28 Ноември, 2024

Ген. Събев: Мотивите за ветото на Радев са несериозни и формални, не желае Ф-16 в българските ВВС

Ген. Събев: Мотивите за ветото на Радев са  несериозни и формални, не желае Ф-16 в българските ВВС

ген. Съби Събев

Президентството не се оказа на висотата на своите национални отговорности, казва пред Faktor.bg експертът

Наложеното вето на президента върху договорите за Ф-16 се очакваше, макар и с малка вероятност. За съжаление то вече е реалност и ще изненада не толкова политическите партии, колкото много експерти, които в продължение на месеци обсъждаха избора на този тип самолети. Това казва пред Faktor.bg ген. Съби Събев, първият военен представител на България в главната квартира на НАТО в Брюксел.

Мотивите, с които Румен Радев връща законите за повторно обсъждане в Народното събрание, са такива, че с тях може да се върне абсолютно всеки приет закон от парламента. Много е спорна констатацията, че по параметрите на договора не е потърсено и постигнато обществено съгласие. Какво означава това? Законите се обсъждат и приемат от Народното събрание и тези закони за придобиването на Ф-16 бяха приети с повече от 50% съгласие в парламента. 

Освен това доста спорната констатация е, че обвързването на РБългария с въоръжение за години напред без да има национално съгласие и убеденост във взаимноприемливите условия на договорите е изключително тревожна. Тя очевидно се нуждае от тълкуване и президентската институция  дължи обяснение на българската общественост какво означава това? Това означава, че президентството е несъгласно с законите за придобиването на многофункционални изтребители Ф-16. Защото винаги могат да се намерят някакви формални мотиви, включително и този, че законите не са приети съгласно формалното изискване на чл.88, ал.1 от Конституцията - за две гласувания в две отделни заседания. Очевидно президентството не приема парламентарните норми, че някои законопроекти могат по изключение да се приемат с две гласувания по време на едно заседание, както беше в случая със закона за радифициране на договорите за Ф-16. 

Освен това несериозни са и мотивите, че оставали неизяснени редица важни въпроси, като цели, гаранции, срокове за доставка, неустойки, обезщетения и т.н. Американските процедури за сключването на такива договори са много ясни и те се прилагат не само спрямо България, но и спрямо всички страни, които до сега са закупили и експлоатират изтребители Ф-16. Подчертава се също, че липсва пълен пакет въоръжения - оборудване, по отношение на подготовка на личния състав за експлоатация на тези самолети. Очевидно президентът иска да се придобие всичко, което е поискано в писмото-иск от българска страна до американската страна за предоставяне на оферта. Цената му очевидно да нарасне с около 500 - 600 млн. лева и Народното събрание да преосмисли дали трябва да изразходва такъв огромен ресурс и дали трябва още да се повиши дефицитът в националния бюджет. Това е меко казано малко подло от страна на президентската институция, след като страната ни, когато е получила офертата, е преценила, че с финансовият ресурс, който може да задели -  2.1 млрд. лева, максимум може да се плати това, което беше обявено в този договор. А всичко останало да се купи в последствие с отделни поръчки, както правят редица страни. Както направи в случая и Словакия, която съкрати пакета, който беше предложен, с близо 50%.

 
За съжаление мотивите, с които президентството връща законопроектите за ратифициране на договорите за Ф-16 в Народното събрание са формални, несериозни и за съжаление потвърждават обществените съмнения и мнения, че президентството на желае този самолет в българските ВВС. Това  очевидно ще забави и началото на превъоръжаването, ако Народното събрание не успее до лятната ваканция да прегласува законите. Но аз считам, че има политическа воля в парламента президентското вето да бъде преодоляно и в рамките до към 10 август всичко да приключи. За съжаление президентството не се оказа на висотата на своите национални отговорности в случая с проекта за самолетите Ф-16, изтъква още ген. Събев.

Сподели:
БНБ: Реалният растеж на БВП през 2024 г. ще бъде 2,2%

БНБ: Реалният растеж на БВП през 2024 г. ще бъде 2,2%

 С изчерпването на дезинфлационното влияние на външната среда се очаква инфлацията да се ускори до 2.5% в края на 2025 г. и да възлезе на 2.4% в края на 2026 г

Мехмед Дикме: На ракия или уиски Доган вземаше решения срещу България

Мехмед Дикме: На ракия или уиски Доган вземаше решения срещу България

"Доган има своята роля, влезе в историята на страната, но за голямо съжаление името му ще бъде изчегъртано"

Иван Анчев: Водим Студена война 2.0, можем да я спечелим

Иван Анчев: Водим Студена война 2.0, можем да я спечелим

В днешното издание на „Видимо и невидимо: Контрапропаганда“ експертът по сигурност Иван Анчев направи задълбочен анализ на ролята на съюзническите отношения в съвременния свят, като подчерта значението на солидарността и стратегическата координация в рамките на НАТО