Една на четири връзки, споделени от потребителите в социални мрежи по време на президентската кампанията във Франция, е свързана с фалшиви новини. Някои от тях без никакви съмнения имат следи от руско влияние. Това сочи доклад на британска компания, анализираща диалога между интернет потребители, пише брюкселското издание EUObserver, цитирано от "Дневник".
Голяма част от въпросното съдържание от 800 анализирани сайта, споделяно от френски потребители, е в подкрепа на антиевропейски кандидати, според британския изследователски център "Бакамо". Изследваният период е между 1 ноември и 4 април, а анализираните страници са близо 8 милиона.
В доклада, цитиран от EUObserver и базиран на близо 8 милиона изследвани текста от въпросните сайтове, публикациите в социалните мрежи са разделени на пет категории. Две от тях са свързани със споделяне на съдържание от традиционните медии и такова, разпространявано от кампаниите на кандидат-президентите – общо 55.6% от цялото съдържание. Третата е тази на "разпространяващите" линкове, които се опитват да разширят влиянието на традиционните медии и които формират 20.2% от целия поток.
Специално внимание обаче е отделено на последните две групи - "оборващи" и "алтернативни" публикации. Първите (19.2% от общия обем) целят да оспорят дискурса, предлаган от традиционните медии и се опитват да "информират наново" читателите за "истинския контекст" или скритите значения. Вторите (5% от линковете) обединяват левия и десния край на политическия спектър и са свързани с "често митични, почти теологични по природа наративи" или с такива, "засягащи теории на конспирацията".
Публикациите в "оборващата" категория са свързани с медии, които "не се придържат към журналистическите стандарти" и "изразяват радикални мнения... за да изградят обезпокояващ дискурс", пише "Бакамо" в доклада си.
Изследването открива, че източниците, споделящи публикации от двете категории, изказват предпочитания за кандидати, противопоставящи се на Европейския съюз и в двата края на политическия спектър. Това включва крайдонясната Марин льо Пен, крайнолевия Жан-Люк Меланшон и кандидати с малки шансове в надпреварата като Франсоа Аселино и Филип Путу. Друг подкрепян от тях кандидат е Франсоа Фийон, който призовава за отмяна на санкциите, наложени на Русия.
Един от всеки пет източника в "оборващата" категория е бил изложен на влияние от руски медии, споделящи дезинформиращо съдържание, свързано с ЕС. Такива са телевизия RT (бившата Russia Today) и онлайн изданието "Спутник". При един от всеки два източника в "алтернативния" раздел се откриват "руски корени", пише още в текста. "Анализът установи единствено външно влияние, свързано с Русия. Други източници на влияние не бяха засечени."
"Бакамо" отбелязва, че установените източници на политически новини все още движат политическия дискурс и техни публикации "се споделят повече от тези на нетрадиционните медийни източници". От компанията обаче предупреждават за проблеми в категорията с официални политически източници. Предизборният щаб на Меланшон например е споделял фалшиви новини в изследвания период, докато този на Льо Пен е залагала предимно на собствено съдържание.
Същевременно потребителите в "оборващата" категория са произвели много съдържание и са били "много ангажирани", споделяйки два пъти повече връзки, отколкото следващите източници от традиционните медии.
Още от Свят
Франция: Без червени линии в подкрепата за Украйна
"Всеки път, когато руската армия напредва с един квадратен километър, заплахата се приближава с един квадратен километър към Европа“
Сиярто в Истанбул: Унгария няма да остане без газ благодарение на Турски поток
Споразумението за транзит на природен газ през Украйна изтича през следващата година
СДСМ избра ново ръководство, има нов зам.-председател - Фани Пановска
"Поражението на изборите не е краят, а ново начало за партията"