През 2024 година са загинали 479 лица при тежки пътнотранспортни произшествия, ранените са 9046. При направен сравнителен анализ спрямо 2023 година се констатира, че през първите пет месеца на годината жертвите намаляват като средното намаление е от 22% по-малко загинали спрямо 2023 година. Това съобщават от Института по пътна безопаност.
През месец юни 2024 година се констатира увеличение на жертвите с 39% спрямо същия месец на 2023 година. След това отново имаме спад на жертвите в периода юли-октомври средно с 24% спрямо същия период на 2023 година. Последните два месеца на годината се характеризират отново със значително увеличение на жертвите с 39%.
Сравнителният анализ ни показва нестабилна транспортна система, при която управлението на риска от настъпване на тежки ПТП или липсва или се използват недостатъчно подходящи инструменти за въздействие на пътнотранспортния травматизъм.
Необходимо е отговорните институции ДАБДП, МВР, МТС и МРРБ да функционират по-добре като система за управление на риска от настъпване на тежки ПТП. Все пак е постигнато намаление на годишна база с около 9% на загиналите на пътя. За последните 10 години се наблюдава спад на жертвите от ПТП като през 2014 година те са били 660 души, докато през 2024 година те са 479. През този период също се констатират спадове и повишения на загиналите от ПТП през различните години.
В крайна сметка налице е тенденция за еволюционно намаляване на жертвите от ПТП. Еволюционното намаление означава, че за 10 години се е подобрила пътната инфраструктура, обновил се е автопарка и са се повишили медицинските способности да спасяват тежко ранени от преждевременна смърт.
През последните две години се предприеха редица законодателни промени, информационни кампании и засилен полицейски контрол за предотвратяване на тежки ПТП с водачи употребили алкохол и наркотици. През 2024 година е настъпило едно тежко ПТП с водач употребил алкохол докато през 2023 година те са били 4. При употребата на наркотици се констатира, че има 1 настъпил смъртен случай през 2024 година, докато през 2023 са загинали 2 души. Това прави под 0,5 % от всички загинали вследствие ПТП. Насочването на по-голяма част от ресурса на контролните органи за въздействие на водачите, употребяващи алкохол и наркотици и пренебрегвайки други сегменти от безопасността, като жертвите сред пешеходците, употребата на мобилни устройства по време на движение и др. водещи до по-голямата част от загиналите при ПТП показва, че институциите се влияят от емоционални обществени реакции и не действат ефективно. / БГНЕС
Още от България
Политолог: Има нов политически пророк и той се казва г-н Пеевски
На този етап е невъзможно ДБ да бъдат върнати в преговорите, смятат експерти
Борис Бонев: Митко Светофара е инсталиран от ГЕРБ в Столична община
Определи твърденията на общинските съветници от ГЕРБ като „поредица от безпочвени обвинения“
Кирил Петков не отрече думите на сенсея, дошъл да му окаже покрепа
Бившият премиер не знае учителят му по джудо да има връзки със съдебната система