Мартин Димитров: Ползите от дерогацията трябва да са за потребителите в България

Мартин Димитров

Мартин Димитров

"От 1 януари 2023 г. влиза в сила предложението, което направихме от "Демократична България", данъчно-акцизните складове да обявяват пред Агенция "Митници" свободните капацитети на дневна база и това да води до повече търговия и повече внос, защото е прозрачно и публично. Дори в докладите на КЗК е посочено като първата мярка, която трябва да се предприеме в сектор "Горива". Всичко останало са само предложения. Следващият важен въпрос е какво ще правим след 5 декември, когато влиза в сила дерогацията на ЕК за внос на руски петрол за определено време". Това заяви пред БНР депутатът от "Демократична България" Мартин Димитров, председател на икономическата комисия в Народното събрание.

Той добави, че е поскал писмено становище от ЕК за същността на тази дерогация, което да бъде получено чрез Министерството на енергетиката: "За мен това означава, че има териториална отстъпка България да внася руски петрол и ползите да бъдат за българските потребители, което по моята логика означава, че това изключва износ на тези продукти. Какъв е смисълът да има изключение за определени страни в ЕС от забраната да се внася руски петрол, ако след това продуктите от него могат да се изнасят навсякъде. ... Затова искам да видя мнението на ЕК в документ - черно на бяло".

Според Димитров предложението на ГЕРБ на всеки зареден литър гориво 1 лев да се връща във Фонда за енергийна сигурност, а след това сумата да се разпределя към бензиностанциите, които да намаляват крайната цена за потребителите, може да има обратен ефект: "Ако обложиш с допълнителен данък от 1 лев продажбите на петролни продукти, това дали няма да доведе до по-високи цени на бензина и дизела? Това е проблем, защото, ако ефектът от тяхната мярка е по-високи цени, то е безсмислено да се прави".

По думите на депутата от ДБ интересът на българските потребители е да бъдат максимално ниски цените на горивата, но не са: "Това, че сорт "Уралс" е значително по-евтин, не доведе до по-ниски цени на бензина и на дизела в България до момента". Димитров изказа мнение, че е възможно и България, както вече са направили Италия и Германия, да постави под специален надзор рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас".