20 Декември, 2025

„Невъзможният Драган Цанков -откровено за една противоречива личност

„Невъзможният Драган Цанков -откровено за една противоречива личност

Драган Цанков

 Д-р Йордан Нанчев

Дядо Славейков, Дядо Благоев, Дядо Вазов…Не са много личностите, на които техните съвременници са „присъдили“ тази почетна титла, с която и до днес те са останали в нашата културна памет. С нея е и възрожденецът „Дядо Цанков“, който днес не е толкова популярен, макар изявите му като общественик, политик и книжовник в продължение на повече от половин век да са не по-малко забележими и впечатляващи. 
Самият факт, че проф. Иван Шишманов се заема да прави анкета с него свидетелствува за това. За жалост не успява да я довърши и издаде. И ето, че днес, повече от сто години по-късно, неговите  непубликувани и почти неизвестни записки са превърнати в книга. Благодарение на изследователските усилия на Д-р Тони Зарев, един от най-всеотдайните и задълбочени откриватели и популяризатори на неизвестни  имена и факти от културната ни история през последните десетилетия. 

Томът е в две части като първата е озаглавена „Записки-анкета   с Драган Цанков“, а втората „Невъзможният Драган Цанков-личността, делата и мястото му в нашата история“*. Освен записките на професора, в книгата са намерили място и редица мнения и оценки за „мастития старец“, извлечения от книги и периодични издания, множество оригинални снимки и факсимилета…

dragan_cankov_kniga.jpg

Наред с биографичния очерк на Зарев, те доизграждат представата за противоречивия, но запомнящ се образ на един от стожерите на възрожденската  ни духовност. На нашенски политик „от старо време“ със светли и мрачни краски в своята деятелност,

с неправолинейна биография, с нецензурен език и непримирим характер

 Получил първоначално образование в родния Свищов при Емануил Васкидович и Христаки Павлович, той бяга от дома си, за да прекара една година в Елена като ученик на видния книжовник Иван Момчилов. Получава стипендия за отличен успех и заминава да продължи образованието си в Одеската семинария, а после и в Киев. През 1849 година вече е учител в Галац. Там открива „българска школица“ и преподава на говорим български език. После тръгва за Виена при брат си и с негова помощ през 1852 година издава Grammatik der Bulgarische Sprache- българска граматика на немски език. Купува собствена печатница и я пренася в Свищов. Отива Цариград, за да получи „рекомендация“ за нея. Там среща ръководителя на католическата пропаганда Евгений Боре от манастира „Сан Бенедето“. Увлича се и скришом приема католицизма. Става един от радетелите за основаването на българска униатска църква.

През 1856 година, заедно с цариградските търговци Коста Маринович от Русе и Коста Славчевич от Търново учредяват Община на българската книжнина като своеобразен предходник на основаното тринадесет години по-късно в Браила Българското книжовно дружество. 
Драган Цанков издава Годишник на Общината и включва в него анонимния си труд „Един поглед върху българската история“. Той вече е пренесъл печатарските си пособия от Свищов и обучава свои помощници, но  през 1860 година, поради финансови затруднения, е принуден да отстъпи печатницата на Димитър Паничков. 
За трите години  отпечатва 30 книги и три периодични издания. Включително списанието „Български книжици“ и собствения си вестник „България“, който се списва с патриотичен заряд, но и с открита тенденция за отделяне от Цариградската патриаршия и създаване на самостоятелна Униатска българска църква. 
Това обаче не влиза в плановете на Русия. В Цариград пристига Найден Геров, за да въздейства на Цанков. Гаврил Кръстевич пише статия против него и унията. Христо Тъпчилещов и други видни търговци отказват да получават в.“България“. Иларион Макариополски също не подкрепя Цанков, макар да не демонстрира открито своето несъгласие. В полемиката се включва и Г.С.Раковски. В „Дунавски лебед“ той нарича Цанкова „недостойнаго подкупника и придателя отьечьества, заблуденага Лъже-Българина".

 Нищо не го разколебава. Той пише специален меморандум до Наполеон III , с който предлага да се подновят „древните връзки с Римската църква и цивилизацията, която произхожда от нея“. А на 18 декември 1860 година, заедно с Д-р Миркович подават молба до Високата порта, в отговор на която  Българската униатска община е незабавно призната. Пак с Д-р Миркович,  с Рафаил Попов и Евгений Боре придружават избрания за свещеноначалник Йосиф Соколски до Рим за ръкополагането му от Папа Пий IX на 14 април 1861 година. Под давлението на Руското посолство обаче и със съдействието на Петко Славейков, Соколски отплува с параход за Одеса и повече не се завръща. Това е тежък удар за Унията и много българи се отчайват и разочароват от нея. Драган Цанков също напуща Цариград. 

