24 Ноември, 2024

Гръцки морски спедитори се отказаха от руския петрол, след като САЩ затегнаха контрола

Гръцки морски спедитори се отказаха от руския петрол, след като САЩ затегнаха контрола

Трите гръцки компании управляват повече от 100 танкера

Три големи гръцки корабни фирми спряха транспортирането на руски петрол през последните седмици, за да избегнат санкциите  от страна на САЩ, които американските власти започнаха да налагат на някои корабни фирми, превозващи руски петрол, съобщава Ройтерс, цитирайки данни за корабоплаването и изявления на четирима търговци.

Подобно развитие представлява удар по Русия, тъй като стеснява броя на корабните фирми, които са готови да транспортират руски петрол до потребители в Азия, Турция, Близкия изток, Африка и Южна Америка, въпреки че цитираните от Ройтерс търговците казаха, че Москва все още има достатъчно транспортни фирми за момента, предаде БНР.

Гръцките спедитори Minerva Marine, Thenamaris и TMS Tankers са спрели транспортирането на руски петрол през последните седмици, посочиха четиримата търговци. От Thenamaris отказаха да коментират търговски въпроси, като от Minerva Marine и TMS Tankers също не отговориха на исканията за коментар на информацията.

И трите фирми бяха активни спедитори на руски петрол и горива до септември/октомври, когато са започнали да намаляват участието си, според данни от корабни агенти, видени от Ройтерс.

И трите компании са отхвърлили през ноември исканията за кораби, на които да бъде натоварен руски суров петрол, посочиха източниците на Ройтерс, които преди това са си сътрудничили с трите фирми.

Излизането на гръцките спедитори от търговията последва по-строгите санкции на САЩ, наложени върху доставките на руски петрол.

През октомври Вашингтон наложи първите санкции на собствениците на танкери от Турция и Обединените арабски емирства, превозващи руски петрол над ценовата граница на Г-7 от 60 долара за барел. Миналата седмица САЩ наложиха санкции на още три кораба, отбелязва Ройтерс.

Страните от Г-7 въведоха таван на цените на руския петрол в края на 2022 г., като таванът на цените позволява на западните фирми да предоставят транспортни и застрахователни услуги за руски суров петрол, стига този петрол да се продава под 60 долара за барел. Целта на тавана е да ограничи приходите на Москва от износ.

Основният износен сорт на Русия, петрол Уралс, се търгува над горната граница от 60 долара за барел от средата на юли на фона на съкращенията на производството във формата "ОПЕК +", което накара много наблюдатели на пазара да кажат, че горната граница на цената не работи.

Руският сорт суров петрол Pacific ESPO Blend също се търгува над тавана, според данни на Министерството на финансите на САЩ.

Трите гръцки фирми доставяха руски петрол от десетилетия и продължиха да го правят, когато повечето други западни компании се отказаха, за да избегнат нарастващите рискове от санкции и налагането на таван на цените.

Тези маршрути обаче бяха доста доходоносни, като търговията с руски петрол донесе рекордни приходи през последната година на транспортните компании, които поеха риска и останаха в бизнеса.

Товарните тарифи за транспортиране на руски петрол скочиха през миналата зима до 15 милиона долара за пътуване с танкер от балтийските пристанища до Индия, тъй като спедиторите налагаха високи ставки поради риска. Това беше няколко пъти по-скъпо от доставките на несанкциониран суров петрол.

Посочените по-горе три гръцки компании управляват повече от 100 петролни танкера, способни да обработват почти целия износ на петрол от руските европейски пристанища "Приморск", "Уст-Луга" и "Новоросийск" от приблизително 10 милиона тона на месец или 2,4 млн. барела на ден. Те също така управляват флотилии от по-малки танкери, които транспортират гориво.

"Сенчестият флот на Москва може да не е достатъчен, за да транспортира целия руски петрол", отбеляза един от търговците, участващи в доставките на руски петрол, имайки предвид появата на така наречения "сенчест флот" от спедитори, които транспортират петрол от засегните от санкции Русия и Иран, който транспорт не е покрит от западни застраховки.

Източникът на Ройтерс посочи като основна причина факта, че руският петрол сега пътуваше 8-10 седмици, за да стигне до клиенти в Азия, за разлика от едва две седмици преди санкциите, когато петролът се продаваше в Европа. Това означава, че са необходими повече танкери за търговията.

Въпреки това засега Русия изглежда се справя, тъй като се намесиха други корабни компании, посочиха търговци.

Сега Русия разчита на своята корабна компания Sovcomflot и много малко известни корабни фирми, регистрирани в ОАЕ, Индия, Хонконг, Сейшелските острови, Гана и други места, според търговци и данни за корабоплаването, като корабите носят флагове на различни държави - от Либерия до островите Кук.

Междувременно Ройтерс цитира руски правителствен служител да казва, че Русия е успяла да продаде почти целия си петрол доста над наложената от Запада горна граница от 60 долара за барел.

"Дори неприятелски настроени страни отбелязват, че така нареченото ограничение на цените не е проработило. Повече от 99% от петрола се търгува доста над тавана от 60 долара за барел", каза Владимир Фургалски, служител на руското енергийно министерство, на кръгла маса в Горната камара на парламента.

Сподели:

Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара

Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,

Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ

"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"

520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната

Количеството евромонети ще тежи 3600 тона