост, защото Глаголицата в България в посвещение на Философа става Кирилица изпод труда на първия епископ на Българския език - св. Климент, архиепископ Охридски. Познанството на св. цар Борис със св. братя е факт. Владетелската сестра на хана - Теодора, докато е била заложница в Цариград се е запознала и често е беседвала с Константин-Кирил Философ, а в летописа на Диоклийския презвитер, съхраняван до днес във Ватиканската библиотека пише за Борис: „Методий го обърна във вярата".

Св. цар Борис през 864 г. покръстен в 865 г. окончателно ни е покръстил като народ всички в св. Христова вяра, най-детайлно просветен в догматиката, което е видно от писмо на св. патриарх Фотий Вселенски до него и от 114-те въпроса, отправени към папа Николай І, както и в организацията и историята на Християнската църква.

Отново св. цар Борис-Михаил ни дари с Поместна Българска църква след много преговори с кого ли не: с папа Адриан ІІ в Рим; с император Лудовиг Немски и с император Василий І в Константинопол. Във византийската столица от 5 октомври 869 г. до 29 февруари 870 г. се е провел Събор, на който присъстват източните патриарси, папски делегати, дори и заточеният в Константинопол тогава Римски папа. На 4 март 870 г. в императорския дворец се е провело извънредно заседание на току-що завършилия Събор с окончателно решение за учредяване на автономна Българска църква, с ранг Архиепископия, подчинена на Вселенската Патриаршия.

Пак св. цар Борис ни осигурява нашето аз, буки, веди... Благодарение на него имаме писменост и книжовен език. Благодарение на него сме в цивилизацията на светлината. Той е нашият Мойсей, който ни изведе от робството на езическия мрак и невежеството и ни издигна до култура на духа, чиято неугасваща свещ е Христовата вяра. Той помири по-малката сестра - науката с Истината, която е по-голямата.

Пак св. цар Борис ни дарува самия себе си като първия преподобен монах, просиял в святост. И до ден-днешен цялата християнска история не познава друг случай, когато някой монарх, абсолютен суверен, именно в сияйността на царственото си величие, в просперитета на държавата и народа си и в апогея на земните си физически сили, да изостави царските палати и иночески да се посели на пустинно място в неуютна монашеска килия, отдавайки се на аскетичен подвиг, исихия, съзерцание и разкриване на Божествените откровения.

Ако сега уж се стремим България да е в европейска страна, то по времето на св. цар Борис Европа в пълнотата си е била в България. Св. цар Борис ни показва, че с прозрение, когато творим настоящето, абсолютно задължително трябва там да включим и бъдещето, защото настоящето е трансцедентно компресиране на бъдещето в перпендикулярното време на вечността у Бога. Той така успя да отреди на българския род достъп до мястото му във вечността и неотменимите предели в битието на Създателя. Той ни показа силата и чудотворността на вярата, опората, която трябва да е Църквата и Божиите храмове като свещени молитвени домове, служещи ни едновременно както за съхранение на нашата идентичност, така и за нейното прогресивно развитие в общочовешкия аспект на съвременния глобален свят.

Всичко това изисква за този свят мъж - същевременно Покръстител, Просветител, успешен владетел и преподобен монах - да изтъкна една истина, съвсем умишлено изопачавана като последица от Преславския народен събор, свикан от св. цар Борис в 893 г., съгласно народната мъдрост: „Истината може да е в забвение забутана, но кога и да é - ще блесне като слънце на лице".

Един единствен, не историк, а летописецът Регинон, от манастир в Лотарингия, без да е бил в България, само по слух пише, че Владимир-Расате не бил свален от княжеския престол и ослепен, тъй като на Запад по това време са знаели, че така се наказват изменниците на държавния строй при варварите.

Юрдан Трифонов в книгата си „Достоверен ли е разказът за ослепяване на Борисовия син Владимир" пише: „Шафарик и други учени се съмняват и не се доверяват на това твърдение. След 36-годишно управление Борис се оттеглил от престола в края на 888 г. Тогава Владимир е бил на около 44-45-годишна възраст, тъй като преди Покръстването участвал с баща си във войната против Властимировите синове из Черна Гора."

Преди Борис да напусне престола, е бил съставил правовият закон озаглавен на старобългарски, а не на познатия сега църковно-славянски език: „Соудний людьмъ" - значи преди 888 г. Този правов закон е българска преработка на „Еклога за делата на съда", издаден от римските (византийските) императори Лъв и Константин. В този пръв писан юридически закон у българите: „Наказанието ослепяване е било изхвърлено и заменено с продаване в робство". И въобще от него са били изхвърлени „членовредителните наказания". „Летописът на Регинон" носи дата 868 г., а Борис предава много по-късно властта на Владимир, именно в края на 888 или в началото на 889 г. Значи неговата летопис няма как да съответства на истината.

Следователно истината блесва - княз Владимир не е ослепяван, а само свален от княжеския трон... Другото е екранизация, втълпена във времената на социалистическия богоборчески диктаторски тоталитаризъм. 

Нека днес, на днешния ден - 1118 г. след блаженото успение на св. цар Борис - съзнавайки кому какво дължим и какво се изисква от нас, които сме православни християни и български граждани, да въззовем към извършителя на българската сакрална революция с думите, с които св. Църква в църковното песнопение кондак се обръща към него:

„На камъка на непорочната вяра си създал храмове, с Божествени добродетели сам себе си си показал предобър и красив храм, богоблажени царю Борисе, в когото Отец се всели, и Син, и Дух Светий. Прочее, с това твоето упование в безсмъртието е изпълнено, защото Бог, като те изпита, намери те достоен за Себе Си и те прие като жертвено всеплодие. Сега, моли се за нашите души!"

Св. равноапостолен и благоверен цар Борис-Михаил Покръстител да бди над нас и да ни избавя от всяко видимо и невидимо зло - дори и именуващо се само себе си християнско или друго, защото днес много, считащи се за православни християни са богопротивни убийци, които убиват и упованието във Вярата у цели народи, подложени на най-жестоки изпитания и смърт!

ЧЕСТИТ ПРАЗНИК !!!

На многая и благая лета!

+ Дионисий Стобийски

Сподели:

Коментари (0)

Черен ден: Преди 112 години започва Междусъюзническата война, съседите ни си поделят България

Черен ден: Преди 112 години започва Междусъюзническата война, съседите ни си поделят България

Само месец по-късно след победоносния устрем българската армия е принудена да капитулира, макар и непобедена, а на 18 юли 1913 правителството на Васил Радославов иска примирие, довело до подписването на пагубния за България Букурещки мир

Тодор Каблешков избира самоубийството пред турското бесило

Тодор Каблешков избира самоубийството пред турското бесило

В историята на българските национално-освободителни борби Каблешков ще остане с прочутото кърваво писмо, което пише лично

Небесна читанка 2025

Небесна читанка 2025

МОЛИТВА