Китайският технологичен гигант Xiaomi официално обяви плановете си да започне продажби на електрически автомобили в Европа през 2027 г. Компанията, която години наред бе известна основно като производител на смартфони и потребителска електроника, днес е сред най-бързо развиващите се нови автомобилни брандове в Китай.
Xiaomi дебютира в автомобилния сектор през 2023 г. със седана SU7, позициониран като конкурент на Tesla Model S и Porsche Taycan. През 2024 г. марката добави и SUV модела YU7, който само за последното тримесечие е достигнал над 80 000 доставки, отбелязвайки почти 200% ръст на годишна база.
Огромното търсене доведе до сериозни производствени предизвикателства. В момента срокът за доставка на SU7 достига 41 седмици, а за YU7 – над година. Въпреки това, интересът е огромен: 240 000 поръчки само за първите 18 часа след премиерата на SUV модела през юни.
Европейската стратегия
В свое изявление президентът на Xiaomi Auto Уилям Лу подчерта, че компанията е във „фаза на проучване и подготовка“ за европейския си дебют. Наскоро той дори публикува снимка на SU7 с немски регистрационни табели – символичен знак за амбицията да стъпи на пазара на ЕС, пише autocar.co.uk.
Очаква се европейската офанзива да бъде насочена към премиум сегмента, където Xiaomi ще конкурира директно Tesla и традиционни производители като BMW и Mercedes. Според наличната информация, SU7 може да достигне до 664 к.с. и пробег от почти 800 км, докато YU7 SUV в топ версията си обещава до 835 км на заряд (по китайския CLTC цикъл).
Компанията вече тества имиджовия си модел SU7 Ultra, който постави рекорд за електромобили на пистата „Нюрбургринг“ и може да бъде използван като „хало модел“ за европейската аудитория.
За последното тримесечие Xiaomi отчита приходи от над £2 млрд. от автомобилния си бизнес, но все още работи на загуба поради инвестиции от над £3 млрд. в производствени мощности и разработка. Очаква се обаче компанията да излезе на печалба още в рамките на 2025 г.
Конкурентен пазар
Амбицията на Xiaomi да бъде сред топ 5 автомобилни производители в света идва в момент, когато европейският EV пазар е силно конкурентен и подложен на регулаторен натиск спрямо китайските марки. Въпреки това агресивната ценова политика (с начален праг около £29 000 за SU7 в Китай) и технологичният имидж на компанията може да ѝ осигурят сериозно предимство.


Коментари (0)