Су-57, наричан в НАТО „Фелон“, е амбициозен опит на Русия да създаде малозабележим изтребител от пето поколение, за да се конкурира с американските F-22 и F-35. Въпреки усъвършенстваната си авионика, вътрешния си оръжеен отсек и някои характеристики за намалена видимост, той изостава от западните аналози в няколко важни аспекта, включително в дизайна си и в липсата на стелт технология при дюзите на двигателите. Това пише американският журналист Калеб Ларсън за 19fortyfive, който също така отразява войната в Украйна.
„На фона на настоящите производствени проблеми и войната на Русия в Украйна програмата Су-57 се сблъсква със сериозни затруднения, което ограничава износния ѝ потенциал. Въпреки съобщенията за интерес от страна на Алжир и предложенията към Индия, несигурността относно производствения капацитет и сроковете прави бъдещето на „Фелон“ като експортен изтребител доста съмнително“, анализира експертът.
Какво се знае за Су-57?
Теоретично Су-57 е най-модерният руски изтребител, разработен с възможностите на пето поколение, за да се конкурира с американските F-35 и F-22.
„Благодарение на съчетанието от модерна авионика, добра маневреност и някои характеристики на малозабележимост, Су-57 представлява най-цялостния опит на Русия да създаде стелт изтребител. Но „Фелон“ несъмнено има своите проблеми, което означава, че продажбата му на други държави ще бъде сериозно предизвикателство“, отбелязва Ларсън.
Как руската машина се различава от западните?
Въпреки че Русия рекламира Су-57 като стелт изтребител, той има няколко външни разлики спрямо по-съвършените машини от пето поколение, пише журналистът.
„Както F-35 и F-22, Су-57 разполага с вътрешно оръжейно отделение и вероятно използва радиопоглъщащи материали за намаляване на радиолокационния си отпечатък. Въпреки това, определени конструктивни елементи, особено откритите дюзи на двигателите и някои елементи от обшивката, почти сигурно са по-малко незабележими в сравнение с американските или дори китайските аналози. Това може да бъде сериозно препятствие в конкуренцията със съвременните системи за противовъздушна отбрана“, обяснява авторът.
Кои страни могат да закупят Су-57?
Въпреки постоянните проблеми с производството и доставките за руските ВВС, руските медии съобщиха, че неназована чуждестранна държава ще започне да използва Су-57 през 2025 г. По-късно стана ясно, че Алжир е първата страна, която е закупила „Фелон“.
„Първият чуждестранен клиент на многоцелевия изтребител от пето поколение Су-57Е ще започне да го експлоатира през 2025 г. Доставката ще бъде извършена от „Рособоронекспорт“, заяви генералният директор на компанията Александър Михеев.
Според експерта експортният вариант Су-57Е вероятно ще бъде малко по-слаб от версията, предназначена за руските ВВС, особено в областта на авиониката и електронната война, за да се запази технологичното предимство на Русия.
„Неотдавна Русия предложи Су-57 за износ в Индия, за да подсили намаляващите ескадрили изтребители на страната и да ѝ помогне да се справи с нарастващата заплаха от Китай. Интересното е, че изтребителят беше предложен на Индия с възможност за пълно прехвърляне на технологии, което предполага заобиколен начин за справяне с бавния производствен процес в Русия“, се казва в материала.
Какви са перспективите за износ на Су-57?
Ларсън смята, че перспективите за износа на руския самолет остават неясни, тъй като войната в Украйна принуждава руската отбранителна индустрия да се фокусира върху непосредствените нужди на военновременната икономика, вместо да инвестира в дългосрочни проекти.
„Въпреки че руският отбранителен бюджет е на исторически високо ниво, невиждано от времето на Студената война, по-голямата част от средствата отиват за подпомагане на сухопътната война. Затова ресурсите се насочват към производството на дронове, ракети и артилерийски боеприпаси, както и към набиране на войници чрез щедри бонуси, за да се избегне непопулярна мобилизация“, напомня експертът.
Журналистът отбелязва, че не е ясно колко броя Су-57 ще бъдат произведени за износ и кога ще бъдат доставени. Въпреки обявяването на новия договор с Алжир, изпълнението му може да бъде трудно и да се сблъска с по-спешните отбранителни приоритети на Русия.
„В близко бъдеще бъдещето на Су-57 „Фелон“ като жизнеспособна експортна платформа остава под въпрос“, заключава Ларсън.
Още от Свят
Илон Мъск пак дава акъл на Европа: Присъдата на Льо Пен ще има обратен ефект
"Когато радикалната левица не може да спечели чрез демократичен вот, тя злоупотребява със съдебната система, за да вкарва опонентите си в затвора", казва милиардерът
"Всеки, който може да носи оръжие" - "Хамас" призова за световна съпротива срещу плана на Тръмп за Газа
Нетаняху предложи да позволи на лидерите на "Хамас" да напуснат Газа, но поиска групировката да сложи оръжие
Сенките на руската хибридна война в италианското небе предизвикват разследвания
В района се намират заводи на "Леонардо" – водещата италианска компания в отбранителната индустрия, а не далеч в Солбяте Олона е разположена оперативната база на командване на НАТО.