ЕС започна преговорите за забрана на колите с двигатели с вътрешно горене

Сега автомобилите отделят 12% от всички емисии на CO2

Страните от ЕС и законодателите започнаха окончателния етап от преговорите за постепенното премахване на автомобилите, отделящи емисии на въглероден диоксид, преди пълната им забрана през 2035 г. Обсъждат се по-строги ограничения до края на това десетилетие.

Преговорите с висок залог между представители на Европейския съвет, който представлява 27-те държави от ЕС, и Европейския парламент трябваше да започнат късно днес и да продължат до постигането на споразумение.

Те са в основата на прехода на блока към въглеродно неутрално бъдеще - ключов ангажимент на ръководителя на Комисията Урсула фон дер Лайен.

Сега автомобилите отделят 12% от всички емисии на CO2 в 27-членния блок на ЕС, докато транспортът като цяло е отговорен за около една четвърт от тях.

Ще бъде обсъдена и така наречената "поправка Ферари", която ще даде възможност на производителите на луксозни автомобили, които произвеждат по-малко от 10 000 коли годишно, да се възползват от стандартите за емисиите на CO2 за още пет години. Някои преговарящи, особено от Комисията, искат това изключение да бъде премахнато.

Консервативните законодатели и Германия не са склонни да приемат някои от целите, опасявайки се от скъпото бреме, което ще се стовари върху автомобилните производители от ЕС, конкуриращи се със световни съперници с по-слаби цели.

Забраната за 2035 г. на всички превозни средства с двигатели с вътрешно горене беше гласувана от Европейския парламент през юни. Той подкрепи предложението на Комисията, представено миналата година, част от амбициозната цел за намаляване на емисиите с 90% до 2035 г. в сравнение с базовата стойност от 2021 г. Около 12% от новите автомобили, продадени в Европейския съюз, са електрически, тъй като потребителите се отказват от моделите, отделящи емисии на C02, в резултат на енергийните разходи и по-екологичните правила за движение.

Докато ЕС се стреми към забрана на продажбата на автомобили с бензинови и дизелови двигатели до 2035 г., Китай - най-големият автомобилен пазар в света - иска до тази година поне половината от всички нови автомобили да бъдат електрически, хибридни или с водородно задвижване. /АФП