16 Юли, 2025

Даниил девалвира делото на Кирил и Методий, поставяйки го в опасна зависимост от наратива на „Руския мир“

Даниил девалвира делото на Кирил и Методий, поставяйки го в опасна зависимост от наратива на „Руския мир“

Снимка: БГНЕС

От амвона на историята към трибуната на безпаметността: критическо есе върху академичната проповед на патриарха: Свидетели сме на една тревожна тенденция, в която езикът на духовността се употребява като фасада за реставрация на идеологеми, обслужващи днешната руска имперска реторика

Лалю Метев

В настоящата публикация се разглежда остро критично академичното слово на патриарх Даниил, произнесено в Българската академия на науките по случай 24 май. Есето предлага философски анализ на съдържанието, стилистиката и идеологическия контекст на това слово, съпоставяйки го с духа на празника, с отправената аргументирана критика от проф. Анелия Личева и с надигащите се обществени тревоги от реставрацията на реторики,

 идеологии и внушения, познати ни от времето на комунистическия режим

 и актуализирани днес от руския геополитически и културен натиск.

Празникът на българската просвета и култура и на българската писменост – 24 май – по своята същност носи заряда на историческа еманация, която обединява народната памет, културната идентичност и нравственото достойнство на българския дух. Ден, в който говорим с признание, благодарност и мъдрост – и най-вече в езика на свободата. Тъкмо затова словото, произнесено от новоизбрания патриарх Даниил от амвона на БАН, прозвуча не само в противоречие с духа на този ден, но и в унисон със стил на говорене, който мнозина разпознаха като

 ретрограден и идеологически обременен

Така наречената „академична проповед“ носеше всички белези на догматизирано говорене – реторично кухо, без съдържателна дълбочина, изградено върху опорни точки, които напомнят на езика на комсомолските ритуали от близкото ни минало. То не беше слово на пастир, а реч на апаратчик. Вманиаченото настояване върху „славянството“ като ценност и мисия, поднесено в изцяло хомогенен идеологически ключ, не само девалвира универсалния смисъл на делото на светите братя Кирил и Методий, но и го въвежда в опасна зависимост от наратива на „Руския мир“ – онзи конструкт, който днес служи за оправдание на културна агресия, антиевропейски внушения и анулиране на историческия контекст в полза на геополитически цели.

В същото време, гласът на разума и съвестта се чу от проф. Анелия Личева – литературовед и човек на духа, който защити както езика на академичната памет, така и достойнството на българската интелигенция. Нейната критика към словото на патриарха бе точна, обоснована и неемоционална. Това бе реакция не срещу църквата, а срещу злоупотребата с авторитет – духовен и институционален – за прокарване на реторики, които отдавна са разпознати като архаични и опасни.

Особено обезпокоително бе усещането, че в залата на БАН се възражда ритуал, познат ни от времената на тоталитарната симбиоза между партийно-държавната власт и подчинената църква. Присъствието на академичната общност – уж в качеството ѝ на съвременна съвест на нацията – бе изпълнено с мълчание, което отекна по-страшно от всяка аплодисментна реакция. Липсата на отглас от институцията на БАН, дори след публичните критики, само подсилва усещането, че духът на конформизма и автоцензурата не е напуснал сградата.

Следователно, патриаршеското слово не бе просто неподходящо – то бе

 симптом

 Симптом за една тревожна тенденция, в която езикът на духовността се употребява като фасада за реставрация на идеологеми, обслужващи днешната руска имперска реторика. И ако в миналото бяхме свидетели на „интернационалната дружба“ под съветския ботуш, днес виждаме възраждането на същия дискурс, облечен в расо и произнесен с лицемерна патетика.

Нека бъде ясно: не става дума за атака срещу патриарх Даниил като личност, а за критика към един конкретен акт на институционализирана злоупотреба с думите. Думи, които трябва да просвещават, а не да връщат в мракобесието. Думи, които трябва да изразяват евангелската любов, а не да 

напомнят на лозунги от времената на ЦК на БКП

И ако наистина искаме да бъдем верни на завета на светите братя Кирил и Методий, трябва да се научим да различаваме словото от мълвата, вдъхновението от директивата, пастирската загриженост от идеологическата пропаганда.

Защото българщината е не само историческо наследство – тя е битка за душата на съвременността.

Б.Р. Заглавието е на Faktor.bg

Сподели:

Коментари (2)

  • 22:08, 3 Юни, 2025

    Папаз, долен , мръсен! Изчезвай при господарите си полковник Г=гундяев и путя! Поп-дявол! Сатана, идиот, гадна мръсна килимявка! Да гориш в Ада, негодник путюняшки!

    Отговор
  • 20:14, 28 Май, 2025

    Този поп да си беше останал клисар , по-добре ... И физиономията му е идиотска ...

    Отговор
Рязката промяна в говоренето на Тръмп е просто маневра, той не иска Кремъл да загуби войната

Рязката промяна в говоренето на Тръмп е просто маневра, той не иска Кремъл да загуби войната

Европа търси спасение, изправена между Сцила и Харибда на едно възможно руско-американско приятелство.

Тръмп прави опит да се съюзи с Путин в усилията му да разруши световния ред - въпросът е защо

Тръмп прави опит да се съюзи с Путин в усилията му да разруши световния ред - въпросът е защо

Изявленията на Тръмп за пореден път развенчаха налагания у нас мит, че войната в Украйна била прокси конфликт между Русия и Америка, а Европа трябвало да се еманципира от Вашингтон

Мицкоски си бара идентитетот, но нема да го найде во Брисел...

Мицкоски си бара идентитетот, но нема да го найде во Брисел...

Македонците имат идентитет, но той не е там, където вие и вашите предшественици "мормони"- сърбомани го барате вече 80 години