Година по-късно отново е в столицата, но вече отношенията му с агентите на католицизма не са толкова тесни и приятелски. Подложен на натиск той преустановява издаването на в.“България“.  След 1870 година заема различни служби в турската администрация в Свищов,  Русе, Ниш и Видин. Бил е учител и основател на читалищата в Търново и Русе. След създаването на Самостоятелна българска екзархия преосмисля отношението си към Русия и към Унията. Постепенно застава на проруски позиции. 
Става преподавател по български език в престижния Галатасарайски отомански лицей. При учредяването на Смесения екзархийски съвет през 1873 година е избран за негов член. Работи за запазването и утвърждаването на българщината в Македония и Тракия. През 1874 година издава списание „Ръководител на основното учение“ и превежда „Тъмниците ми“ от Силвио Пелико. През 1875 година е председател на Българското читалище в Цариград и главен редактор на относително самостоятелния и близък до английските влиятелни кръгове в.“Източно време“. Назначен е от турското правителство за чиновник по печата. 

След Априлското въстание, финансирани  от Евлогий Георгиев и не без съдействието на Азиатския департамент, заедно с Марко Балабанов подготвят Меморандум и посещават Виена, Париж, Лондон, Санкт Петербург, Рим, Берлин, където са приети на най-високо държавно ниво, за да разкрият тежкото положение на българите в Османската империя и да лобират за подкрепа и съдействие. 

През 1877 година Дядо Цанков е

емигрант в Букурещ и вече е убеден русофил

След Освобождението на България остава в служба на Временното руско управление като вицегубернатор на Свищов и Търново. По време на Учредителното народно събрание заедно с Петко Каравелов и Петко Славейков става лидер на новообособената Либерална партия. Активно участва в пренията. Избиран е за депутат във II-то,  IV-то,  X-то,  XI-то и  XII-то Обикновени народни събрания. От 26 март до 28 ноември е Министър председател и Министър на външните работи. 

След суспендирането на конституцията от Княз Александър Батемберг на 27 април 1881 година се обявява против режима на пълномощията и правителството на ген.Ернрот. Интерниран е във Враца и обявен за луд, но назначената медицинска комисия не потвърждава диагнозата. През 1882 година му е разрешено да пътува до Виена, където живее дъщеря му. На 16 октомври в интервю за в.“Die Presse“, заявява:“Очистете отечеството ми от русите и у нас ще се прекратят всички смущения и ще се установи ред…Ако са ни освободили, то да ни оставят свободни – а ако не щат това, то може да се не говори за освобождение“…

През юли 1883 година Цанков е тържествено посрещнат в София и е приет на аудиенция при Княза. Само месец по-късно, на 7 септември е издаден Княжески манифест за възстановяване на Търновската конституция. Руските генерали напускат страната. Драган Цанков е отново министър-председател и Министър на вътрешните работи. От 1 януари до 29 юни 1884 той пак ръководи правителството. Тогава настъпва разрив между умерените и крайните либерали и Цанков скъсва отношенията си с Петко Каравелов. По време на Сръбско-Българската война и дни преди решителния обрат на военните действия в наша полза, заедно със свои привърженици предлагат сваляне на княза, протекторат от Русия и образуване на временно правителство за сключване на мир и заплащане на обезщетение на сърбите.

 През 1886 година започва да издава в.Светлина, в който пише: „Русия трябва да ни окупира;ние се не боим, защото и да ни окупира тя не ще има ни най-малко намерения да ни обърне в руска губерния, защото ако беше такова нейното желание, тя можеше да стори това с последната война“. 
По това време заедно с Марко Балабанов и Тодор Бурмов подписват клетвен документ за вярна служба на Русия срещу 40 000 франка годишно. В края на годината по покана на Великия везир Кямил паша и със съгласието на руския дипломатически агент Нелидов заминава за Цариград за разрешаване на политическата криза в Княжеството. Там са и представителите на Регентството К.Стоилов, Д.Греков и К.Хаджикалчов. Мисията им остава без видими последствия. На път за Цариград на Пловдивската гара, както пише в.“Независима България“ Цанков е посрещнат от тълпа, която е готова да го линчува. Намесва се полиция, за да го предпази. 

