Бившият министър на отбраната и посланик на България в НАТО Бойко Ноев коментира в предаването „Брюксел 1“ на телевизия България Он Еър, назначаването на Радмила Шекеринска за зам. Генерален секретар на Алианса, както и проблемите пред европейското бъдеще на РС Македония.
Според Ноев назначаването на Шекеринска, е голям неин личен успех. Той надхвърля националните и регионални рамки, като й възлага отговорности за интересите на всички 32 държави-членки. Назначението също й дава възможност, при успешно представяне на поста, един ден да се завърне като силна фигура на политическата сцена на РСМ. България в лицето на нейния държавен глава Радев е била сред първите, поздравили Шекеринска с пожелания за успех на отговорната длъжност. „Ние наистина трябва да я подкрепим в работата й“, каза Ноев.
Що се отнася до проблемите пред началото на преговорите за членство на РСМ в ЕС, Ноев подчерта, че премиерът Християн Мицковски неразумно сам си е поставил капани в предизборната кампания, излизането от които сега му коства значителен политически ресурс. Той едва излиза от капана с неизпълнението на Преспанския договор, след като се убеди, че Гърция не приема волности в интерпретацията на поетите международни ангажименти. По същия начин, тепърва му предстои и излизането от капана, който сам си постави и в отношенията с България и в частност с измислянето на нереалистични формули за решаване на ключовия проблем за правата на македонските българи. Ноев припомни, че ключовото изискване на ЕС от Скопие е гарантиране на пълно равноправие за македонските българи с всички останали народностни групи, изброени в Конституцията и законите на РСМ. Това не е двустранен въпрос. „В РСМ е забранено да се наричаш българин“, заяви Ноев, като подчерта, че вписването в Конституцията е само формалната страна на пълното равноправие. Македонското общество трябва да е сигурно, че тези изисквания са изрично напомнени на премиера Мицковски и от Урсула Фон Дер Лайен, и от Шарл Мишел и от всички високопоставени фигури от държавите в ЕС, с които е обсъждано европейското бъдеще на страната. Казано му е изрично и че никакви по-нататъшни компромиси не са възможни.
Според Ноев, измислянето на хитроумни формули с т.нар. „отложено“ влизане в сила на евентуалните поправки в конституцията e загуба на време поради няколко основни причини.
Първо, правата на македонските българи не са предмет на преговори. Това е основна норма на ЕС, на Маастрихтските критерии и пазарлък по този въпрос е изключен.
Второ, правата на македонските българи не могат да бъдат обвързвани с ратификацията на влизането на РСМ в ЕС, защото успешното приключване на преговорите за членство e функция от цялостната готовност на държавата. Причина за забавянето, ако такова възникне, могат да бъдат съвсем други, присъщи на македонското общество проблеми, като корупцията, икономиката, адаптацията на законодателството и т.н., които да нямат нищо общо със съвсем частния и конкретен въпрос за равноправието на българската общност. Гарантирането на правата на македонските българи няма как да бъде обвързвано с решаването на други проблеми на македонското общество. Накратко, ЕС никога няма да приеме формула за „отлагане“ на равноправието. По-нататъшните опити за шикалкавене са само загуба на ценно време и изоставане, като някой ще трябва да понесе отговорността за това, както и за отделянето на РСМ от „пакета“ с Албания.
Най-сигурната гаранция, че с това изискване няма да бъде злоупотребено е стратегическият интерес на България и на ЕС да се гарантират суверенитета и държавността на РСМ, да се гарантира ускореното хомогенизиране на политическото, икономическото и цялостно европейско пространство в региона.
Според Ноев, на този фон възниква въпросът кой би имал интерес да забавя членството на РСМ в ЕС. Дали не са онези, които не биха искали РСМ да ги изпревари в развитието си. Според него, поне на една държава от региона вероятно ще й бъде много болно, най-малкото по народо-психологически причини, да види „малкия и брат“ да я изпревари по пътя към Европа. Ноев засегна и въпроса за инфраструктурата в региона и споровете по различните „коридори“. Според него, северомакедонските политици трябва да са убедени, че колкото повече коридори има, надлъж и нашир, от Юг на Север, от Изток на Запад, толкова по-добре ще бъде за интересите на всички.
Същевременно той обърна специално внимание на рисковете, които вероятно ще възникнат за коридор номер 10. Известно е, че основен инвеститор по този „коридор“ е Китай, който планира основно проникване в Европа именно по това направление. Известни са проблемите, които се очаква да се изострят между САЩ и Китай след встъпването в длъжност на президента Тръмп и се очаква евентуална ескалация да се отрази и върху бъдещето на проекти с китайско участие. Известна е също така и промяната в стратегиите на Европа по отношение на Китай, което според Ноев също трябва внимателно да се наблюдава. I БГНЕС
Още от Свят
Бившият шеф на MI 6: Европа е в състояние на война с Русия
"Ясно виждаме някои много агресивни действия от страна на руснаците в различни европейски страни“, заявява Ричард Диърлав
Проф. Андрей Пионтковски: Ракетният шантаж на Путин ще доведе до...
Твърди се, че Доналд Тръмп се е срещнал с руския президент
Част от дроновете Shahed, изстрелвани от Русия срещу Украйна, се пренасочват обратно
95 други руски дрона вероятно са били отклонени от целите си чрез система за подмяна на сателитните координати, която се използва от дронове и ракети за навигация във въздушното пространство