ЕС отпуска 560 млн. евро на РСМ за железопътния Коридор 8

Изграждане на 24 км железопътна линия до границата с България

Европейският съюз (ЕС), Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), обявиха финансово споразумение на стойност 560 млн. евро за третата фаза на източната част от железопътната мрежа на Коридор 8. Поръчките ще дадат възможност за изграждане на 24 км железопътна линия между Крива Паланка и границата с България, както и за електрифициране на 88 км от Куманово до границата. След завършването си новата железопътна линия ще улесни превоза на приблизително 50 000 тона стоки и 500 000 тона пътници. Това ще допринесе за по-добрата свързаност, устойчивостта на климата и социално-икономическото развитие на Северна Македония и региона.

За този ключов железопътен участък финансовият пакет се състои от заем в размер на 175 млн. евро от "EIB Global" (клон на ЕИБ за дейности извън ЕС), заем в размер на 175 млн. евро от ЕБВР, които се допълват от 150 млн. евро безвъзмездни средства от ЕС чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани и до 60 млн. евро безвъзмездни средства от ИПП (Инструмент за предприсъединителна помощ). Проектът се ползва и ще продължи да се ползва от техническата подкрепа на ЕС и ЕИБ, както и от програмата JASPERS за подготовка, провеждане на търгове и изпълнение.

Министърът на финансите на РСМ Фатмир Бесими благодари на ЕС, ЕИБ и ЕБВР за подкрепата, която ще позволи завършването на този десетгодишен проект.

"Средствата, осигурени от правителството чрез ЕИБ, ЕБВР и отпуснатите безвъзмездни средства от ЕС, са наистина от решаващо значение за завършването на този проект, който започна преди много години. Той ще ни даде възможност да подобрим железопътната инфраструктура, като по този начин създадем по-добри условия за работа на предприятията, улесним превоза на стоки и пътници, както и ще насърчим развитието. Този проект е част от обявения инвестиционен цикъл, който ще се реализира през следващия период чрез публичния сектор и същевременно ще бъде двигател на икономическия растеж." - заяви Бесими.

Като част от стратегическата трансевропейска транспортна мрежа, изграждането на нов железопътен участък от Железопътен коридор VIII ще даде възможност за директен поток на движение между София и Скопие. В резултат на тези подобрения ще се намалят експлоатационните разходи на превозните средства, задръстванията и замърсяването на околната среда, като същевременно ще се подобри и безопасността. Това ще доведе до повишаване на привлекателността на регионалната железопътна система и нейната конкурентоспособност за превоз на товари и пътници на по-големи разстояния.

Посланикът на ЕС в Северна Македония Дейвид Гиър подчерта: "Европейският съюз подкрепя Република Северна Македония в процеса на изграждане на функционална и модерна железопътна система, която ще осигури по-добра свързаност, качество на живот и ще увеличи възможностите за икономическо развитие на гражданите. Интегрирането на железопътния транспорт в транспортната мрежа на страната е един от приоритетите на ЕС за осигуряване на успешни, енергийно ефективни и екологични начини за придвижване на хора и товари на европейския континент."

През последните 10 години ЕИБ е подкрепила железопътния сектор в световен мащаб с инвестиции в размер на повече от 39 млрд. евро, като е помогнала за изграждането или модернизирането на почти 2000 км релсов път и стотици гари. /БГНЕС