„Драган Цанков - пише Димитър Петков - е заминал завчера за през Цариград за Русия. Според сведения, които имаме, той бил отивал да крои нови пъклени планове за съсипването на България…Догдето беше върл гонител на русите и викаше „Не ви ща нито медът, нито  жилото“ и захвана да подкопава съществуването на своето отечество“… 
На 1 април 1887 година заедно с Тодор Бурмов, Михаил Маджаров, Иван Ст.Гешов и С.С.Бобчев подписват адрес до Руския император Александър III с

искане България да бъде окупирана от Русия

От края на 1887 до падането на Стамболовото правителство Драган Цанков е в емиграция. Живее в Цариград, Санкт Петербург и Белград. След завръщането си в страната отстъпва лидерския пост на своята партия  на Д-р Стоян Данев. От 1902 до 1903 е председател на XII-то Обикновено народно събрание, след което се оттегля от активна политическа дейност. Умира в София на 24 март 1911 година – беден, оставил „само два стари кожуха и няколко захвърлени вече, изпушени лули“ по спомена на един негов съвременик.

„Мене ме водиха  само интересите на отечеството“- заявява Дядо Цанков пред проф.Шишманов. Което не пречи на Стефан Стамболов да го нарече „чуждо оръдие, подкупен предател и проводник на идеите на нашите алчни благодетели“.
А ето какво пише и Симеон Радев: „Дядо Цанков е бил много нападан. Най-напред от Раковски…; клеймен е като ръководител на унията с Рим; години наред по време на емиграцията си в Русия, „Свобода“ го е обвинявала в предателство и го е наричала „зловещият старец“. Но имаше у него нещо, което обезоръжаваше омразата. Това бе неговият език и своеобразието на неговата личност“.

За всичко дотук, подробно и документирано, разказва книгата на Тони Зарев. В нея  освен, че ще се срещне с една от най-противоречивите и колоритни фигури в новата българска история и ще научи защо и от кого той е бил хулен или възхваляван, любознателният читател ще открие и много интересни препратки към нашата съвременност. Заедно с много скрити факти и прийоми, с които руската външна политика се е  намесвала, за да манипулира българската държавност. Ще разбере какви са нейните средства и начини на въздействие, кои са лицата, които са я обслужвали. Описаната картина на политическия живот у нас в преломните години преди и след Руско-Турската освободителна война  представлява любопитна и познавателна смесица от щрихи и посоки, колкото близка и позната за всички ни, толкова и интригуваща.  Изследователският разказ ни кара да вникнем в нея и да се замислим, да търсим успоредици и препратки към заобикалящата ни реалност.  И изненадани да проумеем, че тя е съществувало от край време и до днес. Моралните принципи в живота и в реалната политика все така се обръщат, заглушават се и се заместват от една изкуствено създадена реалност. В която изглежда, че не е мъчно човек да изпадне в някакво обсесивно състояние, на  границата на фанатизма. Той започва да се  чувства прав и убеден, свободен и безконтролен в своите мисли и постъпки. Съвестта му сякаш се приспива и тогава всичко става естествено и допустимо. Опонентите са люти врагове, които трябва да се унищожат. На всяка цена. Но мотивацията за това най-често е и осребрена. Нищо ново под слънцето. 

И все пак да завършим  с думите на Драган Цанков: „Имам вяра в българския народ. Но ръководачите са лоши“. Звучи като изповед. И като прозрение! 

----------------------------------
 *ЗАРЕВ, Тони. Проф.Иван Шишманов. Записки-анкета с Драган Цанков. Невъзможният Драган Цанков-личността, делата и мястото му в нашата история. Издателство „Мултипринт“, София, 2020-2023

Сподели:

Коментари (0)

Вълшебна коледна работилница за деца и родители отварят в природонаучния музей в Пловдив

Вълшебна коледна работилница за деца и родители отварят в природонаучния музей в Пловдив

Малките творци ще се превърнат в помощници на Дядо Коледа, като декорират еленски рогца или стъклени камбанки – празнични сувенири, които ще отнесат у дома

Културен преврат: Тръмп превзе Центъра за изкуства "Кенеди" и добави името си към него

Културен преврат: Тръмп превзе Центъра за изкуства "Кенеди" и добави името си към него

След масови чистки и самоназначение за председател, Доналд Тръмп сложи името си до това на Джон Кенеди, докато продажбите на билети се сринаха наполовина

Италия разследва Васил Божков за близо 300 изчезнали антични артефакта

Италия разследва Васил Божков за близо 300 изчезнали антични артефакта

Италианските власти проверяват произхода на антични предмети от колекцията на българския бизнесмен, след като въпросите за незаконния трафик на културни ценности отново излизат на дневен ред